Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Babybel skrev 2012-07-13 14:14:20 följande:
    Haha, jo, jag har ju sedan 2 veckor börjat promenera 7-12 km per dag. Så jag har gått ca 12 mil, men en promenad lär knappast bygga upp mina muskler kraftigt på 2 veckor ;) Är inte det där en sån klassisk bortförklaring från folk som bantar? Jag förstår att jag hållt på kort tid och att ett hekto upp inte är nånting alls. Men normalt sett när man lägger om kosten för att gå ner i vikt så händer det ju ganska mycket första veckan.
    Fast nu pratar jag om träningsvärken, inte om att eventuellt ha byggt muskler  Har man träningsvärk drar kroppen på sig vatten, vilket kan bli en tillfällig viktuppgång, och sedan släpper det efter några dagar.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Tessa606 skrev 2012-07-17 10:04:51 följande:
    Jippie!!! I dag är mitt BMI 24.9 = NORMAL!!!! Jag startade på 32,8 så det har hänt en del, hoppas kunna landa på ett BMI runt 22 när jag är klar och nu känns det som målet finns i siktet!
    Grattis, vad härligt!
    Jag har samma mål, och delmål. Behöver gå ner 1,8 kg till för att få normalt bmi. Totalt skulle jag vilja gå ner 9,8 kg från nu, då får jag också ett bmi runt 22
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Glass skrev 2012-07-20 22:59:23 följande:
    Jag sörjer lite idag...
    Jag saknar idag....

Jag saknar att kunna köpa en stooor påse med godis, en stor chokladkaka och en stor påse ostbågar och bara äta en massa framför tv:n   
    Jag saknar känslan av att få äta hur mycket jag vill, av att ha massor som är så gott så gott.
    Jag saknar att njuta och att vräka i mig allt det där som jag tyckte vad så gott.

Jag vet, det är kanske inte lika gott längre, men jag saknar det ändå, för det var ju så gott!

Jag har inget som jag tycker är sådär skitgott längre. Jag äter maten, jag gillar den, jag äter chokladen och jag bakar ibland, men det är inte superduper gott. Det är gott, men inte alls så gott som jag minns att en del av det andra var.

Det är tråkigt, jag vill ha något så supergott och jag vill äta massor av det!

Jag vet att det är min gamla ätstörning som talar nu, den som tycker att godis är en belöning, en tröst, mysigt och ungefär allt annat som gör att man kan motivera att man "får" äta det.
    Jag vet att jag tänker fel och att jag kanske aldrig kan få uppleva det igen, det där goda, att vräka i sig, att bara frossa i det godaste av alls...
    Nej, jag är faktiskt lite ledsen över det, ungefär som en alkoholist som blivit nykter,kan sörja sin alkohol... 
    Oh vad jag känner igen mig, på pricken!!!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Glass skrev 2012-07-21 09:46:42 följande:
    Härligt att höra!
    Du har ju din träning som du får dins kickar av, jag har inget som ger mig kickar och ja... jag tycker att det är rätt trist att träna så jag gör det rätt sällan.
    Godiset var min kick innan.
    Jag tycker också att det är praktiskt att inte bli så hungrig, att inte få blodsockerfall och att vara pigg, men ja... ändå... 
    Håller med dig även här, tyvärr....
    Jag får inte samma kick av LCHF. Rent logiskt njuter av att må bättre precis som Martina beskriver.
    Men det handlar inte så mycket om logik för mig, det handlar om många år av kickar ( och misshandel av min kropp). Jag kan bort mitt fysiska sug, men det jag faller (tillbaka) på är det mentala. Mitt tankesätt, mitt beteende och mitt belöningssystem är helt åt fanders....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Jaya skrev 2012-08-10 13:49:45 följande:
    Är gravid nu men började med LCHF för 5 veckor sedan, tänkte fortsätta med LCHF under grav fast lägga till lite kolisar i form av ngt knäckebröd på morgon eller LCHF bröd, och lite pasta ngn gång, men kommer aldrig sluta så bra som jag mår :) ngn mer som ätit LCHF och varit gravid?

