• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Elinheterjag skrev 2011-04-19 13:41:48 följande:
    Finns det nån här i tråden som kan rekommendera nån grillkorv som inte innehåller så mycket kolhydrater?
    Kalkonkorv 0g kolhydrater
  • Bordeaux

Vi fick ett sånt där vadderat kuvert idag, fyllt med svenskt påsklösgodis. Tanken är god men känns så fel ingen av oss kommer äta det så vi hoppas att det finns påskkärringar här också. Bara portot kostade 60kr, hade hellre fått de pengarna på kontot och köpt fina handgjorda lyxiga lchf-vänligare chokladpraliner.

• Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-04-20 18:52:54 följande:
    Ingen mer än jag som är nyfiken på att testa?
    Inte jag inte än iaf. Verkar enkelt men ändå krångligt
  • Bordeaux
    JoiPoi skrev 2011-04-20 19:12:37 följande:
    Hej alla i tråden! Jag har läst mycket på nätet, pratat med vänner som kör metoden.
    Men har inte riktigt fått nåt kläm på det...

Hur ser en dag ut för er? Vad äter ni? Måste man hålla på och mäta mängden för att man skall gå ner i vikt? Självklart förstår jag att man inte ska frossa, men är det jätte viktigt om det är tex 70g eller 100g?

Tacksam för svar
    Jag väge roch mäter och skriver in i matdagboken för att jag insett att jag måste få stenkoll. Förut så trodde jag att jag hamnade rätt för vikten gick neråt, sen gick den uppåt och då bärjade jag fundera. För mig är det nyttigt och en bra ögonöppnare att skriva in allt i minsta gram och mililiter. Men kommer nog sluta med det när jag känner att jag kan klara av det ändå
    Faile skrev 2011-04-20 19:32:04 följande:
    Så himla kul att jag fortfarande inte väger någonting
    Grattis till viktnedgången
  • Bordeaux
    Teskedsmamman skrev 2011-04-20 22:24:14 följande:
    Jag blir smått ställd.... jag har skitsvårt att komma upp i 20% protein, ligger på 14-16% i bästa fall.... Vad är proteinrikt? äggvita och keso har jag justerat med lite....
    Kalkon är bästa köttet för mig för att få upp proteinet men inte fettet så mycket. Nol kolisar också
  • Bordeaux
    mamman i skogen skrev 2011-04-20 21:52:14 följande:
    Japp brorsan har myskisar, kejsarankor stentuffa med värsta frisyrerna och charmerande höns med fjäderklädda ben ser ut som de har utsvängda byxor ala 70 ..brukar snatta ägg emellanåt ankäggen är fantastiskt bra att baka på..
    Grannen har stora höns ser enormt stora ut och har fjädrar på benen och fötterna. Tuppen brukar gå runt och se dryg ut och så galer han när solen går upp. Solen går upp tidigare än man vill bli väckt, vi bor ändå på 4e våningen så vi borde inte höra tuppen.
    Vi bor inte på landet utan i stan men det finns bondgårdar liksom mitt i bostadsområdet.
  • Bordeaux
    Teskedsmamman skrev 2011-04-20 22:24:14 följande:
    Jag blir smått ställd.... jag har skitsvårt att komma upp i 20% protein, ligger på 14-16% i bästa fall.... Vad är proteinrikt? äggvita och keso har jag justerat med lite....
    Struts är visst snäppet bättre än kalkonen 1.7g fett 23. protein per 100g
    Kalkonen är 2.9g fett och 22g protein per 100g

Struts och kalkon är bland det billigaste köttet här nere, nöt, häst och fläsk är väldigt dyyyyyrt.
  • Bordeaux
    Clanica skrev 2011-04-21 11:49:57 följande:
    Jag har faktiskt gjort som Sten Sture Skaldeman rekommenderade. Tagit ett snöre och knutit runt fetaste delen
    av kroppen för att se om det händer något. Men gjorde det nyss så jag kan inte säga om det hänt något..
    Väger och mäter du maten också så du vet exakt hur mycket du får i dig av allt? Annars är det en bra idé
  • Bordeaux
    Clanica skrev 2011-04-21 12:25:39 följande:
    Är bara så kräkless på att väga & mäta. Hade hoppats på att det skulle räcka med att hålla sig till att äta "fritt" av det som innehåller under 5 kolisar/100g
    För att gå ner i vikt rekomenderas att man ska ligga <20g kolisar per dag. Ta grädde t.ex. om du använder mycket av det kan det bi många kolisar iaf. 1dl grädde innehåller 3g kolisar, dricker man då 3-4 koppar te/kaffe med en slurk grädde och sen majonäs, cf och gräddsåser till maten kan man lätt komma över 20g kolisar om dagen.

Jag trodde jag gjorde rätt men när jag la in allt, precis allt i matdagboken även fusket så visade det sig att jag inte alls låg tills om jag trodde. Pga att jag använder grädde i teet och sånt så åt jag för mycket fett i förhållande till proteiner.
    Du behöver inte mäta och väga jämt bara tills du kommer in i det.
  • Bordeaux
    Clanica skrev 2011-04-21 13:17:04 följande:
    Ja så kan det nog vara. Jag har ju grädde i kaffet minst tvp ggr/dag. tar en extra klick smör på maten för att jag ska få upp fetthalten. Försöker ta smör istället för CF, men visst äter jag både grädde & CF dagligen..
    Jag får nog som sagt ta mig i kragen och registrera under en period för att se hur jag ligger till..

Tips på kostnadsfri tjänst som funkar ok?
    Eller räknar ni själva?
    Matdagboken använder jag ganska enkelt och den räknar även ut E% (energiprocent) vilket är det man ska räkna, när jag försökte räkna själv räknade jag i m% (mängdprocent)

När du ser hur mycket du äter av allt så blir det lättare att justera under dagen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**