• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Alltså, jag måste bara lovprisa LCHF lite! :D Jag har bara ätit det i tre dagar men jag mår så himla bra! Min mage har redan blivit lugnare, jag äter så himla goda saker, har inte haft något sötsug och är mätt så himla länge jämfört med när jag åt kolhydrater!

Jag är världens sockerjunkie och idag satt hela min klass runt mig och åt chokladbollar, mandelbiskvier, goda mackor och lösgodis (min stora last!) och jag blev inte ens sugen! Halleluja!

Dessutom har jag legat jättebra på antal kolhydrater, protein och fett! Har, utan att behöva tänka efter så mycket, hamnat under tio gram kolhydrater varje dag!

Jag vet ju att jag kommer ha svackor men just nu känns det så himla bra! :)

• Bellisen
    Faile skrev 2011-09-14 20:55:06 följande:
    Visst är det härligt! Lycka till {#emotions_dlg.flower}
    Jättehärligt! :D Jag hoppas verkligen det fortsätter såhär! Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Tetran skrev 2011-09-14 21:02:47 följande:
    Hur gör du då? Vad äter du?
    adams family skrev 2011-09-14 20:10:37 följande:
    Om du lägger in dagsmenyer ser du ju vid varje livsmedel hur mycket kolhydrater det innehåller och kan minska detta livsmedel eller helt plocka bort det och byta ut mot ngt annat.

Öka på fettet så ska du se att du får ett bättre kaloriintag en tsk eller msk exra vid varje mål är en bra början..  
    Jag kollade lite mer nu. Och jag äter turkisk youghurt och det inne håller 4 kolhydrater och Finncrips ca 4. Så det är nog där det ligger då. Men finncrisp är så goda. Saknar bröd! Har ännu inte hittat nåt bröd jag gillar. 

Till frukost har jag ätit ägg och bacon med en klick majonnäs. Gott och väldigt mättande! Sen har jag käkat kött eller kyckling med bea, broccoli och jag har även gjort en jättegod sås gjort på grädde, creme fraiche, bacon och smält feta!

Har även ätit några babybel och som snack en dag åt jag rullar med majonnäs i mitten och sen ost och skinka! Igår åt jag även det där microbrödet som tipsades om tidigare i tråden! Jag har ätit när jag har varit hungrig och slutat sen. Har hamnat på 1400-1600 kcal (även om det inte är det viktigaste) och under 10 gram kolhydrater!

Jag tycker att du absolut ska skippa finncrisp och turkisk yoghurt, eller i alla fall bara ha det som t ex helglyx! Det blir ju väldigt mycket med 8 gram kolhydrater på bara det! Saknar du bröd tycker jag du ska baka microbrödet, skitenkelt och jättegott rostat! :)
  • Bellisen
    huxflux skrev 2011-09-14 21:05:37 följande:
    Jasså, det är du som har lagt beslag på det! FlörtJag letar också som en tok efter smör... Osaltat sådant. Slut hos leverantören säger de... Som om kossorna har slutat ge mjölk!
    Jag har inte heller hittat osaltat smör! Jag ville prova äggmjölk och fick göra det med saltat smör, hehe! Big mistake! Men men, nu har jag provat!
  • Bellisen
    Tetran skrev 2011-09-14 21:22:30 följande:
    Japp, ska skippa dessa två! Vad är det för microbröd? Är ju inte så "ostig". Men ska köpa babybel och testa iaf. 

Det var Moiraire som tipsade om det igår, här är länken: http://www.carcol.se/mat/?p=96! Jag bytte dock ut mandelmjölet mot pofiber för jag hade inte mandelmjöl! Blev jättegott, inte exakt som vanligt bröd men rostat var det helt okej som substitut! Att det tar tre minuter att blanda ihop och två minuter att grädda gör det inte sämre heller! :P

Babybel är jättegott! Men ja, om du inte är så ostig så vet jag inte! :P Men tycker du ska prova i alla fall! :)

• Bellisen
    huxflux skrev 2011-09-14 21:34:12 följande:
    Jag bakade sockerfri kladdkaka med saltat smör... Det smakade iiiiinge gott! Jag funderar på att göra eget smör, på grädde liksom. Men jag vet inte vad det är för hållbarhet på det.
    Jag undrar också hur smöret kan ta slut, men jag har varit på alla affärer i närheten och det finns inget. Kanske ett uppsving i LCHF... Eller så strejkar kossorna eller bönderna eller nåt.
    Nej, det låter inte speciellt gott! Hmm, hur gör man egen grädde? Alltså vad behöver man mer än smör? Nu har jag i alla fall köpt kokosfett så nu kan jag ha det i min äggmjölk! :)

Jag vet inte heller, är inte så insatt. Men på de affärer jag har varit senaste dagarna har det funnits gott om smör, bara inte osaltat!
  • Bellisen
    linelullan skrev 2011-09-14 22:55:17 följande:
    Funderar på att testa microbrödet i morgon men jag har inget mandekmjöl. Har kokosnötsmjöl. Undra om man kan ta det i stället.. Jag får testa och se hur det blir. Någon annan som testat det?
    Har du inte pofiber då? :) Det fungerar bra!
  • Bellisen
    linelullan skrev 2011-09-14 23:02:05 följande:
    Bellis89: nej det har jag tyvärr inte. Men jag testar med kokosnötsmjöl så kan jag ju meddela hur det blev. :)
    Okej! :) Ja, det måste du absolut göra! :)
  • Bellisen
    Golddigga skrev 2011-09-15 18:18:04 följande:
    Nu behöver jag snabba svar av er erfarna och grymma Lchf:are! Jag köpte ett bröd på ica maxi som bakat enligt Lchf och märket är "Carbzone" men när jag tittar på innehålls förteckningen står det att det är vetemjöl och jäst i?? Inget socker alls dock och kolhydrater per skiva är 4,2g. Är det här verkligen bra för min ibs mage eller är det "samma skit" som vanligt bröd? Jag trodde jäst och vetemjöl var döden för magen.

Har man blivit lurad??
    Jag hoppas det är okej med svar från en icke så erfaren LCHF:are också! :P

Det är ju low carb så de luras ju inte på det sättet :). Dock innehåller det ju som du säger mjöl och jäst så jag skulle nog vara väldigt tveksam till att äta det, i alla fall nu när jag äter strikt! Det är ju svårt att säga om det är bra för din mage så du får nog bara testa och se helt enkelt, om du vågar! :P Det är ju okej antal gram kolhydrater i det i alla fall, om du äter en skiva vill säga! :)
  • Bellisen

Jag åt nyss den godaste gratängen, eller vad man ska kalla det, någonsin!! Köttfärssås, zucchini, gouda och mozzarella, mums! :D

• Bellisen
    Golddigga skrev 2011-09-15 19:02:18 följande:
    ja det var det jag oxå kände...jag hade hoppats att brödet var helt utan jäst och mjöl. Man orkar inte inte baka i längden:-S

Så synd att dom inte kan sälja ett bröd utan jäst och mjöl i affären
    Ja, det är synd! Men förhoppningsvis så kommer LCHF bli mer och mer populärt och då kanske de börjar baka bröd utan jäst och vetemjöl! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**