• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kör man warrior diet tror jag faktiskt inte man behöver tänka på exakt vad man äter. I och med att man fastar en så stor del av dygnet så kan man nog mosa på ganska bra och tappa i fettvikt ändå.

lchfklubben.se/healthandscience/warrior-diet

Lite kul att det var jag som tipsade henne om dieten också!

Det verkar intressant det här med Warrior diet! Och jag håller med om att det var lite kul att hon skriver om det för att du tipsade! :)

Jag tror jag ska testa det här för jag äter ganska mycket så när jag är ledig. Jag tycker det är lite svårare när jag går upp tidigt och ska vara igång hela dagen men när jag är ledig så brukar jag ofta sova till ca 11-12 om det inte är något speciellt jag ska göra (hehe, jag är en sjusovare, jag vet!). Då brukar jag bara dricka en kopp kaffe och sen äta middag runt 5. Om jag då bara tänker på att inte äta för sent kvällen innan så blir det ju warrior diet liksom! :) Det ska bli kul att läsa Health & Science-Martinas rapport om det här sen också! 
  • Bellisen
    Martina 76 skrev 2012-04-09 19:22:28 följande:
    54 kilo i lastdrag. 20 kg i axelpress (maskin, inte fria hantlar). Så stark har jag aldrig varit förr! Härligt!!!! Det kom en gubbe efter mig som blängde när han var tvungen att plocka bort vikter - haha!
    Vad gött! :D Det är så himla härlig känsla när man kan öka på! :D Jag tar bara 30 i latsdrag än så länge men någon gång ska jag komma dit alltså! :) Jag har tränat i tio veckor och började från noll i stort sett så jag är glad för varje lilla framsteg! :)

Idag körde jag spinning och core, så himla gött! Passen var mellan 14.00 och 15.00 och jag hade inte ätit någonting sen igår, och ändå kändes det som jag hade riktigt mycket energi! Imorgon blir det Sh'bam, jag längtar!
  • Bellisen
    Uppochhoppa skrev 2012-04-09 20:29:14 följande:
    Att gå på spinning med pulsklocka är bra träning för att lära känna sin kropp och hur man tränar som smartast. Smart och bra pulsträning sker vid mjölksyratröskeln, inte på max ( det sliter för mycket) - då bygger du snabbt bra kondition på kort tid. Tidseffektivt och bra! En viktig grej kring pulsträning är att pulsen är individuell. Vilopuls är ett mått på hur vältränad man är, inte maxpulsen. Men även två personer med samma vilopuls kan vara i olika bra form, det är mycket gener som spelar in. Jämför aldrig med någon annan, men alltid med dig själv! I bloggen skriver jag ganska mycket om pulsträning just nu, www.uppochhoppa.se
    Jag har undrat en sak om maxpulsen, så jag passar på att fråga dig för du verkar ju veta en del! :) Jag har väldigt hög maxpuls och när jag tränar så får jag väldigt lätt väldigt hög puls. Gör det någonting? Eller vad betyder det? Jag har väldigt hög puls även när jag inte är supertrött, och om jag t ex kör uppvärmning på en crosstrainer och inte alls är speciellt trött så kan jag lätt komma upp i en puls på 180. För det är väl ganska högt? Eller är det något jag bara fått för mig? :P

Jag ska kolla in din blogg nu! :)
  • Bellisen
    Afret skrev 2012-04-09 22:40:42 följande:
    Café Kosmos I Göteborg kör numera, förutom GI, även en LCHF meny. Det körs strikt LCHF med högst 5 g kolhydrater per 100 g. Så om du är Göteborgare vet du vart du ska!
    Tack för tipset! Jag är i Göteborg en del del och tycker Café Cosmos har jättegod mat så jag måste gå dit igen! :) Det är ju så smidigt när de har färdiga LCHF-menyer! :)
  • Bellisen
    Martina 76 skrev 2012-04-10 06:30:57 följande:
    Maxpulsen är individuell. En tumregel är att man har 220 minus ålder i maxpuls. Men det är som sagt bara en tumregel. Jag är 36 år och har ca 210 i maxpuls. Jag kan vara ute och jogga i en timme med upp emot 175-180 i puls och tycker inte ens att det är särskilt ansträngande. 

