Beckaa skrev 2011-11-13 19:01:14 följande:
Flickor, nu ska ni få höra vad jag just åt! Kesoplättar, vilket visade sig vara hur mumsigt som helst!
Recept för 2 portioner
250 gr keso (en liten burk)
2 ägg
3 msk vetemjöl (enligt orginalreceptet, kan bytas ut mot 1 msk husk, jag är dock inte jättestrikt och körde med rågmjöl)
salt, svartpeppar
smör till stekning
Rör samman allt, eller mixa med stavmixern för en helt slät smet och låt blandningen stå 30-45 min (låt stå kortare om du använder husk, annars blir det nog tapetklister)
Stek som plättar i smöret på ganska låg värme. Vänd först när ovansidan torkat.
Jag åt mina med en avocadohalva och en hemgjord skagenröra på maglagningsyoghurt, finhackad rödlök, dill, citronsaft, salt och peppar och en massa räkor.
Konsistensen blir lite mitt emellan ugnspannkaka och raggmunk. Hur gott som helst och kan ätas antingen med matiga tillbehör eller som efterrätt.
Jag har sett liknande recept lite här och var, så nu har jag köpte keso och ska testa! Är inte så förtjust i just keso men i plättform med ägg och sådär så gillar jag det säkert! :) Jag har även tänkt att prova att göra Fejk-ris á la malta med keso, mums!
Carolinalovetobias skrev 2011-11-13 08:40:12 följande:
Nån mer här inne som kör strikt? :)
Jag kör ganska strikt, tycker jag i alla fall! :P Men det beror ju på vad man menar, alla tycker väl att gränsen för strikt ligger olika, men jag kör under 20 g kh per dag, ofta hamnar jag på mindre än så. Tycker att jag är ganska strikt eftersom jag inte äter t ex nötter, bär, turkisk yoghurt, eller söta grönsaker som t ex tomat. Däremot så kan jag lyxa till det på helgerna och baka LCHF-godsaker, men jag hamnar aldrig över 20 g kh per dag ändå! :) Fast om du med strikt menar typ att nolla så gör jag det inte! :P