• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • ollebulle86

Hej, får jag vara med här?

Började med lchf i onsdags, alltså för två dagar sen. Och har redan gått ner 1,3 kg, men då har jag gått upp ca ett kilo på några veckor innan så det är väl det kilot som försvunnit
    Väger strax under 100 kg, fick barn för 10 veckor sen och har inga graviditetskilon kvar utan ligger på minus där, men har ju alla andra extrakilon att gå ner

Har ett stort sockersug och äter normalt alldeles för mycket kolhydrater, så därför tänkte jag ge lchf en chans.

• stjierna

Jag läste på det där med blodtyper och vad man bör/inte bör äta. Alla artiklar säger att blodgrupp 0 och B har lättast att gå ner i vikt. Jag tillhör grupp 0 - alltså borde detta funka för mig. Så då återstår det att min sista teori är att det är sömnen som gör att kilona sitter fast. Jag får alltså vänta tills lillan behagar sova en hel natt utan matning, och stora behagar sova en hel natt i sin egna säng. ja, vad tror vi? 18 år till?? SUCK. (och varför störs inte min man av detta och har en hämmad nedgång? jag vet att jag låter egoistisk, men varför kan inte jag få vara den som rasar i vikt???).

Sen stod det också att blodgrupp noll ska leva på kött, och få sina fettkällor från smör, kokosfett, aioli och majonnäs. Fine, men då är vi nere på fakirdiet igen. och SÅ mycket grädde häller jag inte i mig, och yoghurt har jag helt slutat med!
    Och jag har inte råd att äta mig MÄTT på kött i olika variabler 3 gånger/dag! 

vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • missypissy

Hejsan!

Jag var med här i tråden för ungefär ett år sen, mådde fantastiskt på LCHF men lite ruckande på reglerna (började dricka Cola Zero OFTA) ledde till fuskande vilket ledde till en total kollaps till slut. Jag är extremt sockerberoende och för mig gäller nolltolerans med sockerprodukter om jag ska klara att bryta mitt beroende. I alla fall till en början, tills jag har brutit det värsta beroendet.

Jag har sen jag var här sist även varit gravid och fått en underbar dotter. Under graviditeten åt jag rätt mycket kolhydrater och gick också upp MYCKET i vikt. Jag ligger nu, 2,5 månad efter förlossningen, på 79 kg vilket är en ganska stor övervikt till mina 164 cm. Dessutom är mitt sockerberoende värre än nånsin, jag har mått både psykiskt och fysiskt dåligt om jag inte fått i mig godis, läsk eller annat snask dagligen. VARJE DAG, det är ju helt sinnessjukt! Min kropp börjar verkligen känna av detta, jag mår helt enkelt inte bra. Huvudvärk, magproblem (som jag har haft hela livet men som försvann när jag åt LCHF), allmänt dåligt mående. Vilket så klart inte är så konstigt eftersom blodsockret åker berg och dalbana!

Därför är jag alltså tillbaka på LCHF, och tillbaka i tråden för att få lite peppning. Eftersom jag ammar tänker jag köra lite liberalare LCHF, jag tänker mig att 30-40g kolhydrater om dagen är ganska bra. Men jag är inte alls orolig för att detta skulle påverka amningen, RIKTIG mat kan ju omöjligt vara sämre för bröstmjölken än godis, coca cola och massa skräpmat!

Så, hejhej alltså, hoppas att denna tråden kan ge mig lika mycket peppning som förra året!

• tiiitti
    stjierna skrev 2012-05-24 11:17:11 följande:
    Jag läste på det där med blodtyper och vad man bör/inte bör äta. Alla artiklar säger att blodgrupp 0 och B har lättast att gå ner i vikt. Jag tillhör grupp 0 - alltså borde detta funka för mig. Så då återstår det att min sista teori är att det är sömnen som gör att kilona sitter fast. Jag får alltså vänta tills lillan behagar sova en hel natt utan matning, och stora behagar sova en hel natt i sin egna säng. ja, vad tror vi? 18 år till?? SUCK. (och varför störs inte min man av detta och har en hämmad nedgång? jag vet att jag låter egoistisk, men varför kan inte jag få vara den som rasar i vikt???).

Sen stod det också att blodgrupp noll ska leva på kött, och få sina fettkällor från smör, kokosfett, aioli och majonnäs. Fine, men då är vi nere på fakirdiet igen. och SÅ mycket grädde häller jag inte i mig, och yoghurt har jag helt slutat med!

Jag har med en fyramånaders bebis som inte ger mig särskilt mycket sömn. Kanske det som stör min viktnergång också. Inatt sov jag 3 timmar sammanlagt.

Jag tränar inget mer än promenader heller. 
    Det mesta av min övervikt är gravidkilon, så man trodde de skulle rasa av en. Värre med de kilona som suttit där i flera år.

Jag är med blodgrupp 0. då borde de ju passa mig med..       
  • stjierna
    tiiitti skrev 2012-05-24 12:45:00 följande:
    Jag har med en fyramånaders bebis som inte ger mig särskilt mycket sömn. Kanske det som stör min viktnergång också. Inatt sov jag 3 timmar sammanlagt.

Jag tränar inget mer än promenader heller. 
    Det mesta av min övervikt är gravidkilon, så man trodde de skulle rasa av en. Värre med de kilona som suttit där i flera år.

