• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamis2 skrev 2011-10-31 13:05:51 följande:
    Hej alla lchfare :) det är faktikst något jag har välat prova väldigt länge , det största nackdelen är att jag är potatis älskare och har väldigt svårt att sluta äta potatis :( vad kan man byta ut potatisen med ?

i min familj har vi ris, potatis , pasta som bas varje dag.  Vad kan byta ut dessa bas produkterna till? och är det ok att äta så här när man är gravid ?
    Hej och välkommen! :) Du har tagit ett väldigt bra beslut att prova LCHF, det är jättebra! :) Jag är också potatisälskare, och pasta-, godis-, chips- och risälskare, men ändå är det inte så svårt att undvika detta! Bara man är bestämd i början och sen försvinner suget mer och mer och då blir det mycket lättare!

Man äter ju kött och fisk i olika former, och istället för ris, potatis och pasta till så kan man äta blomkåls- eller broccolimos, strimlad vitkål, zucchinipasta, blomkålsris etc. Eller så äter man bara kött, sås och grönsaker, jag lovar att man inte saknar något efter ett tag! :) Men googla recept, det finns hur mycket som helst!

Vad jag har läst så fungerar LCHF jättebra när man är gravid, men att det däremot kan vara svårt för vissa eftersom man kan bli väldigt sugen på vissa saker! :P
  • Bellisen
    KattSvansen skrev 2011-10-31 13:25:17 följande:
    Grattis bellis89 {#emotions_dlg.flower}

Du ger mig hopp.
    Har fastnat på 76 kg. Får hoppas på att jag kommer över platån......
    Tack! Skrattande 

Det var lite det jag hoppades på, alltid kul att peppa! Jag gick bara ner ett halvkilo på tre veckor, men sen tog det fart igen! Det kommer det säkert göra för dig också! Glad Det är tur att man mår så bra, annars hade jag säkert gett upp, jag har inte så bra tålamod! Tungan ute
  • Bellisen
    Johanna200 skrev 2011-10-31 20:32:13 följande:
    Måste bara skriva ett litet hyllningsinlägg till cocosfettet! Har stått still (en platå?) någon vecka, ökade då på mängden cocosa i kaffet och vips har det börjat ticka nedåt igen! Vet att folk har skrivit om detta förut.
    Så ni som stått still utan att hitta någon anledning, pröva cocosfett/öka på mängden. Jag älskar cocosfett. Perfekt för en torris som mig att använda som ansiktstvätt med...

Skriver inte så ofta men läser varje dag. Ni är alla fantastiskt peppande och motiverande. Denna tråd har verkligen hjälpt mig super mycket. Om 700g så har jag gått ner 30 kg sen jag började den 15 maj! Har bara några kilo kvar nu tills jag är nöjd. Det känns fantastiskt. Kämpa på alla andra. Blev visst lite egoinlägg med Skrattande
    Grattis! Vad bra jobbat, 30 kilo är ju jättemycket! Skrattande
  • Bellisen

Jag har också haft problem med mensen, men motsatt problem. Jag har kört LCHF i sju veckor, och har haft mens i ca 5 av dem. För mig vill det inte sluta! Jag äter cerazette så jag vet inte om det har blivit något konstigt med hormonbalansen iochmed den nya maten! Förut hade jag aldrig mens, så det är ju riktigt tråkigt! Någon annan som också haft det problemet?

• Bellisen
    Majuni skrev 2011-11-01 20:29:10 följande:
    Men vad konstigt att mensen påverkas, jag är en riktig nybörjare på lchf och började lite lätt förra veckan, och nu har jag fått mens, jag har inte haft den på flera månader. Vilket jag är van vid då den är oregelbunden. Får väl hoppas att den inte håller på i flera veckor då
    Ja, jag brukar ha min en gång i halvåret, så det är lite töligt om den ska bli helt konstig nu! Vill att den ska försvinna och inte komma tillbaka förrän till våren! :P

Men jag har googlat lite och då verkar det som att det är ganska vanligt att det blir så i början men att det blir som vanligt när kroppen vant sig!
  • Bellisen
    Faile skrev 2011-11-01 21:15:31 följande:
    Jag hade problem med oregelbundna menstruationer innan LCHF, men direkt när jag bytte kost blev den nästan regelbunden igen.
    Däremot har jag fått starkare och längre blödningar, mycket mer pms och även jobbiga ägglossnings-symptom ( aldrig haft förut ).
    Så det är den negativa effekten av lchf för mig, men jag hoppas det normaliserar sig med tiden.
    Vad jobbigt! Ja, det här är den enda negativa effekten jag märkt av hittills men jag hoppas det blir bra snart!
  • Bellisen
    Lisen08 skrev 2011-11-02 17:32:53 följande:
    Efter 3 månader med LCHF:
    Fyller 38 år om några veckor...

