• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Första veckan med LCHF är till ända och det känns hur bra som helst! Har mått lite dåligt ett par dagar, men inte så jag inte har kunnat leva som vanligt! :) Har gått ner två kilo också, det känns toppen!

Men nästa vecka kommer det bli lite jobbigt med maten. Jag har nämligen lärarpraktik och äter med eleverna i matsalen. De är 10-11 år gamla så de ser ju om man inte äter saker och sådär. Jag vill liksom inte sätta griller i huvudet på dem eller prata om hur kolhydrater är onyttiga. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att bli hyfsat mätt men samtidigt att det inte märks jättemycket att jag äter annorlunda! Det känns ju som att det kommer vara kolhydrater i allt också, en dag är det t ex färsbiffar och det är ju okej, men då är det ju säkert ströbröd i...

Jag har i alla fall tänkt att käka mycket sallad och gurka (brukar vara det oftast) så det ser mer ut på tallriken. Sen hoppas på att det finns broccoli också, och försöka pilla ut proteinet ur grytorna och sådär. Två dagar är det dock pasta med sås och en dag thaisoppa, säkert redd med massa mjölk. Det är jobbigt det här känner jag! Någon som själv har erfarenhet av det här och kanske själv jobbar som lärare? Skulle vara väldigt bra med lite tips! :D

• Bellisen
    mejram skrev 2011-09-18 20:40:15 följande:
    Äter varje dag i matsalen med barnen. Vi har väldigt bra mat på min skola, stort salladsbord och inga halvfabrikat utan riktig mat lagad från grunden. Oftast kan man skilja ut proteinet och skippa pasta/ris /potatis. Ibland är det lasagne och liknande och då får man helt enkelt försöka gräva mest i kanten när man tar, där brukar osten samla sig . När det är pasta med sås tar jag bara sås, finns alltid pizzasallad som substitut för pasta. Överlag äter jag mycket grönsaker på jobbet. Jag kan väl inte påstå att det blir LCHF, men kolhydratsreducerat. Jag var överlycklig häromdagen, så hade de gjort en äggsallad som var helt underbart god och ibland finns det kokta ägg på salladsbuffén. 

Barnen har aldrig reagerat på att jag inte tar ris eller pasta. Min tallrik är alltid överfull ändå, så det de har reagerat på är att jag äter så mycket
    Det känns skönt att höra att det funkar! Glad Det är ungefär sådär jag har tänkt och hoppats på att det ska fungera! Glad 

De har ganska bra mat men tyvärr inte så jättestort salladsbord, men jag hoppas på att de varje dag ska ha i alla fall antingen broccoli, isbergssalladsallad eller pizzasallad som jag kan fylla upp ordentligt med så det ser fullt ut på tallriken! Tyvärr har de också en del halvfabrikat så det blir ju lite klurigt då! Och nej, LCHF blir det inte direkt, men undviker jag bara så mycket kolhydrater som möjligt så kan man ju lassa på massa fett på maten när man kommer hem! Tungan ute
  • Bellisen
    ventilera mera skrev 2011-09-18 20:47:09 följande:
    Jag jobbar också i en skola och gör som Mejram då jag är tvungen att äta skolmat. Nu har vi ingen kvalitet att hurra för där direkt, men jag brukar lassa på med sallad och äta det protein som finns. Sen tar jag lite ägg eller liknande på min egen rast.
    I år visade det sig dock att jag inte behöver äta med eleverna en enda gång så då kunde jag pusta ut och ta med matlåda varje dag. Skrattande
    Tack för svaret! Det är nog den taktik jag också får använda mig av! Får ha med mig lite mellanmål för att fylla upp lite! Glad Vad skönt att du kan bestämma själv vad du vill äta nu! Innan jag började äta LCHF tyckte jag det var jätteskönt att jag fick äta i matsalen gratis för det får ju inte alla, men nu blir det bara jobbigt istället! Men jag är ju inte färdig lärare än då det är ju inte så många veckor! Tungan ute
    mimmi006 skrev 2011-09-18 22:10:54 följande:
    Bellis- Jag är lärare och äter skolmat varje dag.
    En del dagar är det jättesvårt eftersom policyn här är att om barnen tycker om maten är det bra mat= mycket pasta och stora panerade panetter (med spår av fisk i)  var och varannan dag.

Jag brukar överdosera med sallad, tar åt mig supersnabbt så de små liven inte ser att jag hoppar pastan och vräker över med sås och sånt. Det är svårt att undvika redda såser dock, men det får gå. Om det kniper frågar jag vår rara mattant om hon har nåt i frysen och då kan hon ha en bratwurst liggande!

I värsta fall kan man dra en vit lögn, att jag får ont i magen av pasta eller liknande. Det är inte ens en lögn längre, kom jag på... jag åt för mycket kollisar igår och blev kass i magen!
    Tack för inputen! :) Jo, det känns ju som att det blir så. Typ alla barn tycker om pasta så då tar vi det mycket! Men ja, jag får köra med det, ta massa sallad och sen pilla ut lite protein. Jag har tänkt på att om något barn säger något om att jag inte äter pasta eller potatis så kan jag ju säga att jag inte mår så bra av det och får ont i magen, precis som du säger så är det ju faktiskt ingen lögn!
  • Bellisen
    Husali skrev 2011-09-19 12:11:57 följande:
    Är heeelt fascinerad över att jag fortfarande är mätt, efter frukosten vid 7.30. Det känns som ett mirakel, och jag tror knappt det är sant.

I vanliga fall, om jag äter frukost runt den tiden, så måste jag äta frukost en gång till före lunchen. Blir svälthungrig runt 10-snåret.