Ännu en tumregel är att man när man kör spinning inte kommer upp i mer än ca 92% av max. Detta då du inte använder alla muskelgrupper.

Tack för ditt svar! :) Då har jag lite bättre koll! :)
  • Bellisen

Idag testade jag på ett nytt pass på gymmet, nämligen Sats Energy! Det var ofrivilligt för jag skulle egentligen på Sh'bam men det var inställt, men det var ändå gött för det var riktigt jobbigt! Det kändes verkligen som att jag chockade kroppen lite. Jag hade inte ätit sedan frukost men kände ändå att jag hade riktigt mycket energi, härligt.

Det är så gött att man inte måste äta hela tiden när man äter LCHF, utan att man orkar med allt man ska göra och är full av energi ändå! Det är ju jättejobbigt att äta var tredje timma, det skulle jag aldrig orka! :P

Jag åt tacotallrik till middag idag, med tacoköttfärs, sallad, gurka, fetaost och creme fraiche. Supergott, och väldigt enkelt! :)

• Bellisen
    Carolinalovetobias skrev 2012-04-10 22:31:38 följande:
    Vad ni skriver idag :) undrar hur många sidor d blivit idag :P hur länge har ni hållt på med lchf å hur mkt Har ni gått ner? :)
    Jag har hållt på sen september och har gått ner 22 kilo! :) Känns supergött!
  • Bellisen

Vilken go träningsvecka jag har haft! Jag började träna i slutet av januari och tog det lugnt i början för jag har en benägenhet att gå all in och sen tröttna snabbt. Därför har jag bara tränat 2 gånger i veckan. Men nu börjar jag verkligen njuta av träningen och tycker det är jättekul, så nu har jag börjat trappa upp.

Denna vecka blev det fyra pass! Tyvärr blev de i rad, jag skulle helst vilja ha någon vilodag emellan men det funkar inte riktigt med schemat den här veckan. Så i tisdags blev det Sh'bam, i onsdags styrketräning i gymmet, igår spinning + core och idag styrketräning i gymmen igen. Så himla gött! Men nu har jag träningsvärk överallt! :P

Det är så skönt att känna att träningen är rolig och inte bara ett måste!  

• Bellisen

Det känns bra att läsa att jag inte är den enda som tycker det är lite motigt med LCHF nu när det är sommar (även om det såklart är synd också)! Jag har gått ner 25 kilo och börjar känna mig riktigt nöjd med min vikt, vilket inte gör det lättare att vara motiverad. Jag mår som allra bäst när jag äter LCHF men mår inte direkt dåligt när jag äter kolhydrater heller, vilket jag nästan önskar att jag gjorde ibland! Det är så mycket som lockar nu på sommaren, som jordgubbar och färskpotatis, eller en kall öl på uteserveringen! Men men, det är väl bara att kämpa på antar jag, jag trivs ju egentligen väldigt bra med att äta LCHF! Men några jordgubbar på midsommar blir det nog ändå... :P

• Bellisen
    HokusPokus skrev 2012-06-13 12:08:13 följande:
    Oj jag är 175cm och har satt 67 som mål... Det låter ju jättemycket jämfört med er. Kommer säkert vilja sänka målet om jag väl tar mig dit nångång.
    Jag som har tyckt 67 lät lite
    Och jag är 172 cm lång och har nu gått ner från 110 kg till 83 kg, och mitt mål är ca 75 kg. Så jag tycker att ditt mål också låter lågt! :P

Men alla är olika byggda, så är det ju. Jag är smal när jag väger någonting på 70, varför vet jag inte men så är det. Jag har redan nu kunnat köpa kläder i storlek S på vissa ställen liksom, väldigt skumt med tanke på att vissa börjar på den vikten som jag ligger på nu. Bara man är nöjd med sig själv, det är ju det viktigaste! :)
  • Bellisen
    HokusPokus skrev 2012-06-13 13:03:07 följande:
    Ja det är ju väldigt olika hur man ser ut även om man har samma vikt och längd... Man får se hur det känns när man närmar sig målet, om man ska sätta ett nytt mål eller är nöjd
    Precis! Jag hade som mål att gå ner till 77 först, sen så kände jag att några kilo till vore ju gött, alltså att ligga på ca 75. Men nu när jag börjar närma mig så känner jag att även om jag gärna skulle gå ner ett par kilo till så trivs jag rätt bra som jag ser ut nu! Jag kommer i alla gamla kläder och sådär, så vi får se hur mycket mer det blir! :) Man kan ju som sagt sätta ett nytt mål efter ett tag! :)
  • Bellisen

Alltså, jag blir galen!

