• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • rednose
    organa skrev 2012-01-11 02:18:19 följande:
    Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?
    LCHF är väl bara viktnormaliserande om man faktiskt äter? Du skriver ju att du tappade vikt eftersom du tappade matlusten? Jag skulle tro att om du bara äter så behöver du inte vara orolig. Du kan ju tex istället för bröd och pasta alltid äta en god sallad till maten? kanske lite nötter i? yoghurt och bär till frukost så får du ju upp kolhydraterna utan att maten är speciellt fet, om det är det som gör att du tappar matlusten?
  • Hanniz

Jag har fått tillbaka inspirationen trots att vägen "bara" visade -0,9 kg efter första veckan. Att midjemåttet visade -5 cm gjorde susen, nu vill jsg fortsätta!!

Jag har precis ätit frukost, 2 stekta ägg med 4 skivor bacon. Men jsg är såå trött på det! Vill knappt se det igen. :) Känner att jsg måste byta frukost ett par dagar.

Räkmacka (tunn bit LCHF-bröd, bakat själv), ägg och räkor kanske funkar?

Har lite svårt för majonäs, men är en tsk bättre än inget?

• Hanniz

Är chokladmousse den "bästa" LCHF-desserten?

Ska ha gäster till helgen och tänkte göra en efterrätt som jsg också kan äta lite av. OM jag vill, just nu känner jsg faktiskt inget direkt sug :)

• Martina 76

Vilken härlig fullmåne vi har där ute!

I morse stod vågen på snöpliga 70.1 kg. Hoppas på att spräcka 70-strecket (i rätt riktning) denna vecka!

• standby
    Ellaria skrev 2012-01-10 21:24:53 följande:
    Är det sån när man står på tårna och underarmarna? Hur länge ska man göra det och hur många gånger ungefär?

Det stämmer bra det.
    Man kan även, om man som jag inte är så stark, köra på knäna och underarmarna i början.
    Jag kör 1 minut x 3.  
  • astro
    Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?
    Jag skulle nog ha testat LCHP som omväxling. Det kanske passar dig bättre, och det är också en hälsosam diet.
  • rednose
    Hanniz skrev 2012-01-11 08:21:15 följande:
    Är chokladmousse den "bästa" LCHF-desserten?

Ska ha gäster till helgen och tänkte göra en efterrätt som jsg också kan äta lite av. OM jag vill, just nu känner jsg faktiskt inget direkt sug :)
    jag brukar servera vispgrädde med ryssyoghurt och åkerbär eller hjortron. Asgott! :)
  • Mina småtroll
    Tillde skrev 2012-01-10 20:30:07 följande:
    Snyggt jobbat Sininen!!!

Ingen som tränar och har lite tips (frågor högre upp)?
    Jag tränar! Vad hade du för frågor? Scrollade tillbaka men hittade inte  
    Dock är jag ju ingen expert på träning, inte alls. Tränar "vanligt" för att jag tycker det är kul o för att boosta viktnedgången.
    Vad tränar du? Jag kör lite jogging, samt några pass på gymmet, skivstång, dans m.m
  • Anansi
    Kasihi skrev 2012-01-10 23:01:33 följande:
    Min mamma på 66år hade från början en övervikt på 40kg och fruktansvärt mkt värk i kroppen. Har fibromyalgi. Hon började med LCHF för en och en halv månad sen och har minskat 12kg i vikt och har kunnat ställa undan rullatorn som hon var tvungen att skaffa för 1år sedan. Hon använder den nu enbart när hon ska handla. Hon har blivit av med nästan all värk i kroppen och orkar så mkt mer. Det är helt otroligt att se! Jag var tidigare orolig för min mamma som hade svårt att ta sig upp ur soffan för egen maskin. Nu går det i ett nafs. Min bror som har hjälpt henne mkt genom åren iom hennes värk säger "din knasiga fettdiet har givit mamma ett nytt liv". Det är helt fantastiskt

Helt fantastiskt! Skål 
  • Anansi

Har du läst vad Anna Hallén skriver om LCHF för viktökning? Du kanske kan hitta inspiration här.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**