mammelie1891 skrev 2012-04-18 09:33:29 följande:
Ni är bäst tjejer! Så glad att jag har den här tråden att läsa o skriva i!
Jag har alltid haft ett skev förhållande till mat (min mamma har alltid haft det, det har väl smittat

), efter kbt så blev jag av med det problemet oxå och slutade tänka "mat". Då gick jag upp 10-15 kg men brydde mig inte om det, jag mådde ju så bra!
Jag mår fortfarande bra rent psykiskt med min kropp, men är ändå trött på att känna mig fet eller ha ångest när det är dax för badsäsongen (svårt som sjutton att förklara...). Därför kände jag att lchf kanske kan vara nåt för mig, äta o njuta men ändå kunna visa sig i bikini. Men det känns som om jag missuppfattat allt... vad jag än äter så känns det som om det är "fel", vilket får mig att börja fokusera för mycket på maten...livrädd för anorexi igen...

Kan inte sova på nätterna, allt jag tänker på är "vad fan kan jag äta för att minska mitt kolhydrat intag???".
Har det inte så gott ställt heller som ensam mamma med tre barn (får bara sjukpeng från fsk), så jag kan liksom inte köpa värsta "lyxen" utan det blir mycket bacon o ägg..
Trodde verkligen inte att lchf skulle vara så svårt...

Jag tycker du ska försöka sluta fokusera på kolhydraterna så mycket. Strunta i att räkna någon över huvud taget. Försök hitta ett sätt att äta och njuta utan att behöva fundera så mycket på vad du äter. Äter du en äggfrukost och kött, kyckling, fisk och grönsaker till det till lunch och middag så har du en bra grund. Då behöver du inte tänka så mycket på hur mycket kolhydrater du får i dig.
Läs det här
http://www.annahallen.se/hur-manga-kolhydrater-ska-jag-ata
http://www.annahallen.se/svart-att-ga-ner-i-vikt
Anna Hallens blogg kan jag verkligen rekommendera att läsa igenom.
Några tips för att få det billigt och bra:
Köp hem ett vitkålshuvud, variera under veckan mellan stekt vitkål och cole slaw. Sen äter du vad du vill till, typ hamburgare, korv, kyckling eller kött.
Försök hitta en gård i närheten som säljer ägg. Vi har en gård ett par mil utanför min stad som säljer ägg för 50:- plattan (30 ägg). Det är bra mycket billigare än att köpa ekologiska i affären. De håller länge hemma utan att bli dåliga. Hon jag köper av säger själv att hon har dem står ovanpå kylen, alltså inte kylda, och de håller i minst en månad så! Själv har jag dem står i förrådet där det är lite svalt, köper 4 plattor åt gången
Köp grönsaker efter säsong. Googla så hittar du bra sidor med vilka grönsaker som är billiga vilka månader och så får du planera utifrån det.