• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

P3E skrev 2011-04-18 09:30:15 följande:
    Hejsan tjejer!

Dagen började bra med -0.8 på vågen   0,2kg kvar till första målvikt!! Det känns såå bra.
    Totalt är det nu -8.1kg sen januari/ februari.

Har 5,2kg kvar till nästa målvikt som jag hoppas att nå till midsommar och sen är det ytterligare 5 kg till nästa mål som jag vill nå innan vi åker till USA i oktober för att fira min 30 års dag.
    Det borde vara genomförbart

Hela familjen är ledig idag så vi ska passa på att ha en härlig dag i solen blir nog en utflykt till Öbykulle för att titta på ormar.
    Har laddat med äggröra med ost och bacon så jag ska stå mig länge, resten av familjen ska nog ha med tunnbrödsrullar att fika på.

Igår blev jag lite inspirerad av Juceas fiskrätt så jag gjorde nåt liknande.

Stekte purjolök och hällde över torskbitar i en ugnsform, saltade och pepprade, hade på lite citronsaft, dill och CF sen in i ugnen. Serverade med räkor och alfalfagroddar (+ärtor och ris till familjen)  Jättegott blev det!
    Grattis till din viktminskning och att du istortsett klarat första delmålet
  • Bordeaux
    Soffipripps skrev 2011-04-18 13:59:42 följande:
    Är ny här, men "gammal" vad gäller LCHF. Tänkte hänga lite med er för stöttning, recept och goda råd och tillrop om det är OK. Har lyckats gå ner 17 kilo med LCHF sen i höstas och har haft en "svacka" ett tag men omstartar nu och hoppas det håller i sig. Efter att ha slutat röka och två graviditeter då jag bara gått upp, upp och upp siktar jag nu på att tappa 10 kilo till.
    Självklart är det okej!
    Alla är välkomna hit!!!!
  • Bordeaux
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-18 14:09:24 följande:
    Hur tillaga färsk,grön sparris på bästa sätt? Har bara ätit det en gång förut, när jag gick på sjukhusdieten för många år sedan. Gillade det inte då, men många här verkar gilla det så vi får se.
    Beror på, man kan koka, grilla och steka det har jag sjävl provat. Sen kan man säkert ugnsrosta och ugnsgrilla dem, men det har jag inte provat.

Jag vet inte om det är rätt men sparrisen här är tjock och ganska lång. Jag slänger ner den i vatten rikligt med vatten och lite salt, precis när jag dragit igång plattan på högsta värmen(det var från början ett misstag, jag brukade lägga i den när vattnet kokade men fick hjärnsläpp endag) Sen får den stå där ca 15-20min då brukar vattnet ha kokat upp och kokat okänt antal minuter. Sparrisen är då fortfarande lite knaprig men genomvarm och riktigt god. Vi föredrar den knaprig framför sladdrig, trådig överkokt.
  • Bordeaux
    Teskedsmamman skrev 2011-04-18 14:57:13 följande:
    Tänkte lite granna... om jag ska äta 90 gram protein som vi låter oss säga är 20% av dagliga intaget. Då blir det jäkligt svårt att äta 120-130 gr fett om det ska vara säg 75% av intaget...
    20% är 1/5 av 100%, om man tar 90*5 så borde man få ut totala dagsintaget = 100% = 450 gr.
    Då är 75% fett = 450*0,75 = 337,5 gr
    Vilket i slutändan borde göra 22,5 gr  kolhydrater om man räknar på 5%...

räknar jag fel?

För om jag landar på 120-130 gram fett så hamnar jag under 50 gr protein....

Hittills idag ser det ut så här:

Så till middag blir det väl en köttbit
    Jag undrar samma sak ska jag hålla mig till 75% 20-25% och 0-5% och 90g protein är 20-25% blir fettgrammen högre än 120 om jag ska upp till 75% fett.
  • Bordeaux
    P28 skrev 2011-04-18 15:15:11 följande:
    Hej hopp i tråden!