Jag är med blodgrupp 0. då borde de ju passa mig med..       
    Ja, här sovs det inte mycket heller. Är det inte bebisen som vill bli matad så är det stora som antingen får anfall av nattskräck, eller vaknar av mardröm och vill sova hos oss. Och dom tajmar inte det samtidigt ;)

Jag har varken ork eller tid att träna mer än jag gör. Jag förstår inte hur jag ska hinna ta mig till ett gym för pass när jag knappt ens hinner tvätta mina kläder o städa hemmet mellan varven ;)

All min övervikt är gravidkilon från FÖRSTA omgången, så dom har ju suttit där sedan -09 ;) 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • Faile
    stjierna skrev 2012-05-23 22:16:11 följande:
    Jag börjar också tro att LCHF bara passar vissa...

Det kan nog stämma. Verkar framförallt som män bara rasar ner i vikt med vanlig liberal lchf. Orättvist.

Men testa att utesluta mjölkprodukter, det var boven i mitt fall tydligen. Först rasade jag ner 10 kg på vanlig lchf, sen stod jag still i 9 månader och då var ändå 3 av dessa fakir och inte ett jäkla kilo gick jag ner.

Så uteslöt jag mjölkprodukter och ökade på grönsakerna lite och nu har jag gått ner 12 kg på 4 månader. Fettet jag äter är kokosfett, lite smör att steka i, samt sås till middagen ( färdiga typ lallerstedts ).
    Jag äter vilka grönsaker jag vill till middagen, även rotsaker vilket ger större variation. Och jag har även fuskat en dag i veckan, oftast lördagar, och ändå rasat ner.

Min dag ser ut ungefär så här,

1 kokt ägg med kaviar, 1-2 lchf-mackor ( köpt ) med lite smör och skinka på, 1 makrillburk och stor middag med tex ett kycklinglår och massor av grönsaker. Däremellan dricker jag kaffe med kokosfett i, ca 3-4 tsk om dagen.

Och visst blir det lite tradigt ibland, men man får tänka att det är tillfälligt och middagen ser jag till att den är supergod varje kväll så jag har nåt att se fram emot     

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hoppet 3
    stjierna skrev 2012-05-24 11:17:11 följande:

Var läste du de någonstans? Skulle vilja kolla min blodgrupp.

Kan du länka mig dit? 
  • Hoppet 3
    Faile skrev 2012-05-24 13:19:59 följande:
    Det kan nog stämma. Verkar framförallt som män bara rasar ner i vikt med vanlig liberal lchf. Orättvist.

Men testa att utesluta mjölkprodukter, det var boven i mitt fall tydligen. Först rasade jag ner 10 kg på vanlig lchf, sen stod jag still i 9 månader och då var ändå 3 av dessa fakir och inte ett jäkla kilo gick jag ner.

Så uteslöt jag mjölkprodukter och ökade på grönsakerna lite och nu har jag gått ner 12 kg på 4 månader. Fettet jag äter är kokosfett, lite smör att steka i, samt sås till middagen ( färdiga typ lallerstedts ).
    Jag äter vilka grönsaker jag vill till middagen, även rotsaker vilket ger större variation. Och jag har även fuskat en dag i veckan, oftast lördagar, och ändå rasat ner.

Min dag ser ut ungefär så här,

1 kokt ägg med kaviar, 1-2 lchf-mackor ( köpt ) med lite smör och skinka på, 1 makrillburk och stor middag med tex ett kycklinglår och massor av grönsaker. Däremellan dricker jag kaffe med kokosfett i, ca 3-4 tsk om dagen.

Och visst blir det lite tradigt ibland, men man får tänka att det är tillfälligt och middagen ser jag till att den är supergod varje kväll så jag har nåt att se fram emot     

Snälla du!

Kan du skriva en "ren" lista på

Frukost:

Lunch:

Middag:

Vill så gärna prova ditt koncept.
    Passar även på att fråga vad du har för blodgrupp om jag får.?
  • Tessa606
    Glass skrev 2012-05-24 09:13:54 följande:
    Jag håller med om att det fuskas en hel del i den här tråden och att det ett tag pratades om allt ni var sugna på. 
    Det gör det inte lättare för oss andra, det vet ni va?

Fusk.
    Varför fuska?
    Varför ens kalla det att fuska?

Vad man än äter, vad man en väljer att följa för diet, regler, metod eller vad man kallar det, så väljer man alltid vad man äter.  
    Man väljer varenda bit mat man stoppar i munnen, man väljer varenda bit godis man stoppar in. Det är inte alltid ett helt medvetet val, men det ska vara det och det är alltid, ALLTID  just DU som är ansvarig för det.

Du fuskar inte lite grann, du väljer medvetet att äta det.

Jag tror att det är rätt dumt att leva sitt liv med att fuska, oavsett vad det är. Man fuskar inte i skolan, man fuskar inte på jobbet, så varför låta det vara okej att fuska när det gäller maten?
    Jag tror att det gör det mer legitimt att äta något som man kanske inte tycker att man borde äta, istället för att aktivt fundera på om det är just den här biten som man ska stoppa in i munnen. 

Så är vad ni vill, men det är inte fusk, det är ett aktivt val.

Så där ja, inte så peppande kanske, mer en tillsägelse på skarpen.
    Ta inte för illa upp, men tänk gärna lite på det  
    Vad klok du är!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**