• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Teskedsmamman
    Hoppet 3 skrev 2012-01-11 18:45:49 följande:
    Måste fråga en sak om bacon.....de är ju rätt så salt så jag undrar om de är så bra med så mycket salt till kroppen?
    Tycker de är nästan lite för salt i min smak.

Vilken sort använder ni er av ? 
    Tulip tycker jag är godast....
    Loreena skrev 2012-01-11 19:42:31 följande:
    Nitritet i bacon är inte bra. Det är det som är satt i samband med studierna om att rött kött leder till tarmcancer. Det är alltså inte köttet man kan få cancer av utan nitritet som är farligt. Nitrit finns i bacon, korv, rökt skinka, julskinka etc. Det är det som gör att köttet inte ser grått ut utan istället rosa. När jag äter bacon brukar jag ta 1/4 paket i min omelett, så lite som möjligt alltså. Ett helt klart sundare alternativ är att tex. göra en räkomelett. Om man får i sig för mycket koksalt så brukar kroppen reglera det själv med ökad törst. Teorierna om att salt ska orsaka högt blodtryck har blivit ifrågasatta nyligen.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad...
    Vilken tur att jag bara äter bacon 1-2 ggr i månaden nästan enbart som godis Orkar nämligen inte tina skiten 
    Loreena skrev 2012-01-11 19:48:31 följande:
    "

Men nyare forskning har nyanserat bilden. I maj kom en belgisk studie, publicerad i tidskriften JAMA, där forskare på universitetet i Leuven följde 3681 personer under åtta år och mätte halten av salt som de utsöndrade i urinen – ett mått på hur mycket salt de hade ätit. Resultaten visade att människor som äter mindre salt snarare verkar ha en något högre risk att dö i hjärt- och kärlsjukdom.

Nu i veckan kom en sammanställning från den ansedda organisationen Cochrane, som arbetar för att utvärdera forskning. Sammanställningen bekräftar att människor som minskar sin konsumtion av salt sänker sitt blodtryck en aning: i genomsnitt en procent för personer med normalt blodtryck och tre procent för personer med högt blodtryck.

Men - samtidigt ökar halten av andra riskfaktorer. Mindre salt i maten ledde till mera stresshormon och mer dåliga blodfetter."

Så klart, jag tycker inte om salt i maten och saltar sällan... fast jag har börjat ta lite granna för att få igång smaken.
    Linda5 skrev 2012-01-11 16:30:44 följande:
    Hej!
    Hur funkar friterad camembert om jag panerar i fiberhusk?
    Hm, jag skulle säga; Panera i pofiber istället...
    Hanniz skrev 2012-01-11 17:11:11 följande:
    Är det någon som vet hur länge smör håller efter bäst-före-datum? (i oöppnad förpackning)
    Jag gör Ghee av mitt smör och då håller det i upp till 6 mån (har jag för mig, kan vara längre) på diskbänken
    4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • FiaFunderar

Jag måste säga att det är ju verkligen bra att använda sig av minmat.net eller matdagboken eller nått liknande så här i början när man verkligen behöver lära sig och hålla koll på hur mycket kollisar man stoppar i sig.
    Jag har tydligen en tendens att sväva iväg lite med mina kolhydrater men nu när jag lägger in ALLT i minmat.net så vet jag om jag ska skippa nåt eller kan lägga till nåt Glad

Idag blev min fördelning så här (med ca 16 kolhydrater):

3%   kolhydrater
    27% proteiner
    70% fett

Ska man ligga lite högre på fettet eller är det ok?

Jag och min sambo ställde oss nyss i köket tillsammans och lagade morgondagens frukost Glad Skönt att man har en fd kock som sambo och att han kör LCHF med mig!
    Vi gjorde varsinn omelett... som blev STOR!

3 ägg, en skvätt grädde och örtkryddor blev omelettbasen
    Bacon, röd paprika, squash, purjolök, ost och en klick beasås blev fyllningen.