Har haft en total FUSKHELG! Har haft väldigt kul, men har druckit tre flaskor vitt vin under hela helgen - det är, för mig, enorma mängder! Så mådde jag som jag förtjänade igår också. Spenderade då lite tid med mina killar Ben & Jerry och vi trivdes väldigt bra ihop, men idag gör min mage uppror!

Nu är det jag och LCHF igen!!

Hur mår ni alla? Har ni också fantastiskt väder? Jag planterade på balkongen som jag sa, och fick råd av en jättetrevlig säljare, så det blev inget avancerat (då jag har insett att alla vackra träd; oliv och stammad lagerhägg ändå så bara har dött i vår vård) utan några penseé-liknande blommor, ett par buxbom och en stor balja med kryddväxter. Fint och grönt blev det iaf! Provade att sätta upp våra plastkrukor som vi köpte i ett infall på Hornbach, liknande dessa: 4.bp.blogspot.com/_dhhFjkSqySE/S5LAe6YEr3I/AA...

Idag skriver jag på uppsats och städar här hemma!
    Jag har jobbat hårt med mina d-vitaminer ute på balkongen tillsammans med en ljudbok, så nu kan jag misstas för en polkagris
  • Bordeaux
    Denebola skrev 2011-04-18 15:49:10 följande:
    Tror du ska räkna i E% och inte m%.
    VAd är skillnaden mellan E% och m%?
    Jag plussar ihop fett, protein och kolhydrats grammen per dag och sen delar respektive grupp i totalsumman.
    Säg att jag ätit 120g fett, 90g protein och 5g kolhydrater så blir det 215g totalt.
    120/215 = .5581 ca 56%
    90/215= .4186 ca 42%
    5/215 = .0232 ca 2%

Då borde jag ju äta mer fett än 120g för att komma upp i 75% fett eller tänker jag då helt fel?
  • Bordeaux
    Bordeaux skrev 2011-04-18 16:20:41 följande:
    VAd är skillnaden mellan E% och m%?
    Jag plussar ihop fett, protein och kolhydrats grammen per dag och sen delar respektive grupp i totalsumman.
    Säg att jag ätit 120g fett, 90g protein och 5g kolhydrater så blir det 215g totalt.
    120/215 = .5581 ca 56%
    90/215= .4186 ca 42%
    5/215 = .0232 ca 2%

Då borde jag ju äta mer fett än 120g för att komma upp i 75% fett eller tänker jag då helt fel?
    Nu har jag läst skillnaden mellan E% och m% och ska börja med den räkningen iställlet.
    Men kolisarna då? Hur gör man/jag med dem?
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-04-18 16:38:58 följande:
    Läs mitt meddelande så borde det klarna.
    Om jag ser till att <20g om dagen så skippar jag dem helt i räkningen?
    Jag vill göra helt och hållet ordentligt rätt nu, därför vill jag vara säker så jag inte missförstår saker
  • Bordeaux
    yena89 skrev 2011-04-18 16:40:02 följande:
    EmmaU, använd matdagboken eller minmat.se så tror jag dom räknar ut mängden E% själva, så slipper du sitta med en miniräknare :)
    Ahh nu såg jag, har inte scrollat så långt ner på sidan förut.

Jag ska nog vara tyst nu för ett tag framöver känns som jag ställt ganska många självklara korkade frågor sista minutrarna
  • Bordeaux
    Ioanna skrev 2011-04-19 07:35:36 följande:
    läser mer än jag skriver här - men vikten fortsätter neråt (9 kilo sen 10 januari och vara ett kvar till mitt första delmål) och jag trivs med lchf :)

vi ska ha middag för föräldrar och svärföräldrar i helgen och tänker bjuda på lammstek till huvudrätt - har någon ett tips på förrätt i lchf-anda? skulle gärna laga nån god efterrätt också men det jag hittills provat med sukrin i recepten har ingen av oss gillat. skriva gärna i recepttråden :)
    Chokladmousse? >70% choklad, vispgrädde och ägg. Kanske?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**