• Bellisen
    linelullan skrev 2011-10-17 22:48:52 följande:
    Jag har hållt på med LCHF sedan 17 juli och har gått ner 9 kg än så länge. Bara ett kilo kvar till mitt andra delmål. Har en plan på att gå ner 20 kg totalt och nu är man halvvägs. Trivs så bra med LCHF! Känner dock inte att mitt sötsug har minskat speciellt mycket men jag är sockerberoende så jag är väldigt känslig för socker.
    Det gör inget för mig om det tar tid att gå ner. Det har ju tagit lång tid att gå upp alla dessa kilon och då måste det få ta tid att gå ner. :)
    Bra jobbat! :) Jobbigt det där med sötsugen dock, det underlättar ju väldigt att bli av med det! Jag försöker också tänka så med vikten, det har ju ändå tagit ett par år att gå upp allt! Men jag har dåligt tålamod! :P
  • Bellisen
    linelullan skrev 2011-10-17 23:04:20 följande:
    Jo jag vet. Speciellt i början hade jag dåligt tålamod. ;) men nu känns det lättare..
    Jag har bara hållt på i fem veckor, men vill liksom gå ner allt nu! Hehe! Men det är tur att jag mår så bra med LCHF så jag inte ger upp bara för att det inte går supersnabbt! :)
  • Bellisen
    linelullan skrev 2011-10-17 23:11:26 följande:
    Jag tror att det är det som är det svåra när man försöker gå ner i vikt. Om man har mycket att gå ner så måste man hålla på rätt länge och det kan vara svårt att behålla motivationen. Men LCHF är så bra! Jag har inte tröttnat på det än i alla fall! :) god mat som man håller sig mätt på. :)

Precis! :D Jag behöver gå ner ungefär 30 kilo, eller ja, ca 25 nu då, och jag försökte även i våras, då med svältkost. Det fungerade bra ett tag, jag levde på ca 900-1400 kalorier om dagen men jag var hungrig jämt och fick inga andra hälsofördelar.

Med LCHF känns det som att jag kan hålla på för evigt typ, då gör det ingenting om det går lite saktare för man vinner så mycket annat. Dessutom äter man gott och är mätt. Det känns liksom som för bra för att vara sant, att vara mätt, äta gott och inte vara sötsugen - samtidigt som man går ner i vikt! :)

• Bellisen
    linelullan skrev 2011-10-18 07:32:30 följande:
    Jag har också provat en massa andra metoder och svältkoster. Inget funkade för mig. Sedan läste jag bitten Jonssons "sockerbomben i din hjärna" och förstod varför ingen metod fungerade för mig.. Och så började jag med LCHF.
    Ja, ju mer jag läser destor mer förstår jag varför det varit så svårt att gå ner i vikt förut. Men nu äntligen har jag hittat rätt! :D
  • Bellisen
    Anansi skrev 2011-10-18 20:54:21 följande:

Recept på champinjoncrepes.

Pannkakorna gör jag enligt standardreceptet (4 ägg, 1 dl vispgrädde, 2 msk fiberhusk, knappt 1 dl vatten) och låter smeten stå och svälla 20-30 minuter innan jag steker. Det blir 4 pannkakor.

Jag stekte 2 stora burkar skivade champinjoner i smör och hade i kanske 2 dl vispgrädde när de fått lite färg. Lät det puttra en stund och sen redde jag med en stor klick philadelphiaost och lät det koka vidare bara en kort stund till. Phillyn gör att det blir så krämigt och funkar/smakar bättre än creme fraiche. Jag hade lite persilja i såsen också.

Bre på fyllningen på pannkakorna och rulla ihop. Jag hade några ostskivor på när jag gratinerade i ugnen. Det blev verkligen supergott!

