Inlägg från: ofrivilligbonusmamma |Visa alla inlägg
  • ofrivilligbonusmamma

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla,

hoppar in här igen efter ett litet uppehåll.
    Efter någon veckas kolhydratsvullande är jag nu tillbaka på rätt spår igen (hoppas jag).
    Men fy tusan, började om "på riktigt" igår och när jag la mig igårkväll mådde jag så himla illa och även idag mår jag illa. Hoppas på att det går över senare idag.

Jag har ju trots allt gått ner ca. 10 kilo sedan jag började i mitten av februari så jag VET ju att det funkar, men det är ju den där jävla sockersjävulen som drar i en hel tiden.. Och det tillsammans med dålig självdiciplin.
    Men nu gäller nya friska tag!

Har redan kissat 3 gånger idag så jag antar att det vänder åt rätt håll nu, haha.

• ofrivilligbonusmamma
    Pepparfrun skrev 2011-06-09 10:11:15 följande:
    Jag får finnar nu, går det över, eller kommer de bli större och flera?
    Anledningen till att du får finnar är att du har massa skit i kroppensom vill ut nu när kroppen känner att du äter bättre Glad. Jag fick massa finnar i början, men när det gått över har jag inte haft en enda finne! (Förutom nu efter att ha kolhydratsvullat..) Så det är "helt normalt" ^^
  • ofrivilligbonusmamma

Jag tror jag avlider en liten stund, Min lunch: Revbensspjäll som blev kvar igårkväll och till det blandad sallad med fetaost, majs (fy mig) och cesarsallad. I'm in heaven!

• ofrivilligbonusmamma

Snälla tjejer, hjälp mig! Rynkar på näsan Sedan mitt avsteg för några veckor sedan har jag inte riktigt kunnat hitta tillbaka..
    Och inte nog med det så är psyket just nu inte det bästa (typ åt helvete) vilket gör att självdiciplinen och viljan är typ.. bortblåst.
    Har så mycket tankar i huvet att jag inte riktigt orkar tänka på det här med maten också ..

Men jag kan inte fortsätta att svulla kolhydrater för hetsätningen sätter igång, och sockermissbruket blommar också upp. Köpte ett halvt kilo naturgodis igår och idag är det slut, bara en sån sak.. När jag kom hem från affären tryckte jag i mig det, även fast suget försvann efter några bitar och jag verkligen kände mig mätt så tryckte jag likt fan i mig en till näve, och en till. Jag kunde inte sluta!

• ofrivilligbonusmamma
    nelina skrev 2011-06-16 14:30:46 följande:
    Hej!

Jag har läst här i tråden i några veckor och känner att det är dags för mig att börja skriva lite själv också Jag har ätit lchf i ca 1 månad nu och mår toppenbra! Första två veckorna kände jag mig trött och hängig men nu har det vänt och jag känner mig nästan piggare än tidigare!  I helgen som var fuskade jag, bonussonen konfirmerades och jag åt både smörgåstårta och en bit vanlig tårta hemma hos hans mamma. Sedan fortsatte jag av bara farten på söndagen också men märkte hur dåligt jag mådde av att äta kolhydrater igen så i måndags var jag back on track och det känns riktigt skönt! Jag har gått ner ca 4 kg under tiden som jag ätit lchf och minskat en del på måtten också. Jag har ca 10-13 kg kvar att gå ner.

Är det någon som har ett bra recept på lchf pannkaka? Tänkte steka pannkaka till barnen idag och det vore ju kul om jag kunde äta sådana själv också
    Hej och välkommen Glad

Jag brukar köra med:

2 ägg
    ½dl grädde
    0.25-½ dl vatten
    1 msk fiberhusk
    lite salt eller lite vaniljpulver beroende på om man vill ha sött eller salt
  • ofrivilligbonusmamma
    På tal om kokosfett:

"Tillverkningsprocesser och skillnader mellan ekologisk kokosolja och kokosfett i silverförpackning!"
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

"Kokosvatten och kokosolja... Supergott, näringsrikt och hälsosamt...!!!"
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2198&print=1

"Allt om kokosolja och kokosoljans positiva effekter vid sjukdom"
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2581&print=1
  • ofrivilligbonusmamma

När ni ändå pratar om mens..

