• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilda Tiger skrev 2011-11-14 22:44:15 följande:
    Jag kör också strikt om vi med det menar max 20 gram carbs om dagen. Dock står vikten stilla, runt 77 kg, efter 12 veckor LCHF. Ni brukar kunna säga rätt ord så jag kämpar på lite till, och jag har ju gett mig fasen på att klara iaf ett halvår innan jag utvärderar. Det blir iaf till slutet av januari.
    Jag är så himla imponerad av dig! Att du fortsätter ändå, trots att du inte fått någon viktnedgång är så bra gjort!

Det är ju så peppande att fortsätta när man ser att man går ner i vikt hela tiden. Jag hade nog inte haft tålamod att käka LCHF i flera månader om jag inte hade sett att kilona försvann! Så fortsätt kämpa på, jag håller tummarna för dig! Helt plötsligt kanske det rasslar till och kilona bara flyger iväg! :)
  • Bellisen
    Bebben84 skrev 2011-11-14 22:56:26 följande:
    Jag kör också LCHF sedan 5 veckor tillbaka och än så länge ingen viktnedgång. "Skönt" att se att det finns fler som inte rasar i vikt redan från början. Jag äter strikt och mår sååå mycket bättre! Det motiverar mig just nu. Men jag hoppas på viktnedgång väldigt snart så inte motivationen försvinner. Men just nu är den på topp :)
    Jag håller tummarna för dig också! Även om det finns många andra hälsovinster med LCHF så vill man ju såklart att kilona ska försvinna också! Men det är bra att du inte ger upp hoppet, det kan ju ta ett tag! :) 5 veckor är ju ingenting egentligen!
  • Bellisen
    Sagalin skrev 2011-11-15 04:59:37 följande:
    Tack!

Jag mejlade iväg dessa till min mamma. Min mormor är dement och jag sa i söndags när vi träffades att kokosfett var bra men det kan vara bra för min mamma att få läsa lite först innan hon ev köper kokosfett till min mormor. 
    Varsågod! Absolut, det är ju alltid bra att läsa på! :)
  • Bellisen
    Maruid skrev 2011-11-15 11:44:03 följande:
    Nu är jag HELT förundrad.
    Sedan min lchf-start så har jag hört väldigt mycket om bröd och bröd och att sakna bröd.
    Och jag har förstått det helt. Har haft lite svårt att hitta en frukost som liksom funkat på alla plan, näringsmässigt, tidsmässigt, mättnadsmässigt, godhetsmässigt... Ja, ni fattar.

Så konfronterades jag plötsligt med pannkakor på fiberhusk och jag måste säga att jag var mycket skeptisk. När folk säger att det smakar pannkaka, kan det stämma?

Nåväl, projekt går ju ut på att testa saker och det kan inte bli värre än värst.

Försöket slutade med att jag ringde upp min syster och sjöng "I'm in heaven". Inte bara var det galet gott och att jag blev tokmätt. Med lite hallon, lite smör och en kopp kaffe var det ändå en superfrukost, både med tanke på kolhyderater, fett, proteiner och kalorier. HELT OTROLIGT!

Så sakna bröd, nja, not so much. Nu har jag hittat ett trick att ta till och det skulle ju fungera fint att bjuda vem som helst på dessa pannkakor. Undrar om min man ens skulle kunna smaka skillanden mellan vanliga pannkakor och dessa.  Jag säger bara, till er som inte har provat, gör det!
    Jag håller med dig! LCHF-pannkakor är en sån där grej som man kan äta och som är så gott så det känns som fusk! Jag kan inte förstå hur man kan gå ner i vikt av något så gott! :) De är riktigt mumsiga!

Första gången lät jag de inte stå och svälla dock, så då smakade de ägg men nästa gång gjorde jag rätt och det går verkligen inte att känna skillnad jämfört med vanliga pannkakor! :)

Jag saknar inte heller bröd alls. Det trodde jag ioförsig inte att jag skulle göra för jag har aldrig varit en smörgåsperson! :P
  • Bellisen
    Sigrid skrev 2011-11-15 12:55:42 följande:
    Idag har jag riktiga jul-feelings. Började dagen med kanelomelett och till de kryddigt te med vispad grädde toppad med lite kanel... luktade och smakade jul. Nu har jag just ätit lunch och det blev rättikajansson och hemmagjorda köttbullar (fuskade till det med rödbetssallad också). Så nu längtar jag till julen!

