• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

tilj75 skrev 2012-04-15 20:50:10 följande:
    Hej alla. Jag har ätit lchf i perioder och har precis börjat igen, Första gången gick jag stadigt ner, andra gången gick jag knappt ner nånting och nu, tja, jag har bara börjat =)
    Men jag tänkte fråga om ni har nåt tips på hur jag ska undvika att det blir som förra gången när jag knappt gick ner nåt alls.
    Är det bättre att äta kokosfett än smör och rapsolja?
    Undviker ni mjölkprodukter?
    Jag vill verkligen lyckas den här gången men känner mig osäkrare än någonsin!
    Ni pratar om hunger, är inte vitsen med lchf att man inte ska behöva gå omkring och vara hungrig, att man kan äta när man vill?
    Äter ni på bestämda tider?
    Ojoj, sorry många frågor. Men jag vill så gärna lyckas =)
    Kokosfett är väldigt bra att äta. Smör är också bra. De har ju lite olika användningsområdet. Jag har mest kokosfett i te och steker i ibland. Smör funkar ju till det mesta. Rapsolja är inte så bra att steka i då det inte klarar hög värme, men till att vispa en aioli osv är det bra till.

Många här i tråden är inne på sina sista kilon och då kan det krävas att man minskar på mjölkprodukter. Själv har jag tagit bort mjölken i kaffet men använder grädde i gratänger och i sås.

Hunger - likaså här är det pga att många är inne på sina sista kilon och vi är flera här som testar periodisk fasta eller warrior diet och då kan man ju bli lite hungrig.

Man behöver inte äta på fasta tider utan det bästa är att äta när man är hungrig.

• Allrona

Idag är fastan seeeeeg! Är trött eftersom dottern knölade mycket inatt och fryser massor. Och HUNGRIG. Ghaaa! Men jag håller ut! Ca 1,5 timme kvar till jag får äta, men först en promenad

Jag har tyvärr inte gått ner nått alls av 5 dagars fasta à la Jonas förra veckan! Ger det en vecka till! Har dessutom motionerat mycket mer än jag brukar, iof bara pw:s och vanliga promenader men det plus fasta borde ju göra att jag snart börjar minska!?

• Allrona
    Carolinalovetobias skrev 2012-04-16 11:11:10 följande:
    provat 24-36h fasta? Kanske de kan få igång din viktnedgång! :)
    Om den här fastan inte har gett ngt resultat den här veckan heller så testar jag nog 24 timmars
  • Allrona
    Aroma skrev 2012-04-17 22:10:08 följande:
    Jag fattar inte riktigt det här.. för mig är LCHF en livsstil som har gjort det möjligt för mig att gå ner 25 kg på ett år, min man 37 kg på samma tid, utan träning och annan motion än vardags motion,, genom att äta bra mat och slippa vara hungrig . så jag blir förvånad när den här tråden numera handlar om fasta och warrior och massor med träning etc..  är det för att ni inte gått ner i vikt genom "vanlig LCHF" eller är det jag som är omodern?  jag menar ingen kritik alls utan bara undrar.
    Loreena skrev 2012-04-17 22:39:05 följande:
    Jag har också funderat på det. För mig är LCHF en livsstil som ger en god hälsa, mättnad, välmående och som samtidigt är viktnormaliserande. Sedan kan man träna för att det är roligt om man vill, men det är inget krav. För mig ska LCHF heller inte innebära hunger, utan det är ett sätt att äta och må bra på, lyssna på kroppen och att äta sig mätt när man är hungrig på bra och naturlig mat. Om man sen då inte är hungrig förrän kl 12 på dagen, så är det helt ok att hoppa frukosten, men jag tror att man ska vara försiktig med tex. fasta till en början innan man har en trygg och stabil kropp och en väl fungerande ämnesomsättning. Jag tycker att det blir fel om nybörjare kikar in i tråden och får uppfattningen om att ju mindre man äter dessdå bättre, eller att man ska gå hungrig länge och träna hårtf ör att vara "duktig". Man kan få bra resultat med LCHF ändå, utan hård träning(om man inte vill förstås) och utan svält!
    Jag har hängt här i tråden sedan augusti och vad tråden handlar om går i vågor. Just nu är många här inne på sina sista kilon och därför handlar det mycket om att strikta till kosten på olika sätt. Men när det kommer nya här i tråden tycker jag att vi brukar berätta att man inte ska äta så i början, utan att man måste få en trygg kropp först.

Jag har alltså ätit lchf sedan augutsti. De första 2 månaderna tappade jag 5 kilo, sedan dess har det stått still. Jag har ytterligare 3-5 kg som jag vill bli av med men min kropp verkar tycka att det är ok som det är nu. Därför har jag nu testat periodisk fasta efter tips här i tråden och efter att många olika bloggare har skrivit om det. Tyvärr verkar det inte hända så mycket nu heller Jag äter framför allt lchf för att må bra, så det är inte hela världen om inte de sista kilona vill ge sig men jag vill ändå göra ett försök. Jag mår bra även av periodisk fasta, annars hade jag slutat på en gång.

