• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-04-13 11:40:28 följande:
    men kostar väl pengar el?
    Bordeaux skrev 2011-04-13 11:35:58 följande:
    Gå med i matdagboken eller en liknande sida och skriv in allt du äter och hur mycket så får du koll. Jag har just börjat med det och hamnar lägre än jag trott
    finns det andra sidor som inte kostar pengar??bläääää jordnötter
    Matdagboken är gratis för jag har inte betalat något, men såhar jag inte tillgång till alla grejer heller. Men jag kan lägga in min mat och få fram hur mycket av protein, fett och kolisar jag får i mig.
  • Bordeaux
    Linda1976 skrev 2011-04-14 09:44:09 följande:
    Jag inbillar mig att vår "ras" i Norden inte är byggda för soja, däremot Asiater som ätit det under lång tid är mer rustade för det, rent biologiskt.
    Jag tror det ligger något i det. Jag har hört att vi har lättare för att ta upp näringen från t.ex. äpplen som växer här och svårare från annanas som inte växer här. Medan de som bor på hawaii har lättare för att tillgodose sig näringen från annanasen och svårare från äpplen.
  • Bordeaux
    bandit skrev 2011-04-14 13:48:40 följande:
    Tack för era svar om vitkålen, jag håller med om att egentligen kan inte vitkål ses som onyttigt egentligen - det är ju helt enkelt något nyttigt och det ligger ju ändå lågt på kolhydratsskalan om man säger så. Jag tänkte också fråga er hur aktiva ni är? Jag lever ert väldigt stillasittande liv just nu, har varit ute och rest i nästan ett helt år och inte jobbat och i princip inte gjort någonting alls och sen jag kom hem till Sverige igen har jag tillbringat extremt mycket tid på soffan och i sängen, skön men jag känner ju att jag är helt sjukt oaktiv. Kan det påverka min viktnedgång? Motion är ju inte "nödvändigt" med lchf men att vara en total soffpotatis kan ju inte vara speciellt bra heller? Nu ska jag visserligen börja jobba igen på tisdag (whoop whoop!) men fram tills nu har det varit lathet på extrem nivå.. :D
    Jag är extremt lat, studerar på distans så jag sitter hemma i soffan dygnet runt känns det som. Med min logik så borde viktnedgången främjas av motion men jag vet inte vad lchf-logiken säger om det
    Jag försöker röra på mig regelbundet för oavsett så är det bra för kroppen.
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-04-14 14:39:38 följande:
    Ringde precis VC och fick veta att phmätningen och matstrupsmätningen som jag gkorde för 2.5 månad sen inte visade nånting. inte ett dugg. helt normal muskelfunktion i strupen, och ingen som helst syra. hur kan jag som har så mycket halsbränna och uppstötningar få göra ett test exakt den dagen jag inte har några bekymmer? sa ju det till dom till och med.

det enda dom skriver var att det var normalt. kan dom inte ens göra en anteckning om att jag själv sagt att jag inte känner några problem just nu.

Nej det är väl inget fel på mig, det är fullkomligt normalt att gå runt och må så här. en konstant klump i halsen, känsla av att mat hakar upp sig eller blir kvar i strupen, illamående, uppstötningar och så halsont av det sura så att man vissa dagar inte ens kan prata eller krama ungarna för att man mår så dåligt av det...
    Vad tråkigt, vilken extrem otur.
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-04-14 19:08:58 följande:
    tack alla för stödet! "Skönt" att fler har varit med om liknande saker så att man har fler att diskutera med! Jag känner ingen som har liknande problem och de man känner är såna som lixom sjukskriver sig när do haft en lös avföring för nt är fel då, och där går jag till skolan/jobbet och har noll kontroll över min mage konstant lixom... Det går inte att diskutera med dom i det läget... 

Jag känner mig lite off, och snart kommer maken hem efter ett par dagar bortrest, så jag tror att vi ska slappa och prata lite stress och utmattningsdepression och såna saker (livat va?) och kolla igenom några av de böckerna som vi ska läsa på ämnet... Diskutera fram hur vi kan få kontroll på den här situationen med hur jag mår både psykiskt och fysiskt, vilket ju med största sannolikhet hör ihop!

jag kommer säkert in senare, men vill iaf skriva att jag har läst era svar, och ska försöka komma ihåg att svara på det sen!

