• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Loreena
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 00:23:27 följande:
    är det inte bra att köra lchf strikt om man ammar?
    Det är viktigt att inte gå ner i vikt för snabbt när man ammar, eftersom att det lagras miljögifter i kroppsfettet som går vidare ut i bröstmjölken. Sedan så är det ju viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar med sig själv och bebisen och allt vad det innebär, och det kan vara lite svårare om man äter strikt. Annars är LCHF utmärkt både för det ammande barnet och mamman. Bröstmjölken blir näringsrik och fet och inte för söt som den kan bli om mamman vräker i sig socker under amningsperioden.

Jag delammade och åt en liberal LCHF i slutet av amningsperioden och både jag och sonen mådde toppen av det! :) Jag gick ner snabbt först(antagligen en del vätska) men sedan gick jag ner långsamt så jag tror inte det var någon fara för sonen. Det är ju egentligen uttänkt av naturen att mamman ska lägga på sig lite fett under graviditeten som sedan ska användas som energikälla under amningen. Synd bara att vi smutsat ner vår miljö så mycket nu. Annars hade nog inte en snabb viktminskning varit någon fara alls.
  • tjejhalmstad
    Loreena skrev 2012-01-02 11:48:16 följande:
    Det är viktigt att inte gå ner i vikt för snabbt när man ammar, eftersom att det lagras miljögifter i kroppsfettet som går vidare ut i bröstmjölken. Sedan så är det ju viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar med sig själv och bebisen och allt vad det innebär, och det kan vara lite svårare om man äter strikt. Annars är LCHF utmärkt både för det ammande barnet och mamman. Bröstmjölken blir näringsrik och fet och inte för söt som den kan bli om mamman vräker i sig socker under amningsperioden.

Jag delammade och åt en liberal LCHF i slutet av amningsperioden och både jag och sonen mådde toppen av det! :) Jag gick ner snabbt först(antagligen en del vätska) men sedan gick jag ner långsamt så jag tror inte det var någon fara för sonen. Det är ju egentligen uttänkt av naturen att mamman ska lägga på sig lite fett under graviditeten som sedan ska användas som energikälla under amningen. Synd bara att vi smutsat ner vår miljö så mycket nu. Annars hade nog inte en snabb viktminskning varit någon fara alls.
    Tack för svaret. Jag delammar också. Har ca 5 kg att gå ner knappt så det borde inte va någon fara då. Med tanke på snabb viktnedgång. Hur mycket har du gått ner och på hur lång tid?
  • Loreena

Jag började i juli och gick ner 3 kg på 10 dagar. Därefter gick jag ner ca 0,5 kg/vecka. Jag började på 62.5 kg och siktade på en målvikt på 58. När jag blev gravid igen i slutet av september så vägde jag 55 kg till mina 168 cm. Då hade jag ändå försökt att äta mer grädde, unna mig mer frukt och så för att få viktnedgången att stanna av, men min kropp ville visst väga 55.
    Nu är jag i v 15 och väger 63 kg. Så 8 kg upp på ett par månaders konstant kolhydratfrossande. Jag har mått så illa så kolhydrater har varit den enda som gått ner... och en hel del pizza.. hm... Hur som. Nu är jag på banan igen och det känns underbart att börja äta riktig mat igen! Nu tycker jag att det är kul och inspirerande att laga mat igen och LCHFmaten är ju så mycket godare! :D Tur iaf att jag hade gått ner innan graviditeten eftersom att jag nu är tillbaka där jag började ungefär, annars kanske min graviditet skulle sluta på +30 kg eller nåt.

• Seniorita

Hänger gärna på här om det går bra.
    Har nu bestämt mig för att försöka gå ner i vikt, kommer nog bli en pers men jag SKA lyckas. Har inte ätit chips, druckit läsk osv på 2 månader (åt/drack inte mycket innan heller) Men går ändå inte ner något, snarare upp!

Har bestämt mig för LCHF då jag hört mycket bra om den, hur är det att vara laktosintollerant? Ställer det till mycket, tänkte att någon kanske hade erfarenhet!

Ingen som har lust att posta deras "mat-schema"?

Mvh

• tjejhalmstad
    Seniorita skrev 2012-01-02 12:31:28 följande:
    Hänger gärna på här om det går bra.
    Har nu bestämt mig för att försöka gå ner i vikt, kommer nog bli en pers men jag SKA lyckas. Har inte ätit chips, druckit läsk osv på 2 månader (åt/drack inte mycket innan heller) Men går ändå inte ner något, snarare upp!

Har bestämt mig för LCHF då jag hört mycket bra om den, hur är det att vara laktosintollerant? Ställer det till mycket, tänkte att någon kanske hade erfarenhet!

Ingen som har lust att posta deras "mat-schema"?