Vad gott det låter! :) Det ska jag definitivt spara i min receptbank! :)
  • Bellisen

Jag har hållt på i sju veckor nu och tappat 8 kg och 10 cm runt midjan! :) Jag stod nästan stilla ett par veckor, men nu äntligen har det kommit igång igen! :) Troligen var det bara en platå, även om det kändes lite tidigt att hamna på det efter bara 4 veckor, men jag tappade ju sex kilo de första veckorna så kroppen blev väl lite chockad! :P Gött att kroppen har kommit igång igen i alla fall! :)

Min familj börjar säga att det syns, och själv ser jag det jätteväl på magen när jag inte har kläder på mig! De säger också att de är så imponerade och att jag ska kämpa på, och jag svarar att jag kämpar inte alls för det är inte ett dugg svårt! Har inte varit sugen på att fuska en enda gång på sju veckor! Jag hälsade på lite släkt i helgen och de fikade allihop och jag drack bara kaffe. Det är ju inte jobbigt eftersom jag inte är sugen på sötsaker men de tyckte jag var jätteduktig och de tyckte att det kändes lite fel att fika när inte jag åt något! :P

Jag är så himla glad att mitt sötsug är borta, att det funkar så bra och att jag går ner i vikt! Jag har verkligen hittat rätt!

Det är så inspirerande att läsa i den här tråden för alla är så duktiga! Heja alla er som går ner massor och ni som får kämpa lite just nu! :)

• Bellisen
    Maruid skrev 2011-10-31 12:15:55 följande:
    Förra lördagen var det fusk och förra måndagens vägning resulterade i plus 1,2 på vågen.
    Men nu rör det sig neråt igen i fredags hade jag tappat 2,2 kilo, totalt sedan start 6,2.
    Första delmålet på -6,7 närmar sig.

Just nu känns det dessutom lite extra bra då jag trots sötsug och pms lyckats avhålla mig från allt vad godsaker heter på de olika möten och tillställningar som varit under helgen.
    Heja! Vad duktig du är! :) Kämpa på!
  • Bellisen
    Finast skrev 2011-10-29 06:07:24 följande:
    Usch vad svårt det blev!

Jag har gått ner 19 kg och massor med centimetrar, sedan i mars. Det har funkat jättebra, klarat både farmors 80-års dag, min brors bröllop och andra fester utan att falla för frestelsen. Jag mår SÅ bra på LCHF. Förutom viktnedgången, har jag slutat frysa, min mage är tyst och lugn, sömnen har blivit mycket bättre, inte svullen i kroppen alls osv osv. 

Så... I tisdags åkte jag till Australien, jag ska vara här i ett år iaf, och var inställd på att det skulle bli lite krångligt med maten. Men det är inte bara krångligt, det är fan omöjligt! Majonnäsen är gjord på palmolja eller  solrosolja, allt är "fatfree" med massor av kolhydrater i. Och jag hittar ingen kokosolja, som tillsammans med majonnäs är grunden i min mat!
    Vet inte vad jag ska äta! Det funkar väl att äta ute, en biff med sås kan man ju få nästan överallt. Men jag har inte råd med det varje dag. Tillråga på allt bor jag på hostel och kommer göra ett tag framöver, så att ställa sig och laga riktig mat känns svårt.

Det mest akuta problemet är att jag har Massor med vatten i kroppen, fötterna är så svullna att jag mina skor är för små. Det är ju pga alla kolhydrater jag ätt de senaste dagarna, men jag blir så ledsen iaf...

Ville bara gnälla lite, är så frustrerad. Jag förstod som sagt att det skulle bli krångligt men inte Så krångligt!

Vad jobbigt att det är så svårt att hitta bra mat! :( Men köp kött och fisk i olika former och tillaga på hostelet, det behöver ju inte vara så svårt! :) Gör flera portioner på samma gång, t ex köttfärssås så har du matlådor! Det är ju enkelt att tillaga kött och fisk i ugnen, bara in med det så är det ju klart ganska snabbt! :) Jag hoppas det löser sig!
  • Bellisen
    FasterK skrev 2011-10-31 12:45:21 följande:
    Åh, vad kul bellis89! Grattis!
    Tack så mycket! Skrattande
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**