Humlemamma skrev 2012-08-11 13:42:20 följande:
Halloj på er!
Ska börja med lchf är de tänkt, har provat massa andra dieter tidigare år men nu efter mina 4 graviditeter på 5,5 år så är det dags att gå ner 20 kg o tänkte att detta nog skulle passa mig eftersom man får äta o jag älskar att äta o fett är ju gott :p
Ja men till min stora fråga, skulle möjligtvis nån snäll människa ha lust/tid/ork att hjälpa mig göra ett två veckorsschema med måltider, frukost lunch o middag o om man behöver andra måltider, o så ungefärliga klocktider man "bör" äta på.
Samt då inköpslista till dessa måltider.
Jag har adhd o asperger så att planera o organisera är inte min starka sida så en hjälp för två veckor skulle hjälpa mig jättemycket :)
Eller om ni vet nån BRA sida som har allt detta som man man gå efter?
Har noll fantasi med så att komma på mat är så svårt med..
Nån som vill hjälpa mig?? :)
Hej och välkommen
Lite grejen med LCHF är att du inte ska äta efter någon klocka, du ska äta efter kroppen, dvs du äter när du är hungrig och slutar när du är mätt. En del äter två mål om dagen, en del äter fem mindre mål om dagen - det kan se väldigt olika ut. Där måste du känna efter vad som passar din kropp.
Här är en veckomeny med olika frukostförslag, men jag har tyvärr ingen inköpslista. Men om du googlar så får du fram olika recept, och då kan du ju bara skriva ner vad som behöver köpas in.
Veckomatsedel:
Frukostförslag:
2 kokta ägg mosade med smör
Ägg och bacon
Omelett
Räkor, avocado, majonäs
Tonfiskröra
Skinkrullar med färskost
Brieost och salami
Stekt ägg som används som macka med smör sallad och ost
Oopsies
Turkisk yoghurt med grädde och några hallon
Lunch: oftast rester från gårdagens middag men annars blir det stekt kött med kryddsmör eller någon sallad (ex. kyckling, bacon och fetaost ).
Måndag: Kycklingnuggets (kycklingfilé panerad i mandelmjöl och ägg friterade i olja). Vitlökssås. Sallad.
Tisdag: Gratäng på smörstekt aubergine, köttfärssås (lök, krossade tomater basilika), grädde, parmesan och mozzarella
Onsdag: Ugnsstekt lax med romsås och baconlindad sparris
Torsdag: LCHF pannkaka med grädde och några hallon
Fredag: Kräftor, västerbottenspaj med kantareller (utan pajskal), aioli
Lördag: Helgrillad fläskfilé, grillade marinerade grönsaker (zucchini, aubergine, paprika, lök), bearnaisesås, tzatziki
Söndag: Helstekt kyckling med vitlök, citron, timjan. Gräddsås och kokt blomkål till.
Gå även in på
Kolhydrater.ifokus.se (länk i TS) och sök på matschema så får du upp flera olika förslag. Tänk även på att läsa på lite om LCHF så att du förstår hur det fungerar.
Här är även en allmän inköpslista för nybörjare på LCHF:
kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716bf2b9cb46223907d0e0-inkopslista-for-nyborjare
Lycka till!