• EEE

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2012-04-25 12:06:33 följande:
    Du måste känna dig fram själv vad som passar dig. Många siktar på att ligga under 20 kolhydrater/dag, men 20 är ingen magisk gräns och det kommer inte hända något bara för att du landar på 22 eller 27 kolhydrater/dag. Hur mycket kolhydrater vi tål är individuellt. Om man är ung, frisk och fyskiskt aktiv så tål man i regel mer än om man är äldre, har diabetes, övervikt etc.
    Jag tror att det kan vara viktigare att fundera över vilka livsmedel som mättar bäst, ger bäst tillfredsställelse och vilka livsmedel som utlöser sug efter mer. Det kan ju tex. vara skillnad på hur påverkad man blir om kolhydraterna kommer från vitkål eller från turkisk yoghurt tex. Många kan ju reagera på för mycket mjölkprodukter med att sötsuget triggas eller att viktminskningen stannar av. andra kan vara känsliga för nötter tex.

Jag tror den ursprungliga definitionen av strikt LCHF var under 20/dag och normal LCHF upp till 50/dag. Gränsen för lågkolhydratskost ligger väl på 100/dag, men nu finns ju även begreppet träningsliberal LCHF som innebär att om man tränar mycket hårt, tävlar på elitnivå tex. kan ligga över 100 g kolhydrater/dag så länge man ser till att energiprocenten/dag inte blir högre än 10% från kolhydrater.

Den senaste definitionen som LCHFmagasinet har gått ut med är att strikt LCHF ligger under 10 g kolhydrater/dag. Jag tycker dock att det är lite väl strikt. Då finns det inte mycket utrymme för vare sig grönsaker, bär, nötter eller mejeriprodukter och då är det ju mer eller mindre fakir.

Själv så mår jag bra om jag ligger omkring 30-50 g kolhydrater/dag. Det ger utrymme för lite bär, mycket grönsaker och någon näve mandlar.

Jag hoppas att du blev lite klokare.
    Lycka till!

Bra inlägg!
  • EEE
    Lottalök skrev 2012-04-25 18:18:10 följande:
    Vet inte alls varför det blir så. Jag blir hungrig vid 11 när jag jobbar för då går jag ju upp 6 på morgonen så det är ju några timmar. dricker en kopp kaffe vid 9 på jobbet och sen lunch 12. Vet inte alls varför det blir så att jag mår som jag gör på kvällarna. idag kände jag lite efter lunchen med inte så illamående men helt otrolig uppsvälld i magen. upplever inte att jag äter mer eller större portioner heller.

Så jobbigt att det blir så! Konstigt att du blir uppsvälld utan att du gjort någon skillnad på portioner.Obestämd
  • EEE

Visste väl att det var något skumt på gång! Har inte upplevt något sug alls på evigheter och har inte ätit lchf-gottis på väldigt länge men så igår dök mensen upp efter si sådär 1,5år. Gjorde lite vispgrädde med bär igår men efter några skedar blev jag äcklad av det, vet inte varför. Antar att detta är förklaringen till min hunger i torsdagskväll då jag gjorde mig en väldigt sen macka.

Enligt min app har jag nu nått min idelavikt men jag är inte helt nöjd. 1,75kg kvar till delmål och 4,75kg till min normalvikt jag hade innan mina två graviditeter!  

• EEE
    Callina skrev 2012-04-28 23:44:21 följande:
    Vilken app är det?

MyCurves heter den, ingen rolig app alls men fick bli den när jag sluta snylta på makens Iphone.Flört
  • EEE
    Hon den där skrev 2012-04-29 13:34:35 följande:
    Jag måste bara säga att jag har gått ner från 107,5kg till 104,9kg sen i måndags . Och jag har varit mätt hela tiden

Härligt!
  • EEE

Kan bara instämma med er som skriver att det är upp till var och en hur strikt man vill vara med sin lchf-kost. Huvudsaken är att vi mår bra efter vårt egna upplägg!

• EEE

Jag började med lchf när min lilla var 5 månader och helammades. Hade min kost påverkat mitt barn negativt hade jag lagt av genast men liten mådde bra. Den enda skillnaden var att hennes avföring ändrades något i sitt utseende.

Fick dock rådet av Åse (56kilo-bloggaren) att jag kunde äta lite mer kolhydrater än rekommenderat!

Blir det fler graviditeter för min del så ser jag fram emot att gå igenom den med mitt nya sätt att äta.
    Jag har ökat otroligt mycket i vikt under mina två graviditeter. Jag åt inte en massa skräp under första graviditeten och hade inte en massa sug, jag gick upp mängder i vätska och rasade i vikt under de första två veckorna (efter förlossningen). Med barn nummer två mådde jag fruktansvärt illa(spydde dagligen) från morgon till kväll under några månaders tid. Detta resultera i att jag åt minimalt under dagarna och när illamående släppte på kvällen var jag så trött och orka inte göra i ordning något vettigt och sprang mest i skafferiet och åt gottis. Gick upp en massa i fett under min senaste graviditet och vikten har stått stilla sedan 1½vecka efter förlossningen.

Jag tror och hoppas att jag kommer må bra av lchf under en ev graviditet!  

• EEE
    RebornEve skrev 2012-04-30 15:05:01 följande:
    Det är väldigt nervöst, men samtidigt så längtar jag massor. Ska bli så skönt att kunna ha byxor utan att huden hänger över kanten :)

Hur mycket/lite får man träna eller röra på sig efter en sådan op? Den är väl ganska omfattande?

• EEE
    RebornEve skrev 2012-05-01 14:46:11 följande:
    EEE: efter 4 veckor kan man börja träna lugnt och noga känna efter hur man känner i kroppen. Situps ska man vänta lite längre med. Vet inte exakt hur länge men ska fråga kirurgen.
    Promenader första månaden får man ta så många som man känner själv att man orkar.
    Men första veckan ska man vila..
    Var ju inte alls så "illa" som jag trodde. Skönt att man får komma igång sådär snabbt även om det blir i lugnt tempo.
  • EEE

Har haft en riktig usel tid nu sedan mensen dök upp. Känner småsug och är mer hungrig på kvällarna är normal. Har blivit en hel del macadamianötter och idag tog jag några rutor choklad. Känns så trist att jag tappat mitt flyt och är ganska säker på en viktökning denna veckan. Börjar fundera på fakir.

Ni som kör fakir, hur länge tänker ni göra det? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**