• Bellisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

FasterK skrev 2011-11-04 16:51:17 följande:
    Fuskvägde mig idag. Brukar väga mig varje söndag eller måndag.

7 kg är väck och jag är så GLAD! 11-14 kvar att gå ner. 2 kilo kvar till normalvikts-BMI.
    Grattis! :D Vad kul!
    Bordeaux skrev 2011-11-04 16:59:03 följande:
    Själv är jag deppig för jag har lagt på mina vanliga ÄL-mens kilon. Trots att jag vet att de kommer och vad de beror på och det bästa jag kan göra är att gilla läget så blir jag ändå lite neråt. Men glad för din och alla andra som gått ner och nått delmåls skull.
    Klart det är tråkigt med tillfälliga kilon, även om man vet vad de beror på! Peppkram! {#emotions_dlg.flower}
  • Bellisen
    Sammie skrev 2011-11-08 19:37:25 följande:
    Halloj allihopa!
    Är ny på detta med lchf men har kört det sen i lördags och hittils så går det bra. Funderar kring detta med godis!!!! Jag är helt torsk på detta med lösgodis. Nu fattar jag att det absolut inte är ok men är det helt bortkastat om man äter lite (en näve) lösgodis en gång i månaden??

Snälla ge mig ett svar där det står "åh klart det inte gör något, ät och njut" ))

Hej och välkommen till tråden! :D

Sådär tänkte jag också innan jag började, att jag kanske skulle fuska lite ungefär en gång i månaden, för lösgodis är min stora last också. Eller var, kanske man skulle säga för mitt sug är helt borta numera! Klart jag fortfarande vet att det är gott och jag har planerat att köpa mig en påse vid jul men nu kan jag gå förbi lösgodishyllan och kunna motstå, och inte ens bli sugen! Det kunde jag inte för två månader sen kan jag säga! :) Dessutom är jag så rädd att sabba nåt så jag vågar inte fuska! :P Så vem vet, kanske kommer du inte vilja fuska! :)

Men det är ju inte hela världen om du gör det, om det inte blir för ofta utan att du håller dig till någon gång i månaden! :) Jag menar, handlar det om att skippa LCHF eller köra det och fuska ibland så är ju det senare klart bäst! :) Så, ät och njut ordentligt när det väl händer! :P
  • Bellisen
    3småttingar skrev 2011-11-09 22:16:26 följande:
    Cola Zero  - är det okej ibland iaf? :)
    Det är inga kolhydrater i så jag dricker det ibland, vid festliga tillfällen! Men sen är det ju inte bra med sötningsmedel, det kan trigga sötsug och hunger. Så känn efter hur väl du klarar det, jag kan dricka det utan problem så jag tar ett glas ibland utan dåligt samvete! :P
  • Bellisen

Ja, ur kolhydratsynpunkt är det okej. Dock är det ju bra att passa på att bryta en dålig vana när man ändå kör LCHF! Tungan ute

• Bellisen
    rednose skrev 2011-11-14 05:15:03 följande:
    Ok brudar jag är GRAVIDER! Whohoo! :) Nummer två på G men jag funderar lite kring maten...

Jag har varit i USA i 12 dagar nu och "svullat" som sig bör men nu när jag kommer hem tänkte jag återgå till LCHF. Bör jag strunta i de 20g per dag eller hur ska jag tänka?
    Kollade lite på kostdoktorn men hittade inget om mängden kolisar under graviditet. jag är ju liksom inte ute efter att gå ner i vikt nu mer. :)  
    Behöver bebben lite mer kolhydrater eller hur ser det ut på den fronten?
    Jag tränar bikramyoga och styrke ca 4 ggr per vecka men tänkte kanske gå på mamma-yoga istället nu? Nån som har erfarenhet av det eller av att köra bikram under graviditeten? Det är ju lite jobbigare med värmen?

Oj vad jag svamlar men tog testet idag så jag är lite "all over the place". :)

Grattis!! {#emotions_dlg.flower}Skrattande
  • Bellisen
    Beckaa skrev 2011-11-13 19:01:14 följande:
    Flickor, nu ska ni få höra vad jag just åt! Kesoplättar, vilket visade sig vara hur mumsigt som helst!

Recept för 2 portioner
    250 gr keso (en liten burk)
    2 ägg
    3 msk vetemjöl (enligt orginalreceptet, kan bytas ut mot 1 msk husk, jag är dock inte jättestrikt och körde med rågmjöl)
    salt, svartpeppar
    smör till stekning

Rör samman allt, eller mixa med stavmixern för en helt slät smet och låt blandningen stå 30-45 min (låt stå kortare om du använder husk, annars blir det nog tapetklister)
    Stek som plättar i smöret på ganska låg värme. Vänd först när ovansidan torkat.