- Blivit av med ångest och depression efter 28 år, ska sätta ut antidepp-medicinen efter nyår

- lugn mage efter 28 år och ett antal utredningar

- Bebislen hy efter 25 år

- Ingen mensvärk för första gången i mitt liv

- Piggare, gladare, klarare i tanken

Det "lustiga" är att jag åt GI innan och har inte ätit mycket socker, aldrig vit pasta innan. Mest Quinoa, fullkornspasta etc. Ändå har det blivit en sån skillnad.

Vågar man tro på att det håller i sig eller är allt bara en dröm??
    Låter ju helt fantastiskt! Skrattande Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • Bellisen
    änglen skrev 2011-11-03 15:33:58 följande:
    ni som minskat mkt i vikt med LCHF hur många koppar te/kaffe med kokosfett har ni druckit om dagen? Hur mkt kokos fett hade ni i koppen? Åt ni mindre mat då & drack mest vätska med kokosfett?
    Jag dricker ungefär 2-3 koppar om dagen och brukar ha ca 2 teskedar i varje kopp! Om jag nu har i rent kokosfett, har nu istället börjat med äggmjölk gjord på ägg, kokosfett och vatten så då blir det mindre kokosfett per kopp! Men en sån kaffekopp med ganska mycket äggmjölk är min frukost om jag är ledig, annars behöver jag en lite mer stadig frukost. Sen dricker jag det till mellanmål, så jag äter inget mellanmål utan bara dricker.

Som idag t ex, när jag är ledig, så drack jag en stor kopp kaffe med äggmjölk till frukost/lunch. Sen åt jag lax alldeles nyss (ca 16.00) och kommer ta en till kopp kaffe om ett par timmar. Sen blir det något litet till kvällsmat. Mer än så äter jag inte när jag är ledig. När jag har jobb eller skola så blir jag lite hungrigare.

Men testa dig fram och se hur du mår, det är bra att trappa upp på kokosfettet för om man äter för mycket i början så kan man få panik till toaletten! :P
  • Bellisen
    Golddigga skrev 2011-11-03 10:23:22 följande:
    Vad är bäst för att få i gång magen? Känns som jag inte får ut allt? Cococfett i teet på morgonen eller cocosolja? Har man oljan i tee oxå? Vilken sort ska man ha?
    Är det väldigt stopp i magen? Känns det som att du verkligen behöver gå på toa? Annars kan det lätt bli så på LCHF att man inte behöver gå på toa lika ofta. När jag åt kolhydrater så gick jag ungefär efter varje måltid (har nu förstått att det är kolhydraterna jag inte tål så bra) och nu kan det gå 2-3 dagar. Jätteovant och det känns fel, men jag känner inte att jag behöver gå och det känns inte som att magen är full liksom.

Men om du känner att du behöver gå men inte kan så ska kokosfett i teet fungera bra. Överdosera lite så kanske det kommer i en rasande fart! :P Det finns flera olika sorters bra kokosfett, men det som finns i mejerihyllan i mataffären, i det silvriga paketet, är inte så bra för det är härdat. Men vissa mataffärer har Kung Markattas kokosolja, och i hälsokosten finns det flera olika sorter. Det finns både med kokossmak och utan!
  • Bellisen
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-03 16:58:07 följande:
    En fråga; är "Kostdoktor" praktiserande LCHF:are själv? 
    Ja, det är han! :)

Och på tal om det så har jag en rolig anekdot: För några månader sen så satt jag framför honom på bion (både han och jag bor i Karlstad). Detta var innan jag började med LCHF men jag hade bestämt mig för att börja och visste vem han var och sådär. Jag hade världens lösgodispåse som jag satt och åt ur, och fick värsta dåligt samvete, bara för att han satt bakom! Som att han totalt skulle döma ut alla som äter godis, haha! Det var nästan så att jag förväntade mig att han skulle knacka mig på axeln och säga till mig hur dåligt det är med godis! xD
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**