Här

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m62371925.html

Vet dock inte om tråden är så aktiv...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Jag1977 skrev 2012-08-11 11:34:56 följande:
    Jag är helt förundrad, brukar ha mensvärk som är så svår att jag inland får sjukskriva mig. Igår kom min mens och jag har INGET ont. För FÖRSTA gången i mitt liv så upplever jag en mens utan värk!!! Jag är nästan helt rörd. Det måste bero på att jag kör strikt nu, har inte ens tagit en Alvedon!!! Fantastiskt!!!!!
    Vad underbart att höra Hoppas det håller i sig!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Humlemamma skrev 2012-08-11 13:42:20 följande:
    Halloj på er!
    Ska börja med lchf är de tänkt, har provat massa andra dieter tidigare år men nu efter mina 4 graviditeter på 5,5 år så är det dags att gå ner 20 kg o tänkte att detta nog skulle passa mig eftersom man får äta o jag älskar att äta o fett är ju gott :p

Ja men till min stora fråga, skulle möjligtvis nån snäll människa ha lust/tid/ork att hjälpa mig göra ett två veckorsschema med måltider, frukost lunch o middag o om man behöver andra måltider, o så ungefärliga klocktider man "bör" äta på.
    Samt då inköpslista till dessa måltider.

Jag har adhd o asperger så att planera o organisera är inte min starka sida så en hjälp för två veckor skulle hjälpa mig jättemycket :)

Eller om ni vet nån BRA sida som har allt detta som man man gå efter?

Har noll fantasi med så att komma på mat är så svårt med..

Nån som vill hjälpa mig?? :)
    Hej och välkommen

Lite grejen med LCHF är att du inte ska äta efter någon klocka, du ska äta efter kroppen, dvs du äter när du är hungrig och slutar när du är mätt. En del äter två mål om dagen, en del äter fem mindre mål om dagen - det kan se väldigt olika ut. Där måste du känna efter vad som passar din kropp.

Här är en veckomeny med olika frukostförslag, men jag har tyvärr ingen inköpslista. Men om du googlar så får du fram olika recept, och då kan du ju bara skriva ner vad som behöver köpas in.

Veckomatsedel:

Frukostförslag: 
    2 kokta ägg mosade med smör
    Ägg och bacon
    Omelett
    Räkor, avocado, majonäs
    Tonfiskröra
    Skinkrullar med färskost
    Brieost och salami
    Stekt ägg som används som macka med smör sallad och ost
    Oopsies
    Turkisk yoghurt med grädde och några hallon

Lunch: oftast rester från gårdagens middag men annars blir det stekt kött med kryddsmör eller någon sallad (ex. kyckling, bacon och fetaost ).

Måndag: Kycklingnuggets (kycklingfilé panerad i mandelmjöl och ägg friterade i olja). Vitlökssås. Sallad.

Tisdag: Gratäng på smörstekt aubergine, köttfärssås (lök, krossade tomater basilika), grädde, parmesan och mozzarella

Onsdag: Ugnsstekt lax med romsås och baconlindad sparris

Torsdag: LCHF pannkaka med grädde och några hallon

Fredag: Kräftor, västerbottenspaj med kantareller (utan pajskal), aioli

Lördag: Helgrillad fläskfilé, grillade marinerade grönsaker (zucchini, aubergine, paprika, lök), bearnaisesås, tzatziki

Söndag: Helstekt kyckling med vitlök, citron, timjan. Gräddsås och kokt blomkål till.

Gå även in på Kolhydrater.ifokus.se (länk i TS) och sök på matschema så får du upp flera olika förslag. Tänk även på att läsa på lite om LCHF så att du förstår hur det fungerar.

Här är även en allmän inköpslista för nybörjare på LCHF:
    kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716bf2b9cb46223907d0e0-inkopslista-for-nyborjare

Lycka till! Solig
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Martina 76 skrev 2012-08-12 18:48:37 följande:
    Kan tipsa om en god drink som jag gjorde igår: Citronvodka, ramlösa citron och ett kläm på en citron. Skitgott blev det! Och inga kolisar!
    Skål
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Martina 76 skrev 2012-08-14 06:10:43 följande:
    Gjorde broccolimos igår kväll. Fy fasen vad gott!!! Att det har tagit mig 1.5 år att prova det?!!? Det kan jag äta som godis! Jag hade MASSOR med smör i också. Mums!!!

Ja det är supergott!
    Till det brukar jag panera någon vit fisk i en blandning av krossade fläsksvålar och lite mandelmjöl (samt ev. lite citron/citronpeppar). Supergott, påminner om en av mina absoluta favoriträtter genom alla tider - fiskpinnar och potatismos Tungan ute
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**