Jag åt mina med en avocadohalva och en hemgjord skagenröra på maglagningsyoghurt, finhackad rödlök, dill, citronsaft, salt och peppar och en massa räkor.

Konsistensen blir lite mitt emellan ugnspannkaka och raggmunk. Hur gott som helst och kan ätas antingen med matiga tillbehör eller som efterrätt.
    Jag har sett liknande recept lite här och var, så nu har jag köpte keso och ska testa! Är inte så förtjust i just keso men i plättform med ägg och sådär så gillar jag det säkert! :) Jag har även tänkt att prova att göra Fejk-ris á la malta med keso, mums!
    Carolinalovetobias skrev 2011-11-13 08:40:12 följande:
    Nån mer här inne som kör strikt? :)
    Jag kör ganska strikt, tycker jag i alla fall! :P Men det beror ju på vad man menar, alla tycker väl att gränsen för strikt ligger olika, men jag kör under 20 g kh per dag, ofta hamnar jag på mindre än så. Tycker att jag är ganska strikt eftersom jag inte äter t ex nötter, bär, turkisk yoghurt, eller söta grönsaker som t ex tomat. Däremot så kan jag lyxa till det på helgerna och baka LCHF-godsaker, men jag hamnar aldrig över 20 g kh per dag ändå! :) Fast om du med strikt menar typ att nolla så gör jag det inte! :P 
  • Bellisen
    Sagalin skrev 2011-11-14 16:22:23 följande:
    Är det någon som har några bra länkar att läsa ang kokosfett och välbefinnande, gärna om demens?
    Jag brukar använda google när jag undrar något men nu ska jag skicka iväg dessa länkar till min mamma och vill ha några som är bra. 
    Jag tycker att det kommer fram ganska många bra länkar med google faktiskt! :) Fast det är ju svårt att bedöma ioförsig, tycker jag! De här tycker jag verkar vara okej, och Kostdoktorn har länkat till flera studier på sin sida:

http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-alzheimers

http://blogg.passagen.se/millimetervagor/resource/NewportAD.pdf
  • Bellisen
    Beckaa skrev 2011-11-14 19:55:02 följande:
    Härligt, keso är användbart till mycket. Idag har jag ätit kesoplättar till frukost och kycklingröra med keso till lunch.. Jag tänkte att jag skulle prova ostkaka på keso någon gång när det vankas efterrätt också!
    Absolut, det är därför jag köpte det även om jag inte tycker om det så mycket! Men det beror ju helt på vad man gör med det, jag kan ju bara ha gjort fel förut! :P Det är ju himla nyttigt också, lite kolhydrater och mycket protein! Jag har sett ugnspannkakarecept med keso också, det ska jag också göra någon gång! Om jag nu upptäcker att det är rätt gott ändå, vill säga! :P Hur gör du kycklingröran? :)
  • Bellisen
    Hoppet 3 skrev 2011-11-14 20:01:59 följande:
    Jag har precis gjort vad jag tycket blev ris ala malta.

Tänkte ha de på julbordet i år så jag oxå kan mysa med de.

Jag tog keso ihop med vispad grädde med vaniljpulver och lite LCHF socker.
    De blev gott.

Har någon något annat recept på de så mottager jag de tacksamt ! Skrattande
    Det är precis det jag har tänkt göra till kvällsmat idag! :) Är sjuk så jag tänkte lyxa till det! Längtar ju så till jul också så är det ju aldrig fel med lite ris á la malta! :)
  • Bellisen
    Beckaa skrev 2011-11-14 20:19:55 följande:
    Jag kör lite på en höft beroende på vad jag är sugen på och vad kylskåpet har att erbjuda, men ungefär såhär

Kycklingröra
    - Kyckling i småbitar (antingen steker jag kycklingfilé eller köper en färdiggrillad)
    - Keso (en stor burk till en hel kyckling brukar vara lagom)
    - Purjolök
    - En sked matlagningsyoghurt (så blir den lite krämigare)
    - Curry
    - Mango chutney (nu blir jag väl lynchad av halva tråden, men lite för smakens skull...)
    - salt & peppar

Ibland kör jag på vitlök och tomatsalsa istället för curry och mango chutney.
    Mums, det lät gott! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**