Inlägg från: ofrivilligbonusmamma |Visa alla inlägg
  • ofrivilligbonusmamma

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-10 10:04:15 följande:
    Jag kan känna samma sak ibland. Nu har jag vart uppe i 2 timmar och har ännu inte orkat ta tag i frukosten fast jag känner att jag är hungrig. Samma på eftermiddagen. Men oftast tar jag mig samman och fixar nåt, om än bara en ostrolle.
    Har haft anorexia innan så är lite rädd att falla tillbaka dit, även fast det känns omöjligt för jag lyckas ju gå ner i vikt av att äta nu haha.
    Har tappat 4kg på en vecka nu efter platån bara för jag började skriva matdagbok :)
    Jo när man väl äter så gillar man ju det, men det är  just det att ta sig tid att fixa nått. Det är ju inte lika enkelt som att bara hälla upp flingor och mjölk ;)
    Oj, 4 kilo är ju jättebra! Vad var det du förändrade då? För jag antar att du förändrat nått i o me att du gått ner så mycket?
  • ofrivilligbonusmamma
    Loreena skrev 2011-03-10 10:09:06 följande:
    Jag brukar smälta chokladen i vattenbad, vispa grädden, röra ner äggulorna i chokladen och därefter vispa ner chokladsmeten i grädden... Det brukar bli jättebra! Hur blir det om man har i äggulorna i grädden ist?
    Jaha, det kanske jag ska prova nästa gång! :) Jadu, hur ska jag försklara.. Tänk dig vispad grädde med choklad i, haha ^^ Det blir som vispgrädde-konsistens.
  • ofrivilligbonusmamma
    Loreena skrev 2011-03-10 10:15:21 följande:
    Okej, när jag gör på mitt vis och ställer det kallt en timme eller så så blir det fast men moussigt. Äggulan stelnar ju lite av den varma chokladen så det kanske bidrar till att det blir fastare. Men jag ska prova på ditt vis sen och se vad det blir för skillnad :)
    Jag ställer också den kallt, men man kan lika gärna äta den direkt, (den är nästan godare då). men jag ska prova ditt recept nästa gång :) 
  • ofrivilligbonusmamma
    Asereht skrev 2011-03-10 10:18:07 följande:
    Jag gör som du men har äggulorna i med en gång eftersom det stod så i mitt ursprungsrecept. Efter att ha kylt i kylskåp så blir den perfekt tycker jag.
    ja jag tycker också att det blir bra :) Duger för mig iaf. Sambon gillar inte mörk choklad så jag får allt för mig själv, mohaha ^^
  • ofrivilligbonusmamma
    yena89 skrev 2011-03-10 10:14:42 följande:
    Ja precis. Men man har ju ingen stor appetit just innan. Och så får man oftast laga mat som du säger och det tar emot haha. Men när maten väl står framför en då är man helt plötsligt jätte hungrig och sugen på mat haha.

Jag började räkna kolhydraterna på riktigt istället för att bara gissa mig fram till det i mitt huvud, det är ju så otroligt mkt man missar. Räknade aldrig med ägg, blomkål och tomater liksom :P När jag började gissade jag också men den förändringen var väl så stor att jag gick ner i vikt endå. Sen stod de still för kroppen vande sig antar jag. Räknade ut gamla rätter jag brukade äta ofta och kom upp i 30-50!!! kolhydrater när jag räknade ordentligt. Så nu ligger jag på 20g max :P fuskade iofs ganska mkt tidigare men även när jag itne fuskade stod det stilla.
    Oj, man kanske ska ta å kolla över det då! Fast jag tycker inte att jag äter så värst mycket, och inte heller mycket kolhydrat-mat. Men kanske ska kolla upp det :) Tycker det är så jobbigt att behöva räkna hit å dit, jag vill bara äta, haha.
  • ofrivilligbonusmamma

Jag har sökt runt på google m.m. men hittar det inte. SÅ, hur många kolhydrater är det i lchf-pannkakorna? (ägg, grädde, vatten, fiberhusk, vaniljpulver)
    Jag gör med 2 ägg, ½ dl grädde, 0,25 dl vatten, 1 msk fiberhusk och några nypor vaniljpulver.

• ofrivilligbonusmamma
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 11:03:13 följande:
    Det är ju bara att räkna ut? 50 g grädde=1,75 kh, resten är i stort sett 0 kh. Allt kan man ju inte googla, speciellt inte när det är enkel huvudräkning.
    Dumt av mig...
  • ofrivilligbonusmamma

Är det någon mer som reagerat negativt på Pones? Alltså att kroppen reagerat.

Första gången jag gjorde pones provade jag att göra dom med kardemumma för att få dom lite som semlor, till det hade jag grädde med vaniljpulver i. Senare på kvällen när jag skulle lägga mig mådde jag fruktansvärt illa och magen körde runt. Slutade med att jag fick sitta på toa ett bra tag...
    Nästa gång (några dagar senare) gjorde jag vanliga pones och då gick det bra, inga känningar.
    Igår (några veckor senare) tänkte jag prova pones med kardemumma igen, men när jag la mig började jag må fruktansvärt illa igen, och var tvungen att gå till toan för jag trodde  jag skulle spy, och magen spände och knep..

Funderar på vad fan det är som jag inte "tål".. 

• ofrivilligbonusmamma
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-15 09:30:08 följande:
    Kanske kardemumman du inte tål då? Lät du degen svälla en stund innan? Jag har för mig att man kan få magknip av fiberhusken om man inte låter den svälla. Det stämmer inte på mig men alla är ju olika. I så fall kan du ju ha låtit den svälla för lite de gångerna du fått problem?
    Nej jag har låtit den svälla varje gång. I så fall skulle det väl vara kardemumman, men det har jag inte haft ont av tidigare i andra bakverk osv..
    Men men, jag får väl helt enkelt skippa kardemumman nästa gång och se om det blir bättre.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**