Lite julgodis tänkte jag göra till jul. Har ni tips på gott LCHF-julgodis?
    Jag funderar på nötter (och kanske kokos) blandat med smält mörk choklad. Ischoklad kanske också.

Någon som bakat LCHF-pepparkakor? Recept? Omdömme?
    Jag gjorde de här choklad- och kokostopparna till helgens kalas och jag fick lite julkänsla, troligtvis för jag tyckte de påminde lite om ischoklad! :) De var jättegoda! :)

http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=4209.0
  • Bellisen
    Maruid skrev 2011-11-15 14:22:55 följande:
    Pasta, ris och potatis har jag inte precis saknat. Men här har bröd ibland varit svårt. Dels för att min man kommer från en riktig brödkultur och vi ofta äter mat som har så starka kopplingar till bröd. Vet inte ens om lchf skulle vara möjligt i hans föräldrahem då bröd ofta är en sorts billig bukfylla. Dessutom kan jag här hemma ibland sakna enkelheten i brödet när det är bråttom och man inte riktigt vet vad man ska hitta på att äta.

Men nu på senare tid har jag hittar några bra substitut och man börjar också se möjligheter istället för nackdelar med lchf rent generellt. Inte minst är min mage nu lugn som en filbunke ; ) Och med lite planering går det mesta. Jag har även skapat en lista på snabba nödlösningar då oförutsedda händelser som kanske sätter stopp för tänka middagsplaner.

Nu för jag i alla fall upp pannkakorna på listan. Dels som en snabb lösning på hungerfrågan och dels som en ren vardagslyx!
    Då förstår jag att du har det lite tuffare med brödet! Jag saknar inte direkt någonting speciellt sådär jättemycket, men det svåraste har nog ändå varit godiset för mig, och ibland spaghetti, jag älskar spaghetti! Och pommes kan jag bli sugen på ibland! Men det har varit mycket lättare än jag trodde, jag har inte fuskat än och jag har hållit på i två månader! :)

Precis, men hittar mer och mer man kan äta och kommer på saker man kan laga! Man får liksom nya favoriträtter och hittar substitut för sånt man tycker om mycket, då blir det ju inte alls speciellt tufft tycker jag! :)
  • Bellisen
    Vilda Tiger skrev 2011-11-15 16:39:12 följande:
    Tusen tack! Jag behöver verkligen peppet nu i dessa dagar. Det känns otroligt orättvist att stå på en så hög vikt fast man kämpar och inte fuskar. Jag åt en mildare LCHF då jag var utomlands en vecka i höstas men jag frossade ändå inte i kolhydrater utan höll mig under 50 gram om dagen. Annars håller jag mina max 20 gram och vill så gärna se resultat! Jag minskar varken på vågen eller på måttbandet.
    Ååå, vad jobbigt! Och konstigt, jag menar några kilon borde du ju ha minskat! Gick du inte ner ett par kilo i början heller, när vätskan försvann? Jag antar att du har testat allt också eftersom du har hållt på så länge utan att se resultat!

Men fortsätt kämpa, jag håller tummarna för dig! En dag ska du se att det kommer igång! :)
  • Bellisen
    Vilda Tiger skrev 2011-11-15 17:56:15 följande:
    jo, jag gick ner 3.2 kg de tre första veckorna. Från 77.4 till drygt 74 kg. Men sedan gick jag låååångsamt upp dem igen och ligger nu på 77 blankt, siffran från imorse. Känns rötet, för att vara ärlig.
    Vilda Tiger skrev 2011-11-15 19:06:44 följande:
    Tex är dagens siffror:

