• EEE

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Behöver lite råd! Har kört lchf i 4 veckor nu och tappade massor av vikt i början men nu står det bara still. Jag har haft ett gottesug de senaste dagarna och unnat mig lchf-gottis någon kväll då och då för att stilla suget. Jag känner att jag redan har tappat stinget och blir så trött på mig själv. Hade det inte varit för att jag ammar så hade jag också velat testa den här strikta varianten. Jag antar att jag har ett sug för att jag får i mig för lite fett? Hur tusan ska jag tillföra mer fett på ett bra vis i maten?

• EEE
    Maruid skrev 2012-02-19 11:58:12 följande:
    Själv dricker jag ägglatte (äggula, kokosfett, vatten, kaffe och grädde) som en bra fettkälla.
    Ser till att steka allting i rejält med smör.
    Kan klicka i en extra sked kokosfett exempelvis i stuvad vitkål eller blomkålsmos.
    Äter feta ostar eller avokado, lite nötter etc.
    Äter gärna kryddsmör till kött eller kyckling.
    Häller rejält med olja på min sallad.
    Smälter en sked kokosfett och blandar ner i yoghurt eller kesella.

Det finns hur många sätt som helst men fundera på vilket fett du egentligen gillar först.
    Själv äter jag mer än gärna fet fisk och ganska feta köttsorter som en lammkotlett. Det är bra källor till helt naturligt fett.
    Tack för svar!

Ägglatte skulle jag aldrig fixa! Grädde i kaffet duger fint åt mig. Jag har kokosfett hemma så jag ska nog försöka blir mer flitig med det! Ska testa att lägga en klick i kaffet och i yoghurten också. 

Jag har varit vad man kallar semi-vegeterian och åt enbart kyckling/kalkon och viss vit fisk, har nu utökat med nötfärs men där går min gräns så tyvärr går jag miste om de naturliga fettkällorna från "riktigt kött".
  • EEE
    Maruid skrev 2012-02-20 10:17:19 följande:
    Även jag var OERHÖRT skeptisk till ägglatte. Men den variant jag gör på 30 gram kokosfett, 1 äggula, 1 espresso, 1,5 dl kokt vatten, 1 msk grädde och lite vaniljpulver är fantastisk. Och jag kan säga att jag har jättesvårt för att äta ägg i nästan alla former och hatar äggsmak. Men detta funkar till min förundran och påminner väldigt mycket om en latte. Att testa det var nog det bästa jag gjort ; )

Men om du har problem med fettkällorna så satsa i alla fall på dem du klarar av och välj bort de andra. Men gillar du nötfärs kan du exempelvis veva ner en extra sked kokosfett eller smör där i. Eller i en kycklinggryta för den delen. Testa dig fram ; )

Hmm, du verkar ju ha svårare för ägg än vad jag har så jag borde kanske ge det hela en chans!

Vad är det för fel på kokosfettet från vanliga livsmedelsbutiken? Det silvriga paketet med blå text? 
  • EEE

Ok, vart hittar jag ett bra kokosfett istället för det dåliga jag har här hemma nu?

• EEE
    Ninis skrev 2012-02-20 18:33:55 följande:

I hälsokostbutiker finns det både med kokossmak eller smak- och luktfri.

Tror det blir en sväng till hälsokosten i morgon då! Något annat man bör köpa därifrån när man ändå är där? 

• EEE

Jäklar vad duktiga ni är som tränar så pass mycket! Jag blir så sugen på att dra till närmaste gym men kan tyvärr inte. Är mammaledig med mina två barn så här blir inte mycket tid över för träning. Om två veckor börjar min stora på förskolan så då kanske jag kan få möjlighet att börja träna de dagarna. Å ja, om barnens farmor vill ställa upp att passa vår lilla. Jag är inte mycket för just "lyfta skrot" utan vill gå på olika pass eller stå på crosstrainern. Skulle det inte gå ihop sig så får jag väl träna på kvällarna efter barnen somnat men då blir det nog inga pass.

Har testat ägglatte här hemma och det är helt okej. Bättre smaka det i dag när jag hade vaniljpulver i. Har även testat med kako och kanel i. Kör på två äggulor och inte hela ägg. Blev sugen på att baka pones så grejer till det måste införskaffas. 

• EEE
    Ninis skrev 2012-02-22 16:08:01 följande:

Mina barn hänger alltid med till gymmet och är i barnpassningen. Finns det ingen barnpassning på ditt gym?
    Nej tyvärr, så lyxigt har vi inte det här i hålan.
  • EEE

Bakade pones i morse och kunde tillsammans med familjen äta bröd doppat i "mazë". MUMS! Har verkligen saknat det. Vi är verkligen inga toacosälskare i den här familjen men ikväll joina vi resten av alla Svenssons och gjorde tacokycling! Jag åt såklart i salladsblad.

Jag har inte ätit bacon på säkert minst 15år men en del ägg slinker ner, det gjorde det även innan jag börja med lchf. Mitt mål är att tappa mina sista graviditetskilon och har väl kommit halvvägs så här efter 5 veckor. Kan inte köra så hårt som vissa här gör eftersom jag fortfarande ammar. Är väldigt nöjd med dagens vägning -5,3 sedan start!

• EEE

Ni som håller igång så mycket med träning har ni några bra tips på magträning som jag kan köra här hemma? Har nyligen börjat med plankan och vanliga sit-ups, tyvärr utan resultat. Har egentligen invägning och mätning varje fredag men missa att det var fredag igår. Gjorde inmätningen idag och jag tappar i vikt och någon enstaka centimeter på stuss och lår men INGET på magen. Har totalt tappat 5cm om midjan vilket känns lite mesigt med  tanke på alla kilon jag tappat och det är på magen allt fett har samlats.

• EEE
    Allrona skrev 2012-02-25 10:59:48 följande:
    Eee - strunta i situps och kör bara plankan, både vanlig och sidoplanka. Är det för enkelt så ha fötterna lite högre så blir det tyngre för magen. Man kan även variera genom att lyfta ett ben i taget lite Sen kan du stå som en groda och hoppa ut i plankan, gör armhävning, och hoppa tillbaks till groda, gör upphopp och börja om. Grym träning för både mage och resten av kroppen

Är det såkallade "burpees" du menar? Såg nyss en youtube-video med burpees och ska nog köra några såna! Verkar riktigt jobbigt.

Ninis skrev 2012-02-25 11:22:35 följande:

Tyvärr kan man inte punktförbränna fett, så det spelar ingen roll hur mycket magträning du kör.

Det bästa är allsidig och varierad träning om man ska förbränna fett. Styrka, kondition, intervaller. Chocka kroppen helt enkelt.  

Nej sant, önskar att jag hade mer tid att lägga på träning men den finns inte. Blir ju så otroligt sugen på riktig träning när jag läser om era träningspass här!

Tack för tipsen båda två! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**