• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ni kunniga, jag behöver hjälp! Jag undrar över två saker som jag hoppas någon vet! :)

Under jul och nyår gick jag upp 7 kilo, på tio dagar. Helt sjukt! Jag frossade ioförsig ordentligt, men ändå... Det var mestadels vätska som försvann under första veckan i januari, ca 4-5 kilo. Jag tycker att det är sjukt mycket! Jag har läst flera gånger att 1-2 kilo är vatten och förstår att det är individuellt och kan vara mer, men kan det bero på något speciellt att man får så otroligt mycket vätska i kroppen när man äter kolhydrater? När jag nått min målvikt så har jag tänkt att äta liberal LCHF men det är ju inte kul om jag går upp så mycket vattenvikt då! Så min fråga är helt enkelt om det är normalt att gå upp så mycket i vattenvikt?

Min andra fråga är om kroppen kan "missta" LCHF-bakverk för "vanliga" bakverk? Jag åt en LCHF-semla igår (skitgod!) och hade idag gått upp ett halv kilo. Jag vet att det kan gå upp och ner men det brukar inte göra det på det sättet för mig om jag håller mig till LCHF. Så kan kroppen tro att det var riktigt bröd med mjöl i, bara för att det smakade så? Eller kan man vara känslig för kokosnötsmjöl också?

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig med mina funderingar! :)

• Bellisen
    astro skrev 2012-02-12 21:48:58 följande:
    Vågen har eftersläp. Går du upp markant, titta på vad du åt tre dagar innan. Det är oftast där skon klämmer.

Ett halvt kilo är dock inte så mycket, det kan bero på få sömntimmar (då rensar njurarna ut sämre), mycket salt mat, hormonskiftningar ...
    Ja, när det gällde vid jul så var jag inte direkt förvånad för där handlade det om frosseri! :P

Men nu idag så förstod jag verkligen inte vad det handlade om för jag har ätit bra hela veckan, och sov tio timmar inatt! Just på helgerna när jag sover mycket och länge så brukar jag snarare gå ner ett halv kilo per natt, helt sjukt! :) Men ja, det är nog bara något tillfälligt, var mest bara nyfiken på om det skulle kunna finnas något samband med semlan! :) Tack för ditt svar!
  • Bellisen
    HappyHippo skrev 2012-02-12 22:49:51 följande:
    Jag har läst jättemycket på internet (ända sedan maj förra året...) men inte riktigt vågat börja förrän nu... Har gått ner nästan 30 kg med Cambridge innan och var lite rädd att börja äta massa fett!

Men nu har jag ställt undan vågen, för jag VET ju att jag kommer till att gå upp nu i början, och bestämt mig; LCHF får det bli! Tror det var ödet när jag i fredags blev sittande framför "Efter tio" (ser aaaldrig på det annars!) och Katrin Zytomierska berättade om sin viktminskning och LCHF...

När jag först började läsa om LCHF (i maj förra året som sagt...) tyckte jag det verkade så krångligt... Man skulle hålla koll på fett/kolhydrater/protein i procent osv... Men nu har jag förstått att många inte alls är så strikta...

Hur gör ni? Har ni stenkoll?
    Jag har en app i mobilen som heter Shape up, och den är jättebra! Där fyller man i vad man äter under dagen och så kan man kolla vad det blir i procent.... Skitbra! Har inte läst alla 2320 sidor så någon kanske har nämnt den tidigare... Flört
    Tycker du verkligen gör rätt som bestämt dig för LCHF, jag tycker verkligen det är toppen! Man går ner i vikt samtidigt som man mår så himla bra! Och inte är det så krångligt som det kan verka när man läser om det heller. Jag ser på det som att alla sätt man kan räkna, hålla ordning på energiprocent, gram protein o.s.v. tar man till om man inte går ner i vikt. Så det behöver inte alls vara krångligt!

När jag precis började så räknade jag några dagar, vägde maten och la in på en sida på nätet, matdagboken.se, men det var bara för att se att jag hade fattat galoppen! :) Nu kör jag efter att det ska vara max 5 gram kolhydrater per 100 gram i maten som jag köper. Och t ex även om mjölk funkar enligt den regeln så dricker jag inte det eftersom det blir ju jättemycket kolhydrater om man dricker några glas. Sen så händer det att jag t ex har chilisås i maten som det kanske är mer socker i per hundra gram, men man tar så lite så det blir väldigt lite ändå!

Nu har jag hållt på några månader så nu vet jag ju vad som funkar och jag tänkte inte så mycket på det längre! Bara ibland som jag kan köra lite enkel överslagsräkning i huvudet typ och uppskatta hur mycket kolhydrater jag fått i mig! :)