1577 kalorier
    9 kolhydrater
    94 protein
    130 fett

Tycker det låter rätt bra i mina öron... väger 77, det spelar ju roll då man ser siffrorna. Tycker ni annorlunda? Jag har ätit ganska ordinary idag, det ser ut ungefär så här varje dag.
    Förstår det, vad tråkigt! :( Men det låter ju som du ligger jättebra, förstår inte vad som kan göra att du inte går ner i vikt alltså...
    Vilda Tiger skrev 2011-11-15 17:57:14 följande:
    Jag har ett jättegott på recept på LCHFpannkakor med ägg, philadelphia, grädde och lite husk. Jag ska leta fram det åt er, för det är SÅ bra!
    Ja, det vill jag också ha! :D
  • Bellisen
    Bebben84 skrev 2011-11-15 20:54:15 följande:
    Kan man bara köpa "bra" cocosfett i hälsokostaffärer?
    Jag har sett Kung Markattas kokosolja på Ica Maxi, annars har jag bara sett kokosfett/olja i hälsokostaffärer tyvärr!
  • Bellisen
    SötaSarah skrev 2011-11-16 18:05:36 följande:
    Jag ska börja med LCHF inom en vecka! :) Ska kika här i tråden men har några frågor till att börja med.

Ni som har sambos som INTE behövergå ner i vikt, hur äter dom, gör ni annan mat till dom eller äter dom samma? Min sambo är med på att äta samma middag t ex (skippa potatis osv) men att han kan "fuska" med kolhydrater som han vill annars dock försöka skippa lite sånt hemma som jag gillar annars så jag inte blir frestad. Men är det dåligt att äta en mindre strikt LCHF om man inte ska gå ner i vikt? Han måste def bli mer hälsosam dock!!

Jordärtskockor, okej eller inte? Lika illa som potatis?

Vad använder ni för buljong? Är fonduchef okej?

Äter alla här extremt mycket fett (ägg o bacon till frukost, grädde i kaffet osv)? Testat LCHF innan o körde så då men mådde sååå himla dåligt av det lääänge så jag klarar inte så extremt med fett men äter fullfeta produkter redan innan o kan helt klart köra på feta såser osv men kan inte äta så extremt med fett grädde i allt liksom.

Vad sötar ni med? Stevia?

Någon som testat LCHF-brödet som finns i butik? Åsikter om det?

Har matkassan blivit dyrare sne ni började med LCHF?

Kommer säkert med fler frågor! ;)
    SötaSarah skrev 2011-11-16 18:28:58 följande:
    Om man ska beställa specialprodukter, är det LCHF-butiken som är billigast? Sånt som finns på ICA annars är det också billigare där än i livsmedelsbutiken?

Något specielt märke på såsen (t ex bearnaise) som är bättre i LCHF-väg?
    Hej och välkommen! :D Du gör absolut rätt i att börja med LCHF! :) Jag kan försöka svara på en del av dina frågor!

Jordärtskockor är en del kolhydrater i så det är ingenting jag skulle äta, jag får fram att det är 12,9 g / 100g!

Jag äter inte extremt mycket fett! Bacon kan det bli till frukost och sen dricker jag äggmjölk så jag får i mig en del kokosfett genom det. Annars är det grädde ibland och feta såser till maten och att jag steker i extra smör! Man måste ju inte vräka i sig fett men du ska ju ändå äta så du blir mätt, och det blir man ju av fett! :)

Bakar jag så sötar jag med sukrin. Tycker det är okej om man inte använder så mycket!

Min matkasse har inte blivit dyrare utan det är ungefär som förut. Eftersom jag inte köper godis, chips och sånt blir ju skräpmatskontot mindre, samtidigt som jag köper lite mer kött så jag betalar mer för det. Så på det stora hela blir det ungefär lika! Jag passar också på att köpa mycket lax, köttfärs och fläskfilé när/där det är extrapris så jag köper aldrig kött till ordinarie pris! :P

De specialgrejer jag köper är kokosfett, sukrin och mandelmjöl och det köper jag på hälsokosten. Jag har aldrig beställt något från internet så jag vet inte hur priserna är där!

Lallerstedts bearnaisesås är det lite kh i och den är god! :)

Det andra kan jag tyvvär inte svara på! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**