Samtidigt som jag började med lchf (mitten av februari) så slutade jag med mina p-ringar.
    Sedan dess har jag inte haft någon mens alls. Jag har bara haft som mensvärk ibland, men inte en enda droppe på 4 månader. Känns skönt samtidigt som man vill veta vad det "beror på". Sist jag slutade med p-ringen fick jag mens efter ca. 1.5 månad, och då hade jag ändå använt det under en längre tid än under denna senaste "omgången".

• ofrivilligbonusmamma
    AgnesGN skrev 2011-06-23 14:28:08 följande:
    Jag hade p-ring i ca 5 år innan jag slutade helt  i december. mensen dröjde ca 2,5 månad. Sen kom den och sen dröjde den 3 månader, sen kom den på dag 35. Nu sista kom på dag 25 och blöder ännu rikligt efter 11 dagar... Så jag tror mensen kan bli ruskigt konstig av att ha slutat med nuvaring... Sen beter sig nog kroppen olika när du nu slutar med den. Men du är 100 att du inte är gravid redan?! =P Du har säkert kollat det men har hört att man känna menslikande värk i början... Prova rosenros, det tror jag hjälpte min mens att inte komma var annan var tredeje månad... Annars är det nog bara att vänta, har läst lite olika trådar här på FB och de verkar inte sätta igång mensen förrän efter ganska lång väntetid. De säger även att det kan ta upp till ett år innan kroppen fungerar "normalt" efter avslut med hormonpreventivmedel...
    Jo den kan nog bli väldigt konstig, minst sagt!
    Jag har testat, men har fått negativt. Sista gången jag testade var för ca. 1 månad sedan. Men har fått "positivt" på ägglossnigsstickor, så den delen funkar som det ska iaf ;)
    Jag får väl helt enkelt "vänta in" den, det är ju faktiskt ganska skönt att slippa!
  • ofrivilligbonusmamma
    Southern Belle skrev 2011-06-23 15:44:00 följande:
    Som det skrevs här ovan kan det dröja länge innan ägglossningen och mensen kommer igång efter att man har använt hormonella p-medel. Ibland kommer mensen först utan att ägglossningen har kommit igång. Ett tecken på det är att mensen är oregelbunden. Men efter ägglossning blöder man ALLTID! Om du inte är gravid förstås. Hur länge sen var det du fick positivt på ägglossningstestet?
    Jag tycker också det verkar konstigt att man kan ha ägglossning och sen INTE blöda.. :/ Därför jag undrar vad som är "fel".  Jag minns inte riktigt, har för mig att det var någon månad sedan eller nått sånt, eller det kan nog vara mer än en månad föresten.. fasen, jag kommer inte ihåg! 
  • ofrivilligbonusmamma
    Southern Belle skrev 2011-06-23 21:00:49 följande:
    Är det bara vid ett tillfälle eller har du fått positivt utslag flera månader i följd? Vad som är bra att veta är att positiva ägglossningstest inte är någon garanti för att ägget verkligen släpper - de visar bara att kroppen förbereder sig inför ägglossningen genom att LH-hormonhalten ökar. Det som sen kan hända är att äggblåsorna antingen växer för dåligt  och inget ägg mognar eller att de växer _för_ bra och blir cystor. I inget av fallen sker ägglossningen.

Om så är fallet håller jag tummarna att din ägglossning snart kommer igång som den ska! Som sagt, kroppen kan strula ett tag efter hormonella preventivmedel. Fast börja med att ta ett nytt graviditetstest! *håller tummarna*
    Nej två gånger har jag fått positivt utslag, men minns inte när det var, om det var nyligen.. Bra minne man har, haha. Måste vara avsaknaden av kolhydrater Flört Har ju inga grav.-symptom så det känns uteslutet. Får vänta in den röda floden helt enkelt ;) 
    Men tack i vilket fall! Glad
  • ofrivilligbonusmamma
    marmelad skrev 2011-06-30 12:08:27 följande:
    Hej! Jag har en fråga till er. Jag har ätit LCHF nu i 9 veckor. Men min mens har försvunnit av detta. Är det fler som har det problemet? Den har gått 7 veckor nu sedan jag hade den senast. Dessutom krånglar min mage just nu, och jag funderar på att ge upp Men jag vill ju så gärna tappa de sista 9 kilona ju.
    Här ser du en som inte haft mens sedan i mitten av februari!
    Slutade med p-ring i samma veva som jag började med lchf vilket var runt den 14 feb. Så det är snart 5 månader sedan den "försvann".
  • ofrivilligbonusmamma

Hej (igen) alla!