Jag började med LCHF i september förra året och hade fram till maj gått ner från 110 kg (sjukt, jag vet!) till 84. Kände mig jättenöjd, speciellt eftersom jag också vet att jag ser ut att väga mindre än vad jag gör. Men var såklart inte klar med viktnedgången, mitt mål är att i alla fall komma ner till 75 kg.

Men sen åkte jag utomlands och sommaren kom och jag tappade lusten helt, orkade inte laga mat och föll tillbaka i gamla matvanor. Så från mitten av maj till mitten av september körde jag inte LCHF och gick upp massor (jag har otroligt lätt för att gå upp i vikt). Nu har jag kommit igång igen, först lite halvt och nu senaste månaden kör jag stenhårt. Men nu väger jag 92 kg och det händer ju ingenting! Så himla frustrerande, speciellt när jag vägde 8 kilo mindre i maj, känns så jobbigt... Jag äter rätt men kilona verkar vilja stanna kvar!

Så jag vet inte riktigt vad jag ska ta till. Blir inspirerad av er som kör periodisk fasta och mejerifritt, så det får nog bli något sånt. Men det får nog bli efter nyår känner jag. Är glad att jag hittat ett sätt att äta på som jag trivs med i alla fall, men jag vill ju gå ner i vikt också! :P

• Bellisen
    Lavinen skrev 2012-11-15 14:05:30 följande:
    Bellisen och banantelefon: Jag har inte heller gjort några stora framsteg på vågen efter 2,5 månader... men jag känner iaf att jag har färre hunger toppar och dalar. Plus att jag slipper halsbränna. MEN som sagt: Inga under på vågen. En kompis sa till mig att "oh du kommer att gå ner 20 kg i ett huj!" Jo tjena. Med den här takten kommer det ta ett tag märker jag Obestämd Men mejerifritt kan nog vara en bra idé att testa för min del.
    Vi får kämpa på! Just nu väger jag 98,6 kg så jag har lite att kämpa med.
    Ja, LCHF är ju toppen och jag vet ju att det inte är en quick fix, men det är ju så seeegt... Speciellt när jag innan har gått ner jättesnabbt, gick ner ca 15 kg på 3-4 månader förra hösten så man blir ju bortskämd! :P Försöker klura på hur jag åt då, tror jag t ex äter mer mejerier nu och dessutom dricker jag lightläsk ibland nu och det gjorde jag inte heller då tror jag! 
  • Bellisen

Jag vill bara tipsa om två recept som jag har testat och tycker jättemycket om!

Först är det ett knäckebröd som är jättegott, har lite kolhydrater och som man kan variera i det oändliga: www.lchf-recept.se/knackebrod/ Testa det om ni inte har gjort det! :)

Sen så gjorde jag denna citronpaj förra helgen till ett kalas och den var supergod, och det tyckte även gästerna som inte äter LCHF! 56kilo.alltforforaldrar.se/citronpaj-lchf/ 

• Bellisen
    FiaFunderar skrev 2013-01-08 09:41:51 följande:
    Halloj allesammans!
    För länge sen så gjorde jag ett Fröknäcke men har tappat bort receptet. Jag vet att det var riven ost i och jag har försökt leta efter det receptet men hittar inte.
    Någon som vet eller har ett recept?  
    Det här är ett recept på fröknäcke som jag tycker om och som innehåller riven ost, vet dock inte om det är just det du efterlyser! :) Om det är fel tycker jag du ska testa det dock, jättegott!

www.lchf-recept.se/knackebrod/  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**