SötaSarah skrev 2011-11-16 18:05:36 följande:
Jag ska börja med LCHF inom en vecka! :) Ska kika här i tråden men har några frågor till att börja med.
Ni som har sambos som INTE behövergå ner i vikt, hur äter dom, gör ni annan mat till dom eller äter dom samma? Min sambo är med på att äta samma middag t ex (skippa potatis osv) men att han kan "fuska" med kolhydrater som han vill annars dock försöka skippa lite sånt hemma som jag gillar annars så jag inte blir frestad. Men är det dåligt att äta en mindre strikt LCHF om man inte ska gå ner i vikt? Han måste def bli mer hälsosam dock!!
Jordärtskockor, okej eller inte? Lika illa som potatis?
Vad använder ni för buljong? Är fonduchef okej?
Äter alla här extremt mycket fett (ägg o bacon till frukost, grädde i kaffet osv)? Testat LCHF innan o körde så då men mådde sååå himla dåligt av det lääänge så jag klarar inte så extremt med fett men äter fullfeta produkter redan innan o kan helt klart köra på feta såser osv men kan inte äta så extremt med fett grädde i allt liksom.
Vad sötar ni med? Stevia?
Någon som testat LCHF-brödet som finns i butik? Åsikter om det?
Har matkassan blivit dyrare sne ni började med LCHF?
Kommer säkert med fler frågor! ;)
SötaSarah skrev 2011-11-16 18:28:58 följande:
Om man ska beställa specialprodukter, är det LCHF-butiken som är billigast? Sånt som finns på ICA annars är det också billigare där än i livsmedelsbutiken?
Något specielt märke på såsen (t ex bearnaise) som är bättre i LCHF-väg?
Hej och välkommen! :D Du gör absolut rätt i att börja med LCHF! :) Jag kan försöka svara på en del av dina frågor!
Jordärtskockor är en del kolhydrater i så det är ingenting jag skulle äta, jag får fram att det är 12,9 g / 100g!
Jag äter inte extremt mycket fett! Bacon kan det bli till frukost och sen dricker jag äggmjölk så jag får i mig en del kokosfett genom det. Annars är det grädde ibland och feta såser till maten och att jag steker i extra smör! Man måste ju inte vräka i sig fett men du ska ju ändå äta så du blir mätt, och det blir man ju av fett! :)
Bakar jag så sötar jag med sukrin. Tycker det är okej om man inte använder så mycket!
Min matkasse har inte blivit dyrare utan det är ungefär som förut. Eftersom jag inte köper godis, chips och sånt blir ju skräpmatskontot mindre, samtidigt som jag köper lite mer kött så jag betalar mer för det. Så på det stora hela blir det ungefär lika! Jag passar också på att köpa mycket lax, köttfärs och fläskfilé när/där det är extrapris så jag köper aldrig kött till ordinarie pris! :P
De specialgrejer jag köper är kokosfett, sukrin och mandelmjöl och det köper jag på hälsokosten. Jag har aldrig beställt något från internet så jag vet inte hur priserna är där!
Lallerstedts bearnaisesås är det lite kh i och den är god! :)
Det andra kan jag tyvvär inte svara på! :)