Mvh
    Hej. Ja börjar också idag :) Håller med dig, någon som kanske kan skicka ett mat schema så man får se lite.
  • Seniorita
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 12:35:29 följande:
    Hej. Ja börjar också idag :) Håller med dig, någon som kanske kan skicka ett mat schema så man får se lite.
    Kul, vi får följa varandra!! Hur har du tänkt med träning osv..?
  • Loreena

Seniorita
    Min laktosintolerans har i stort sett försvunnit sedan jag började med LCHF. :) I regel brukar laktosintoleranta tåla fullfeta, syrade mjölkprodukter bra. Smör och ost innehåller i stort sett ingen laktos alls. Och Creme fraiche och turkisk yoghurt innehåller mycket lite laktos. Prova dig fram! :)

En dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett gjord på ägg, grädde, lite bacon, lite purjolök. Omeletten toppar jag med ost och tomatskivor. :D Om jag har bråttom äter jag rester efter gårdagens middag, eller turkisk yoghurt med keso. Men äggfrukostar är helt klart bäst! :D Ägg och makrill är toppen!

Mellis: Kaffe med vispgrädde

Lunch: Kött/Fisk/Fågel, ovanjordgrönsaker, fet sås gjord på steksky, creme fraiche, grädde, majonäs, turkisk yoghurt eller kokosmjölk, eller kryddsmör.

Mellis: Några ostrullar eller en näve nötter (Om det behövs)

Middag: Samma som lunchen

Kväll: Ost, skinka, oliver etc. funkar bra som snacks.

Om jag är supersugen på nåt sött brukar jag äta vispgrädde med hallon. På fredagarna brukar jag ibland unna mig lite chokladmousse gjord på grädde, äggula och mörk choklad.

• Seniorita
    Loreena skrev 2012-01-02 12:49:24 följande:
    Seniorita
    Min laktosintolerans har i stort sett försvunnit sedan jag började med LCHF. :) I regel brukar laktosintoleranta tåla fullfeta, syrade mjölkprodukter bra. Smör och ost innehåller i stort sett ingen laktos alls. Och Creme fraiche och turkisk yoghurt innehåller mycket lite laktos. Prova dig fram! :)

En dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett gjord på ägg, grädde, lite bacon, lite purjolök. Omeletten toppar jag med ost och tomatskivor. :D Om jag har bråttom äter jag rester efter gårdagens middag, eller turkisk yoghurt med keso. Men äggfrukostar är helt klart bäst! :D Ägg och makrill är toppen!

Mellis: Kaffe med vispgrädde

Lunch: Kött/Fisk/Fågel, ovanjordgrönsaker, fet sås gjord på steksky, creme fraiche, grädde, majonäs, turkisk yoghurt eller kokosmjölk, eller kryddsmör.

Mellis: Några ostrullar eller en näve nötter (Om det behövs)

Middag: Samma som lunchen

Kväll: Ost, skinka, oliver etc. funkar bra som snacks.

Om jag är supersugen på nåt sött brukar jag äta vispgrädde med hallon. På fredagarna brukar jag ibland unna mig lite chokladmousse gjord på grädde, äggula och mörk choklad.
    Jätte bra tips!! TACK!!
  • Carolinalovetobias
    mamman i skogen skrev 2012-01-02 11:32:42 följande:
    Ketosstickor man kan köpa dem på apoteket. Det visar om man har mycket ketoner i urinen detta indikerar på att kroppen är inställd på fettdrift.

En nackdel med detta är att det är oftast bara i början man får bra utslag har man ätit LCHF en längre period så ger det inte lika bara resultat trots att man fortfarande är i ketos.

Ketos går man in i när man ligger under ungefär 30g kolhydrater per dag. Då har du en ren fettförbränning och ingen glukosförbränning alls utom den som naturligt finns då du omvandlar mjölksyra till glukos men det är marginellt. Mao i ketos så äter kroppen upp sitt eget kroppsfett det smälter bort så att säga.    
    Ok. Tack för info :)
  • mammatilljames
    Jag har vart inne och "nosat" på det här med LCHF flera gånger, en av gångerna gick jag med i en annan LCHF-tråd och fick hjälp me dhur jag skulle äta osv. Jag försökte såå mycket jag bara kunde i 2 dagar, men sen sprack det. Jag (tyvärr) älskar pasta, ris och potatis. Men jag älskar ännumer vispgrädde om jag får välja det framför matlagningsgrädde, det blir oftast godare.

Nu vill jag verkligen försöka mig på det IGEN! Iallafall en vecka.. Sen äta "vanligt" och sedan 1 vecka med lchf.. Eller jag vet inte, funkar det?

Jag väger 59kg till mina 156cm. Kilona kom när jag slutade amma, innan (efter graviditeten) hade jag gått ner till 52 sen gick jag sakta upp i gen. Min målvikt är 50kg, inom 3månader dvs innan Mars är slut.

Vad tror ni.. Är det möjligt? Hur kan jag äta?      
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**