Vilket toppenstöd ni är, och jag skulle inte vilja vara utan er!!! 
    Tror jag kan prata för många här när jag säger att vi inte vill vara utan dig heller!
  • Bordeaux
    stolla skrev 2011-04-14 20:34:17 följande:
    Har ni sett "Du är vad du äter"? Har Anna Skipper varit så lchf-aktig förut? Jag har alltid tyckt att hon varit så extrem och hysterisk, men nu tycker jag att hon är bra :)
    Hon var för alger och annat mysko för några år sen iaf. Hon kan väl tänka om hon med, fast just nu undrar jag om det inte är ekonomiskt. Hon tjänade väl inte så bra på att sälja sina egna algprodukter, har för mig att företaget konkade eller fick andra problem. Lchf blir ju mer och mer rätt och accepterat tom expressen har erkännt att lchf är bra och skrivit om hur smör blev onyttigt och margarin nyttigt.
  • Bordeaux

Teskedsgumman, du får gärna berätta om chailatten var så pass god att det är värt för mig att göra mitt eget chai-te. Jag är inte förtjust ikaffe så just nu har jag 1dl grädde, 50g smör eller en lagom stor klutt kokosfett, 2dl kaffe och två ägg. Det funkar men det vore bra om jag kunde bli av med grädden och funderade på chai-te har letat och köpte iden enda te butik jag hittade, men de innehåller inte det samma som de svenska och smakar därför inte likadant.

Jag behöver hjälp, jag äter ca 200g fett, 30g proteiner och 6g kolisar. Min vikt står still troligtvis för allt fusk förra helgen och att mensen närmar sig. Men jag vill ändå att vikten ska ner, borde jag då äka proteinerna? Jag har jättesvårt att öka proteinerna utan att öka fettet och/eller kolisarna.

• Bordeaux
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-15 08:53:05 följande:
    30 g protein är alldeles för lite, du bör äta minst 60-80 gram. Äter du för lite kan kroppen bränna dina muskler istället, och det vill du inte. Proteinerna innehåller ju inga kolisar, ät mer kyckling och kött bara
    Jag brukat få i mig 1-2ägglattar och några babybel som jag inte skriver upp i matdagboken pga lathet och en och annan picnic-korv som de heter härnere är ungefär som svenska ölkorvar, de skriver jag heller inte upp. Men så mycket extra proteiner antar jag att de inte är i mina korvar och ostar.
    Just nu är jag inne i en att-komma-på-maten-och-laga-till-den är det tråkigaste och jobbigaste som finns.
    Men jag ska försöka få i mig någon köttbit om dagen.

Vilket kött innehåller mest proteiner?
    nöt, fläsk, häst, kalkon, struts, kyckling eller lax?
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-04-15 09:19:39 följande:
    Skriver du inte upp dina ägglattar menar du? För då ligger du ju isåfall på en helt annan nivå...

det mesta kött/fisk/ägg osc innehåller ca 20% protein. 90 gram protein är ca 450 gram kött/fisk/ägg alltså. 
    Ägglattarna är det jag skriver upp, hoppar babybelen och "ölkorvarna" för det känns så lite och så finns de inte i min lista på matdagboken. Lat? Javisst
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-04-15 09:16:29 följande:
    Håller med thepointofitall här i tidigare svar.
    absolut minst 1 gram protein per kg kroppsvikt (normalvikt - obs inte drömvikt!! haha) medan jag brukar rekommendera 1.5 gram per kg och själv äter jag ibland mer än så.

Det handlar inte bara om att ösa på med så mycket fett man kan, utan man brukar tala om en fördelning på ca 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater. Du ligger helt galet i fördelning just nu! Fettet är bra, men för mycket fett ger för mycket kalorier trots allt, och kan absolut hindra viktnedgången. överdrivet mycket fett tror jag inte heller är optimalt för hälsan, precis som inget i för hög dos är bra. för lite protein gör att om du väl går ner i vikt så är det med stor sannolikhet muskeltapp, och du har inte tillräckligt med protein för att bygga upp och laga kroppen om något händer.

till 90 gram protein, ska du äta ca 120-130 gram fett för rätt fördelning. 

Det du skrev här ovan ger den här fördelningen:
    Totalt antal kalorier: 120 + 1800 + 24 = 1944
    E% protein 6%
    E% fett 93%
    E% kolh 1%

Att öka proteinet utan att öka fett är ju jättelätt. mer fisk, kyckling, fläskfile osv. även fett kött hjälper ju till att öka proteinet men ökar ju fettet också. det jag undrar är mer hur du lyckas få i dig 200 gram fett utan att få i dig protein och kolhydrater. äter du smör med sked??

LCHF handlar inte om att ÖSA på obegränsat med fett, utan att välja rätt fett och rätt sorts produkter.  
    Du bekräftade just mina misstankar. Får börja äta två kalkonbitar på kvällen.
    Jag har ju mest ätit ägglatte för jag är så sjukt trött på att laga mat och komma på den och handla hem den.  Får bättra mig för min hälsas skull.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**