Den fyllde en hel matlåda så jag tror inte att jag kommer orka allt det till frukost ens men endast 5,7 kolhydrater och det tycker jag är bra Flört             

• Tillde
    Mina småtroll skrev 2012-01-11 20:33:36 följande:
    Jag känner inte samma sak, men tränar inte så hårt ännu. Kör ganska mjukt (har kommit igång med träningen för bara några veckor sedan efter att ha fått 2 barn ganska tätt). Men spontant känner jag att jag skulle ätit lite mer rotfrukter om jag var i din sits, morötter, palsternacka m.m. Kanske lite frukt också. Eller några fler mejeriprodukter?

Ja det kanske man skulle men jag vill inte göra det än, kör strikt fast förmodligen mer mat än man borde och kanske därför får i mig lite mer kolhydrater än jag borde. Känns så iaf... Men om det fortsätter och inte känns bättre så är det väldigt bra råd!! Tränar väldigt hårt när jag väl hinner, ont om tid med två småttingar, eller hur
  • Teskedsmamman
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-11 22:51:26 följande:
    Hej tjejer idag har jag slått mitt personliga powerwalkrekord med barnvagn =) 1.4 mil blev det är ja inte duktig? *Stolt*
    Sketabra!!!!

4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • ventilera mera
    Hanniz skrev 2012-01-11 17:11:11 följande:
    Är det någon som vet hur länge smör håller efter bäst-före-datum? (i oöppnad förpackning)
    Jag sniffar på det. Så länge det luktar ok är det ok är min teori...Skrattande
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2012-01-11 18:38:55 följande:
    är det på SAMTIDIGT? Vafan är det frågan om?!?!?! Konspiration från mjöl och brödindustrin MÅNNE?! 

Ja det är fanken konspiration. Håller på att läser och läser nu och det är så skrämmande vad som ligger bakom mycket livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin håller oss under sina vingar och det är de som styr. 

Ska börja med forskningsfusket så snart jag hinner http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412216 

Har precis läst ut vitt begär av Gunilla Sahlin i slutet av boken så skriver hon om våra kostråd i europa och vem det är som styr.
    Etthundratjugiosexmiljoner kronor kostar det eu att ta fram nya kostråd för oss europeer detta updrag har getts tillnätverket eurreca. Det sistnämnda startades av ILSI som är grundat av cocacola, general foods, heinz och kraft är det någon mer än jag som ser ngt ett problem med kommande kostråd? WHO har sett ett problem och begränsat sitt samarbete. Kostråden klubbas igenom i EU:s egen livsmedelsmyndighet där hälften av ledamöterna har uppdrag för ILSI och liknande organisationer..Ngn mer än jag som tycker att det är ett par ugglor i mossen när cocacola ska ge oss kostråd????    

I sin bok forskningsfusket så skriver Ralf om vem det är som styr WHO och detta ska bli oerhört intressant att läsa mer om.

Rent historiskt så är det också en oerhört intressant historia om hur livsmedelsindustin går hand i hand med politiken och hur våra kostråd växt fram pga forskningsfusk och fettskräck. Hur hippierörelsen med deras solidaritet och maten ska räcka till alla om vi äter vegetariskt sådde ett frö som spannmålsindustrin inte var sena att haka på.        
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • rbkzandra

Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det.  Kort om vad jag äter och motion en dag:

Promenad 30 min

Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett  på 1 eller 2 ägg med ost och skinka

Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.

Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad

Mellanmål: som ovanstående

Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.

Promenad 60 min

Lite hungrig, vad göra?

Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..

• Anansi
    rbkzandra skrev 2012-01-12 10:12:23 följande:
    Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det.  Kort om vad jag äter och motion en dag:

Promenad 30 min

Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett  på 1 eller 2 ägg med ost och skinka

Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.

Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad

Mellanmål: som ovanstående

Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.

Promenad 60 min

Lite hungrig, vad göra?

Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..
    Ett tips är att i början lägga in maten du äter på minmat.net eller matdagboken.se. Där kan du se dels fördelningen i vikt-%, vilket är det mest intressanta, och dels vilka mängder du äter av de olika delarna. Jag tänker inte ge några riktlinjer här, det finns olika sätt att äta. Men ett bra lästips är: http://www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning och slarva inte med det som Anna Hallén anger som steg nummer 1, lär dig att äta!

Rent spontant tycker jag att det ser ut som att du äter för lite fett.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**