Men inte nu. Vilken lättnad. Jag är imponerad.

Ska nu fixa lite bacon och äggröra till mig och sonen. Sen gissar jag att jag står mig på den till kvällsmaten, vid 17-tiden.

Det är häftigt när man får en aha-upplevelse.
    Detsamma för mig, och det är så himla skönt! Förut när jag åt frukost runt åtta så var jag jättehungrig redan efter ett par timmar och magen kurrade som tusan! Nu är jag mätt fram till lunch, så skönt! :)
  • Bellisen
    adams family skrev 2011-09-21 21:01:45 följande:
    Ett litet livstecken härifrån. Oerhört hektisk vecka men gud så roligt. Pluggar för fullt och får många tankeställare och lär mig massor av andra och framförallt föreläsarna. Många aha upplevelser och många tankar kring hur katastrofalt vi äter i västvärlden. Sista tvivel om att LCHF möjligen inte skulle vara en livsstil är bortblåsta det finns inga argument för att äta annan mat än den vi faktiskt är designade för när man bryter ner det på cellnivå och ser vad stärkelse gör med oss.

Tre veckor med pluggande kvar sen har jag en avslutad första kurs  bagaget som Lic kostrådgivare men framförallt så har jag fått de sista pusselbitarna på plats i mina egna frågor som varit svåra att besvara...

Oerhör kul med trevliga kurskamrater som också brinner för LCHF och vad det gjort för dem i hälsovinster. Intressanta diskussioner ang missbruksproblematik har öppnat vissa nya dörrar och ser hur komplext det är med vår kost som skapar beroenden som är fruktansvärda.     
    Det låter verkligen jättekul! Skönt att få ännu mer bekräftelse på att vi äter rätt!  Älska aha-upplevelser liksom! Skrattande
  • Bellisen
    Loreena skrev 2011-09-23 19:05:20 följande:
    Ikväll blir det någon slags gratäng med tomatskivor i botten, toppat med bacon och lök och så en jäkla massa ost på. Jag hoppas att det ska bli pizzaliknande fast utan botten... Vi får se hur det blir :)
    Låter spännande! Du får berätta hur det blev sen! :)
  • Bellisen

Jag köpte den där sockerfria chokladglassen från Alvestaglass idag! Jag har inte hittat den på Maxi eller Kvantum, men nu hittade jag den i en jätteliten Ica-butik, vilken tur att jag tittade ändå! :)  Den var ju jättegod! :) Jag serverade den med en klick grädde också, mums! Jag tycker den smakade precis som vanlig chokladglass, kanske lite extra chokladsmak bara vilket ju ät jättegott! :)

Kom på att om man ska på kalas så kan man ju alltid ta med sig lite glass om man är sugen på att också fika lite! :) Den är ju ändå bara 1,4 kh per 100 gram, så det är ju inte alls mycket!

Förresten, nu har jag gått ner 5 kg på lite mindre än 3 veckor! Jag känner mig så himla stark som undviker allt som jag förut varit beroende av och jag mår så bra! :) Lite hallelujakänsla! :P

• Bellisen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-02 07:42:20 följande:
    Jättegrattis! Så härligt! Fem kg är ju en hel storlek, det märks ofta stor skillnad.
    Tack! :D Tyvärr är jag en sån där som kan ha samma kläder oavsett om jag väger 10 kilo mer eller mindre, bara att de sitter lite bättre om jag väger mindre, så en klädstorlek är det inte än! Men jag har ju märkt att kläder som har varit lite tighta förut sitter lite bättre och det är ju underbart! :) Sen så vet jag ju att fortsätter det såhär så kommer jag ju ha gått ner tio kilo om ytterligare tre veckor och då kommer det nog märkas ännu mer! Skrattande
  • Bellisen
    Sigrid skrev 2011-10-02 19:18:41 följande:
    Ni som äter kokosfett/olja. Använder ni fett som smakar kokos eller sånt som är neutralt?
    Jag har sådant som är smaklöst, gillar kokos ibland men inte hela tiden! Vill t ex inte ha kaffe med kokossmak! :P
  • Bellisen

Grattis till er som plusat! Skrattande Vad roligt!

Och grattis till er som gått ner, man blir så glad av att gå in här och se alla som lyckas! :D Och massa pepp-kramar till er som står still, snart kommer det gå neråt igen! :)

Själv tycker jag att det går lite segt just nu, men det är nog bara för att det gick så snabbt i början. Har hållt på i fem veckor och har gått ner 6 kilo och 8 cm i midjan. Det är ju skitbra, men bara för att jag bara gått ner ett kilo de senaste två veckorna så känns det som att det går jättesegt. Vilket är helt knäppt för 6 kilo är ju egentligen jättemycket! :) Men har man typ 25-30 kilo kvar att gå ner så känns det ju ändå lite motigt...

Men jag älskar LCHF-maten och jag mår så himla bra! Det är en befrielse att inte vara sötsugen hela tiden och att inte tänka på vad man ska äta härnäst. Det känns att nu äter jag som man ska göra, och för att ge kroppen det den behöver, istället för att äta för att fira, för att man är trött eller vad det nu är! Men som sagt, lite snabbare kunde det allt gå nu! :P Men jag misstänker att det beror på alkohol att det har gått segare, både förra helgen och den här helgen drack jag alkohol. Jag drack torrt vitt vin och vodka så det innehöll inte så mycket kolhydrater men det kanske är negativt ändå efter vad jag har läst! Får hoppa alkoholen hädan efter alltså! :P

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**