• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-03 18:03:59 följande:
    Okej, helt säker? Jag hörde nämligen precis i en intervju att Fredrik Paulun menade att han inte var praktiserande utan endast rekommenderade kosten till specifika individer. 
    Han skriver det själv i alla fall, mer säker än så kan man ju inte vara. Han kanske fuskar massor när han än ensam, men officiellt äter han i alla fall LCHF. Dock så kör han ganska liberalt, står det på hans hemsida.
  • Bellisen
    FasterK skrev 2011-11-03 20:47:52 följande:
    Någon som har tips på en godkänd, alkoholhaltig, god drink, som inte bara är sprit och lightläsk? Det vankas fest och visst kan jag dricka rödvin som jag gjort, men är sugen på en smarrig drink.
    Tror jag har sett något recept på irish coffee med sötningsmedel, men är inte säker!

Sen kan man säkert göra någon drink med kokosmjölk och någon god dricka, borde ju bli lite likt piña colada? :) Och man kan ju blanda med fun light, det finns ju i många goda smaker! :)
  • Bellisen
    FasterK skrev 2011-11-03 21:17:17 följande:
    Irish coffee, mmm. Ja, det med sötningsmedel an funka. Rom tror jag det är lite kolhydrater i.

Googlade och ser att brännvin, vodka, gin och whiskey har 0 kolhydrater.

GT är en klassiker och favorit hos mig, men finns det sockerfri tonic?
    Gör man inte irish coffee med whiskey? Jag brukar inte dricka det men jag trodde det! :P Annars finns det ju french coffee, det är med vodka! Vodka, kaffe, sötningsmedel och grädde! Det måste jag prova någon gång i alla fall! :)

Men hallonmojito lät ju jättegott! :D
  • Bellisen
    FasterK skrev 2011-11-03 22:16:56 följande:
    Jo, men piña coladan är det rom i. En irish med något sötningsmedel ska jag också prova.
    Haha, jag blev helt förvirrad där! Man jag tänkte att man kanske inte behöver göra exakt som piña colada, man kanske kan ta vodka, kokosmjölk och någon apelsinlightläsk! :) Men att det ändå blir lite som piña colada eftersom den smakar kokos! :) Jag ska prova det nån helg och rapportera hur det smakade för nu blev jag sugen! :P
  • Bellisen
    lerumstessan skrev 2011-11-04 07:25:52 följande:
    Hej! Jag är helt ny på detta med lchf och började men min första dag igår. Mitt mål är att gå ner 10-15 kg! En sak jag undrar är dock hur viktigt det är med detta med inga tillsatser! Har det någon betydelse för viktminskningen eller är det bara ett generellt tips för att må bra? Kan man dricka fun light tex? Om man endast håller sig till 5& regeln kommer man tappa vikt då eller måste man äta strikt enligt "inga tillsatser" ?

Hej och välkommen! Bra beslut att börja med LCHF, du lär inte ångra dig! :) Du har ju redan fått ett jättebra svar från adams family, men jag kände att jag också ville svara! :)

Tillsatser är dåliga, det kan man väl säga men jag är ingen expert. Dock så känner jag att jag har liksom börjat med att dra ner kolhydraterna för att gå ner i vikt och försöker äta så mycket rent som möjligt. Det blir ju så automatiskt tycker jag eftersom man äter rent protein, grönsaker och fett. Men jag har inte plockat bort alla tillsatser, jag gör det mer gradvis.

T ex äter jag bernaisesås som jag köpt, den är det lite tillsatser i. Jag hittade en jättegod räksallad som det är tillsatser i men bara lite kolhydrater, som jag har ätit ett par gånger, och jag har druckit Pepsi Max vid ett par festliga tillfällen (jag blir inte sötsugen av sötningsmedel). Så ja, man ska ju plocka bort onödiga tillsatser, men jag är inte riktigt där än. Helt rent äter jag inte, än. Men det bästa är väl att försöka äta rent och kanske bara tillåta tillsatser vid fest till exempel.

Jag har gått ner bra i vikt också (9 kilo på 7½ vecka) så jag tror inte att tillsatser påverkar viktnedgången.

• Bellisen
    gos skrev 2011-11-04 11:48:13 följande:
    är det ok att man dricker te med kokosfett på morgonen & ett ägg om man inte får i sig mer? Samt te till kvällen men hur mkt ska man ha i te kokosfett alltså?
    Är du inte så hungrig på morgonen så ät det du kan. Man ska äta när man är hungrig och sluta när man är mätt! :) När jag inte ska iväg så brukar jag bara dricka kaffe med äggmjölk till frukost, tycker det räcker då. Du kan ha i så mycket kokosfett du vill, men ta det försiktigt så inte magen får en chock! Jag brukar ha i ca 2 tsk! :)
  • Bellisen
    gos skrev 2011-11-04 12:04:49 följande:
    vilken räksallad är det du köpt? :)
    ICA Basics! Billig, god och 3 kh/100 g! Men som sagt, maaaassa tillsatser, så det är ingenting man äter hela tiden! Men som lite lyx! :P
  • Bellisen
    lerumstessan skrev 2011-11-04 12:09:31 följande:
    Ja men det är ungefär den lilnan jag tänkt köra också! Skönt att det inte påverkar viktminskningen, då hade jag känt mig så låst, räcker det att följa 5% regeln så är ju detta inte svårt alls! Nu till lunch åt jag kokospannkakor med vispgrädde.....vad är det för diet liksom...... SkrattandeFlört
    Ja, jag kände att det blev lite mycket i början, dels plocka bort alla kolhydrater (nästan) och alla tillsatser. Men jag kommer mer och mer tänka på tillsatser och sådär för jag vet ju ändå att de inte är bra! :)

Jag följer absolut 5%-regeln, men jag tänker också på antal gram kh. Jag räknar inte direkt längre men de första dagarna förde jag in i matdagboken för att se hur jag låg. Men nu vet jag ungefär hur mycket jag kan äta. Men jag har ändå 20 g kh om dagen i bakhuvudet! Jag försöker speciellt tänka på grädden, att det inte blir för mycket. Jag försöker hålla mig till 1 dl om dagen, max, men försöker att inte äta det alls vissa dagar! Så kokospannkakor har jag ätit ett par gånger, men inte för ofta eftersom det ändå blir en hel del grädde! :P

Men funkar det att inte tänka alls på hur många gram kolhydrater och bara tänka på 5%-regeln så är ju det jättebra! :)

Och ja, det känns helt sjukt vad man får äta och ändå rinner kilona av en! :D
  • Bellisen
    lerumstessan skrev 2011-11-04 12:20:55 följande:
    Kanske skulle kolla på det där med matdagboken då! Är det max 20 g kolisar om dagen som gäller eller?
    Det kan alltid vara bra att kontrollera i början, men det är lite pyssligt så när jag märkte att jag låg bra till så orkade jag inte föra in där mer! :P Men i början är det lätt att det drar iväg med kolhydraterna utan att man tänker på det så då är det bra att kolla!

Ja, man brukar säga under 20 g om dagen för viktnedgång men det är ju rätt individuellt. Vissa går kanske ner i vikt på 50 g, medan vissa måste ner under 10 g!
  • Bellisen

Ja, de sakerna dottan55 säger ska man vara försiktig med! :)

Och om man tar exemplet med mjölk då, det är godkänt enligt 5%-regeln men dricker du två glas om dagen så är du uppe i ca 20 kolisar! Så man måste ju ändå tänka lite, även om det är godkända livsmedel! :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**