• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2011-11-29 17:20:38 följande:
    Här är länken: levamedlchf.se/mjuk-pepparkaka/

Jag fick den dock inte så fluffig som på bilden.....hihihi
    Men den var ätbar...... 
    Okej, tack! :) Kanske ska prova då, spännande! :)
    Vilda Tiger skrev 2011-11-29 19:30:16 följande:
    Jag uppskattar ert stöd, tjejer. HÄr sitter jag och erkänner att jag surar när ni förlorar vikt men så är ni glada och snälla mot mig ändå. .-)
    Det är ju verkligen inte konstigt att du blir sur! Jag hade blivit jättebesviken och sur om LCHF inte hade funkat på mig! Hoppas du får levaxin snart och att det hjälper! :)
  • Bellisen

Jag måste bara skriva av mig för jag är så glad, förra veckan uppnådde jag mitt första delmål på minus 11 kilo! :D Så himla gött att det gick så snabbt, det tog ungefär två och en halv månad för jag började 12 september. Nästa delmål är ytterligare 11 kilo, och sen tredje och sista är ytterligare 11 kilo.

Jag har alltså tänkt att gå ner 33 kilo sammanlagt! Många kilon men det känns ju inte som att jag bantar så det är helt lugnt! Men i maj har jag tänkt att vara nere på min målvikt i alla fall, men jag kommer inte sluta äta lågkolhydratkost för det, jag mår ju så bra! Jag är så himla glad att det funkar så bra och att min familj och vänner säger att det syns att jag gått ner i vikt! Så kul att kunna plocka fram gamla kläder igen!

Kämpa på allihop, både ni som går ner och ni som inte gör det, till slut kommer det släppa!

• Bellisen

Jag provade att göra ischoklad till lussefikat imorgon och det blev ju jättegott! :D Tog 50 gram kokosfett och smälte det, i med 50 gram 86%-ig choklad tills den också var smält och sen bara hällde jag i det i formar! Superenkelt ju, och så gott! Räknade ut att det är en tredjedels gram kolhydrat i en bit, så man behöver ju inte noja över kolhydraterna om man bara äter ett par stycken i alla fall! Skrattande

• Bellisen

Har kört LCHF sen 12 september och har gått ner 15 kilo, det känns underbart! Men nu har jag bestämt att ha uppehåll under jul, utan dåligt samvete! :) Började igår men det som är skumt är att jag inte har mått dåligt alls! Jag har gått upp ett par kilo i vätskevikt och jag klarar inte av att äta lika mycket sötsaker som förut, men jag har inte haft ont i magen eller någonting! Jag var helt övertygad om att jag skulle må dåligt. Jaja, man får väl vara tacksam! Det som är dumt är ju att om jag skulle må dåligt så skulle jag ju även i framtiden vara rädd för att fuska. Men jag får hålla mig i skinnet ändå! :P

Men brukar ni må dåligt när ni äter socker? Jag tycker mig ha läst att många mår rätt dåligt, tycker det är så konstigt att jag inte gör det.

Ska ha uppehåll till och med den 26 december, sen kör jag igen! Har ungefär lika många kilon kvar och det känns att det inte kommer vara några problem. Känner snarare redan att usch, det är ju egentligen inte gott med socker! Men jag ska ändå njuta av janssons, lussekatter och chokladpraliner fullt ut! :P Det är ju ändå jul!

• Bellisen
    Tillde skrev 2012-01-04 00:04:23 följande:
    Jättepeppande att läsa om er som gått ner "12 kilo sen i juli" osv, MER sånt!!

Det är ju alltid kul att peppa någon så jag kan säga att mellan 12 september och 21 december gick jag ner 15 kilo! :) Och jag är hyfsat strikt, låg på max 20g kh per dag, men vägde inte maten och så utan uppskattade. Kändes inte alls jobbigt, när man väl kommit in i tänket! Kilona bara rann av! :) Kan ju såklart variera hur lätt det är men jag hade (och har fortfarande) mycket övervikt så det är säkert därför det gick så pass lätt men ändå! :P Lycka till! :)

Har haft uppehåll i tio dagar nu och satte igång igen igår. Så himla skönt! Gick upp flera kilo under mitt uppehåll, shit alltså! Förhoppningsvis mest vätska så det kommer nog försvinna snabbt, men ändå! Har säkert kissat 15 gånger idag, är nog vätskan som är på väg ut! :P