Så nej, det behöver definitivt inte vara krångligt! Sen om man inte går ner eller så, då kan man ju börja räkna och fundera mer på det! :)
  • Bellisen
    TomMon skrev 2012-03-24 11:53:30 följande:
    De sitter på ryggen. 5 x 5 cm ca. Kliar som bara den då och då...
    Jag har också utslag på ryggen, och även på utsidan av brösten. Kliar otroligt mycket i perioder och jag vet inte vad det kan bero på. Jag har aldrig varit allergisk mot något förut och det verkar inte ändras beroende på vad jag äter. Frustrerande! Det känns tyvärr som att det för mig beror på LCHF av någon anledning för jag fick utslagen när jag började. Men de är inte tillräckligt jobbiga för att sluta käka LCHF! :P
  • Bellisen
    TomMon skrev 2012-03-24 20:34:18 följande:
    Bellisen: skönt att höra att jag inte är ensam. Hade varit intressant att få reda på orsaken till våra bekymmer.
    Ja, verkligen! Om det beror på LCHF så skulle det ju vara väldigt intressant vad exakt det är med kosten som gör att man får utslag liksom. Men jag antar att man aldrig kan veta säkert, lite trist. Nu verkar de bli lite bättre i alla fall, de kliar i alla fall lite mer sällan. Väldigt skönt! Inte så kul när de på brösten kliar som attan, haha!
  • Bellisen
    Meränmamma skrev 2012-03-24 21:26:48 följande:
    Har provat den där LCHF-glassen. Både vanilj och choklad. Men den är så tunn! Inte god, tyvärr. Och med en massa kassa tillsatser, som någon nämnde här.

Invigde min glassmaskin idag, gjorde chokladglass. SÅ gott! Äggulor, mjölk, grädde, kakao, sukrin och stevia. Nästa gång skippar jag mjölken och kör helt på grädde Skrattande
    Jag tycker LCHF-glassen är supergod! :P Chokladglassen med lite grädde, mums! Men jag vet ju att det är massa dåliga tillsatser så jag äter den inte så ofta, men ibland så!

Jag skulle också vilja ha en glassmaskin, funderar på att köpa en för det är ju så gott med egengjord glass! Och man vet ju vad det är i den! :) Vad har du för någon glassmaskin? Jag funderar på att köpa den där blå ganska nya från OBH Nordica, men vet inte om den är bra!
  • Bellisen
    Meränmamma skrev 2012-03-24 21:39:55 följande:
    Jag har något märke som inte är så känt...Waves heter det. Köpte den på Blocket för 200 spänn Visserligen hade jag kylt smeten i kylskåpet, men jag blev impad över hur fort det blev klart i maskinen. En kvart! Om man inte är för lat (!) så tror jag det är en bra investering med en glassmaskin faktiskt. 
    Okej! Oj, det var snabbt! Nice! :) Mitt problem är nog snarare att jag är snål, den jag har kikat på kostar typ 400 spänn och jag har väl inte riktigt bestämt mig för om det är värt det än! :P Men Blocket var ju en bra idé!
  • Bellisen
    Sigrid skrev 2012-03-28 17:30:22 följande:
    Jag ska sätta mig och veckomatplanera nu. Behöver tips på vardagsrätter som är relativt snabblagade (åtminstonne enkla).
    Tacogratäng är ju supergott och enkelt! :)

Sen så brukar jag göra en jättegod och superenkel lax där man bara behöver lax, philadelphiaost, grädde, kryddor och ost. Bara att lägga lax i en ugnsform, blanda philadelphiaost, grädde och kryddor i en skål och sen hälla blandningen på laxen. In i ugnen tills laxen blir klar, och några minuter innan så skivar man på lite ost! Supersmarrigt! :)
  • Bellisen
    Martina 76 skrev 2012-04-02 15:40:44 följande:
    Jag tränar ganska mycket, antingen högintensiv spinning eller tung styrketräning. Jag ser inget behov av att lägga in mer kolhydrater i kosten så länge jag blir starkare och har bra kondition. Jag ser inte vad det är jag ska äta som jag saknar... Jag mår prima och har massor med ork - det räcker för mig!
    Jag tänker likadant när det kommer till träning och LCHF. Jag har ork, känner att jag mår bra av träningen och blir starkare och starkare, det tycker jag är bevis nog för att kroppen klarar av att träna med ganska lite kolhydrater! Sen så började jag inte träna förrän efter ca 4 månader på LCHF så kroppen hade ju verkligen ställt om sig när jag började! Jag tränar spinning, core och Sh'bam på SATS, och gymmar! Jag älskar SATS och är så himla glad att jag blev medlem där!

Jag tycker också att träningen blivit roligare nu när jag äter LCHF. Nu tränar jag inte för att jaga kalorier som jag gjort förut utan för att det är kul! :D Träningen är nu ett fritidsintresse och inte ett måste, vilket jag verkligen tror är ett måste om man ska bli riktigt tränad! :) 

Jag känner mig verkligen sugen på att bli riktigt stark, och det är verkligen peppande att läsa om er träning och hur ni mår bra och blir starkare av den! :D

Jag började träna i januari och har tränat 2-3 gånger i veckan sedan dess. Innan dess hade jag inte tränat alls sen april i förra året så jag var verkligen ur form. Men vad fort man får in en bra vana, jag har inte tränat på en vecka på grund av sjukdom och klättrar på väggarna! :P Men imorgon blir det äntligen Sh'bam! :D
  • Bellisen
    Ninis skrev 2012-04-02 18:32:44 följande:
    Bellisen,
    Visst är den nya Sh´bam-koreografin rolig! Har ni även CX Worx på Sats? Det är helt suveränt!

Vete sjutton vad som hände, men jag fick ett sug och tryckte i mig 4 rutor choklad!     
    De började med den nya koreografin förra veckan så jag har inte testat den än! Så det ser jag verkligen fram emot imorgon! :D Hmm, jag vet faktiskt inte om vi har det, jag får spana in det! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**