Nu kan jag äntligen säga att jag "hittat tillbaka" - igen.
    Sist jag började hade jag inga problem med övergångsbesvär, men nu.. Anfådd för minsta lilla, alltid trött, får lätt ont i ryggmusklerna.  

Jag har en massa goda recept som ska läggas in i recepttråden med, får se när det blir gjort bara ;)

• ofrivilligbonusmamma
    Vuxenpoäng skrev 2011-07-17 14:07:45 följande:
    Tugga tuggummi? Jag tuggar inte så mycket tuggummi utan brukar ta något någon gång i veckan, men igår lusläste jag innehålls förteckningen och såg att sockerfritt tuggummi inehåller 63 g kolh/100 g Nu sväljer man ju inte ner gummit, hur många kolhydrater får man i sig egentligen? Är det så att det rör sig om ett par kolhydrater per bit så har jag ju verkligen bätttre saker som jag vill lägga dem på! Är det någon annan som funderat över detta?
    (Räknar efter tuggumipåsen jag har jämte mig nu)

Näringsinnehåll:
    69.1 kolh./100 g

Påsens innehåll 35 g.

69.1 kolh. delat på 100 gram = 0.691 g kolh. per gram tuggummi
    35 g kolh. * 0.691 g kolh. = 24,185 g kolh. i hela påsen

Påsen innehåller 21 bitar.

21 bitar delat på 24.185 g kolh. = 0,868 g kolh. per bit.

Så du kan ju räkna ca. 1 g kolh. per bit Flört

fast kan hända att jag räknat helt fel, men tycker att det låter ganska rimligt i alla fall, haha ^^

Dock kan tuggummi kicka igång suget för vissa, men du kännmer själv vad din kropp klarar av och inte Glad
  • ofrivilligbonusmamma

Woho! -3 kilo sedan omstarten för en vecka sedan. Och nu väger jag mindre än vad jag gjorde när det gick åt skogen sist. Iofs bara vattenkilon, men känns ändå bra att det går åt rätt håll :)

• ofrivilligbonusmamma

Idag provade jag att göra frökex - Det knullar rent ut sagt i munnen på mig! Så jävla gott! Äntligen något att verkligen "knapra" på.
    I'm in love ♥

• ofrivilligbonusmamma
    randigrand skrev 2011-07-22 16:43:41 följande:
    Hjälp! Dag 5 för mig och sockersuget gör mig snart galen, dem andra dagarna har varit helt lugna men igår kväll började det kännas helt tufft. Nu går jag bara runt och tänker på socker, godis, kakor, choklad... ahhhh!

Blir helt galen... Får inte ge upp, får inte...
    Tänk på att det är hjärnan som spelar dig ett spratt. Du är bara psykiskt sugen, inte fysiskt. För om du känner efter noga, visst är det bara hjärnan som är sugen? Försök att hitta på nått så du kommer på andra tankar. Eller borsta tänderna, brukar också funka.  Du klarar det! Glad
  • ofrivilligbonusmamma
    L i n n skrev 2011-07-25 10:32:46 följande:
    Men då undrar jag. Jag som tidigare ätit 4-5-6 gånger per dag och nu bara äter tre gånger, kroppen tror inte att jag går och svälter mej själv nu och håller därför hårt i mitt fett jag vil bli av med?
    Nu vet jag inte hur det är med gbp opererade å hur det funkar. Men i vanligfa fall, nej kroppen ställer inte in sig på svält. Den skulle göra det om du gick runt hungrig konstant. Men det gör du väl inte, eller hur? Glad Så länge du är mätt så går groppen inte in i svältläge.
    Man ska lyssna på kroppen, den säger ju trots allt till när den är hungrig Flört
  • ofrivilligbonusmamma

Åh ja måste ha världens bästa mormor! Hon fyller år imorgon och ska bjuda på mat på kvällen, paj skulle det bli. "Problemet" är då att jag äter enligt lchf och min mamma äter varken gluten eller laktos.
    MEN, mormor har bannemig gjort både vanlig paj, lchf-paj OCH gluten/laktosfri paj tils imorgon! Glad
    Både jag och mamma sa att nej men vi kan väl äta samma som er, eller skrapar ur innehållet å skippa botten, men nej, hon insisterade på att få göra så vi "kräsna" också kan äta, haha

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**