Blev knäpp på min mage under de här frossardagarna, sprang på toa hela tiden! Trodde jag skulle ha det lite jobbigt med sötsug nu men det är helt lugnt! Är bara lite hungrigare än jag brukar, men om någon vecka är det säkert som vanligt igen! :) Har 15-20 kilo kvar att gå ner så nu blir det strikt och utan fusk igen, jag hoppas på att vara i mål till maj! :)

• Bellisen
    rednose skrev 2012-01-08 11:20:04 följande:
    Här kommer min fråga igen! Vore kul och väldigt hjälpsamt om någon ville svara! :)

Idag åt jag så här om någon vänlig själ skulle vilja tala om för mig om jag verkar hålla mig under 20g eller inte?  

kl 06.00
    1 kopp kaffe med 1 msk grädde
    2 kokta ägg

kl 08.30
    1 avocado
    1 kopp kaffe med 1msk grädde

kl 10.30
    1 karreskiva stekt med två skivor ost 37%ig 
    äggröra på ett ägg med 25 g smör i och 1 msk grädde

kl 14.30
    en kopp kaffe med 1msk grädde

kl 18.00
    en bit lax på 275g stekt
    1,5 dl kall sås på creme fraiche, löjrom, rödlök (sparsamt), avocado
    6 st babyplommontomater bakade i ugnen med 3 skivor ost på

2 rutor 85%ig choklad.

Vad tros?  
    Jag kan ge mig på en gissning, men som sagt bara en gissning, för jag tycker också det är sjukt tråkigt att lägga in mat i matdagboken! :P Och jag kan säga att om jag åt det där på en dag (och det är rätt likt hur jag äter också) så skulle jag känna mig nöjd och anta att jag ligger runt 20 g kh! :)

Om man räknar bort chokladen så borde det väl definitivt vara under 20 g men det är väl ganska olika från märke till märke hur mycket kolhydrater det är i choklad? Därför blir det lite svårare! Jag äter aldrig avokado heller så jag har ingen koll på den, men det är väl inte så mycket kolhydrater i avokado? Jag har inte heller någon riktigt koll på hur mycket en vanlig avokado väger för jag tycker det är svårt att uppskatta vikt på sånt man typ aldrig äter.

Men efter lite googlande så ska en "vanlig" avokado utan kärna väga ungefär 100 gram och jag hittade att det är ungefär 4 g kh i den då (vet ioförsig inte om det var rätt men vi antar det). Den chokladen jag äter ibland, som är marabous 86%-iga, så innehåller 2 rutor 4 g kh. Alltså blir det ungefär 8 g kh för avokadon och chokladen. Frågan är då om det andra ligger på ca 12 g kh. Och det skulle jag nog gissa att det gör! :)

Hoppas det är lite hjälpsamt trots att det är lite gissningar och spekulationer och inte fakta! :P Hoppas du får svar av någon som orkar lägga in det i matdagboken! :)
  • Bellisen
    Marieh73 skrev 2012-01-08 14:38:58 följande:
    Hej hopp! Är lite ny på det här o känner att jag vill börja det nya året med lite goda vanor o färre kilon Tycker att dippsåserna är så himla goda till allt från kött, grönsaker mm. Gräddfil o en estrella dippåse t ex Holliday, är det tabu el ok? Men bara att läsa i tråden ger en inspiration o bra med tips
    Hej och välkommen! Lycka till med ditt LCHF:ande! :D

Dippåsarna ska du låta blir, de är fulla med socker och annan skit! :P Gör egna dippsåser istället, gjorda på creme fraiche, turkiskt yoghurt eller gräddfil och kryddor! :) Mycket bättre, och godare! :)
  • Bellisen

Jag har läst på de flesta ställen att man brukar bli mer varm med LCHF, och det verkar ju ni också ha upplevt. Men jag tycker att jag har blivit mycket mer frusen de senaste månaderna, och det känns ju inte så bra! Är det någon som kan ha en teori vad det kan bero på?

Jag har också börjat tappa väldigt mycket hår. Jag har alltid gjort det men tycker det är värre än vanligt nu. Förutom att jag är frusen och tappar hår så är ju allt toppen så det är lite tråkigt att det har blivit så. Vill helst inte bli flintis! :P

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**