Håll ut, jag lovar tråden kommer byta inriktining efter ett tag  
  • Allrona
    NornaB skrev 2012-04-18 08:45:18 följande:
    Idag har jag ätit LCHF i en vecka. Med - 2,1 kg som resultat! Är mycket nöjd Jag är inte superstrikt äter 20-30 gr kolhydrater per dag. Nån dag har jag hamnat på 17. Läste att man kan hamnar i ketos när man äter under 40 om dagen. Jag mår hyfsat, bara en jäkla huvudvärk. Men den försvinner väll om några dagar
    När man hamnar i ketos är individuellt. Det finns de som hamnar i ketos under 100 gram kolhydrater och de som kräver betydligt mindre kolhydrater.
  • Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-18 09:07:25 följande:
    Hmmm... sant det du skriver... kanske inte det bästa för mig att fasta då jag inte gått ner nåt alls... och med min historia av ätstörningar så kanske min kropp får fnatt nu..?
    Åååhhh, vill ju så gärna tappa mina kilon, men det händer ju inget!
    Nu går jag o gör ägg o bacon frukost!
    Om du ganska nyligen har börjat med lchf bör du nog äta frukost, lunch och middag i några månader så kroppen blir trygg. Har du haft ätstörningar är det nog bra att först få en sund inställning till mat (kanske du redan har?) och se till att äta regelbundet så kroppen blir trygg. Har du ätstörningar i bagaget håller kroppen troligen hårt på reserverna och det kan ta några månader innan du kommer tappa kilon. Ha tålamod och se till att må bra av kosten istället för att hetsa över vikten
  • Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-18 09:33:29 följande:
    Ni är bäst tjejer! Så glad att jag har den här tråden att läsa o skriva i!
    Jag har alltid haft ett skev förhållande till mat (min mamma har alltid haft det, det har väl smittat ), efter kbt så blev jag av med det problemet oxå och slutade tänka "mat". Då gick jag upp 10-15 kg men brydde mig inte om det, jag mådde ju så bra!
    Jag mår fortfarande bra rent psykiskt med min kropp, men är ändå trött på att känna mig fet eller ha ångest när det är dax för badsäsongen (svårt som sjutton att förklara...). Därför kände jag att lchf kanske kan vara nåt för mig, äta o njuta men ändå kunna visa sig i bikini. Men det känns som om jag missuppfattat allt... vad jag än äter så känns det som om det är "fel", vilket får mig att börja fokusera för mycket på maten...livrädd för anorexi igen... Kan inte sova på nätterna, allt jag tänker på är "vad fan kan jag äta för att minska mitt kolhydrat intag???".
    Har det inte så gott ställt heller som ensam mamma med tre barn (får bara sjukpeng från fsk), så jag kan liksom inte köpa värsta "lyxen" utan det blir mycket bacon o ägg..
    Trodde verkligen inte att lchf skulle vara så svårt...
    Jag tycker du ska försöka sluta fokusera på kolhydraterna så mycket. Strunta i att räkna någon över huvud taget. Försök hitta ett sätt att äta och njuta utan att behöva fundera så mycket på vad du äter. Äter du en äggfrukost och kött, kyckling, fisk och grönsaker till det till lunch och middag så har du en bra grund. Då behöver du inte tänka så mycket på hur mycket kolhydrater du får i dig.
    Läs det här http://www.annahallen.se/hur-manga-kolhydrater-ska-jag-ata
    http://www.annahallen.se/svart-att-ga-ner-i-vikt
    Anna Hallens blogg kan jag verkligen rekommendera att läsa igenom. 

Några tips för att få det billigt och bra:
    Köp hem ett vitkålshuvud, variera under veckan mellan stekt vitkål och cole slaw. Sen äter du vad du vill till, typ hamburgare, korv, kyckling eller kött.
    Försök hitta en gård i närheten som säljer ägg. Vi har en gård ett par mil utanför min stad som säljer ägg för 50:- plattan (30 ägg). Det är bra mycket billigare än att köpa ekologiska i affären. De håller länge hemma utan att bli dåliga. Hon jag köper av säger själv att hon har dem står ovanpå kylen, alltså inte kylda, och de håller i minst en månad så! Själv har jag dem står i förrådet där det är lite svalt, köper 4 plattor åt gången
    Köp grönsaker efter säsong. Googla så hittar du bra sidor med vilka grönsaker som är billiga vilka månader och så får du planera utifrån det.
  • Allrona
    mammelie1891 skrev 2012-04-18 10:32:08 följande:
    Helt OT men...

Om man har en dotter som är typ 9 år och som säger att hon packat upp sin ryggsäck när man bett henne så ska man nog ta det med en nypa salt o kolla ryggsäcken ändå (tydligen när det gäller min dotter iaf). Önskar att jag hade kollat hennes ryggsäck för 2 veckor sen, då hade jag sluppit hitta ett mögligt ägg i en påse idag!

Dra mig baklänges på en tallpinnevagn vad det luktade illa!!! Kräks

Akuttvätt av rygg säck och tokvädring av lägenheten!!
    Ha ha, usch vad äckligt.
  • Allrona

Vessla - kött med en god sallad och sparris. Jag har även bjudit på kycklingrullader med chevreost och sallad. Det är supergott! Eller kött med blomkålsgratäng gjord på en smakrik ost och grädde.

Efterrätt brukar vi ofta göra pannacotta och då söta gästernas men inte vår. Eller varför inte kladdkaka med grädde?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**