• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Boost
    Kayla skrev 2012-05-30 13:32:35 följande:
    Boost: Jag äter 3 mål om dagen dvs frukost, lunch och middag. Oftast blir det ngt framför tv:n på kvällen oxå men inom lchf såklart t ex gurkstavar/blomkålsbuketter & dip, grädde med hallon eller ngn bit mörk choklad. En dag kan typ vara så här: frukost - två ägg, två finn crisp, brie, lunch - äggröra och bacon, middag - tonfisksallad/kebabsallad el likn med dressing. Förra veckan åt jag turkisk yoghurt med grädde och hallon ganska många frukostar plus ngn kväll. Idag har jag ätit några kesoplättar m grädde och jordgubbar till frukost, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde plus några skivor bacon till lunch. Usch ja, har så svårt att sluta med cola lighten, men jag kämpar!! Och jag ska sluta helt och bara "kalasa" till det ibland Frajda: Jag har ingen aning... Hur veta?

Meeen det där tycker ju jag ser jättebra ut, hur har du lyckats gå upp i vikt av det :)?
    Jag har hört talas om de som samlar på sig vätska även under Ägglossning.
    Håll koll på vikten och fortsätt som du gör, så kan det säkert lossna efter en tid.  
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-30 13:21:16 följande:
    Frajda 80: mättat fett BÖR inte alls enbart komma från mejerier som grädde och yoghurt! Det finns massa bra fettkällor förutom dom som är precis lika bra! Fet fisk, avokado, nötfärs, kokosfett, rapsolja, olivolja och så vidare, och så vidare.
    Självklart finns det fler bra fetter men eftersom att man helst ska äta mättat fett så är det enklast att få i sig det via just mejeriprodukter och därför rekommenderas det.

Fleromättade fetter är ju bra det med och det hittar man enklare i de produkter du skriver .

:) 
  • Frajda 80
    stjierna skrev 2012-05-30 13:08:59 följande:
    Frajda 80: på mig gör det det. Jag åt en mak grädde o föll ur direkt. Jag bör inte äta mejeri från komjölk (sockret påverkar mitt blodsocker o insulinpåslag för mycket), så det är antagligen därför. :) alla är vi inte likadana och kan njuta av samma saker (tyvärr ;))!
    Det var tråkigt att läsa... hur funkar det med laktosfri grädde då?
  • Frajda 80
    Boost: Jag äter 3 mål om dagen dvs frukost, lunch och middag. Oftast blir det ngt framför tv:n på kvällen oxå men inom lchf såklart t ex gurkstavar/blomkålsbuketter & dip, grädde med hallon eller ngn bit mörk choklad. En dag kan typ vara så här: frukost - två ägg, två finn crisp, brie, lunch - äggröra och bacon, middag - tonfisksallad/kebabsallad el likn med dressing. Förra veckan åt jag turkisk yoghurt med grädde och hallon ganska många frukostar plus ngn kväll. Idag har jag ätit några kesoplättar m grädde och jordgubbar till frukost, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde plus några skivor bacon till lunch. Usch ja, har så svårt att sluta med cola lighten, men jag kämpar!! Och jag ska sluta helt och bara "kalasa" till det ibland Frajda: Jag har ingen aning... Hur veta?
    Det känns inte som att du borde gå upp i vikt av den maten. Äter du stora portioner? Även om man inte ska räkna kalorier när man käkar LCHF så ska man ju fortfarande inte äta för många...

Min frukost ser ut så här ungefär:
    - 1,5 dl turkiskt yoghurt
    - 0,25 dl grädde
    - 0,5 tsk vanlijpulver
    - 0,5 tsk kanel

En annan del är att du ska tänka på att äta tillräckligt av vitaminer och mineraler med tanke på att du fortfarande ammar så extra vitamintablett skadar ju inte.
    Försök att undvika light produkter även om det är 0 kalorier eller 0 kolhydrater. Vissa produkter triggar igång både insulinproduktioner och att man blir mer sugen på allt och äter kanske mer än man borde.
  • solrosen81
    Om du vill få igång din viktminskning får du dra antagligen ner ytterligare på vissa saker. Tex skulle jag skippa kvällsätandet på vardagarna och hålla mig till sånt på tex lördagar. Skippa Finn crisp, turkisk yoghurt, grädde med bär och jordgubbar. Jag skulle inte heller kvällsmysa med blomkål och gurka då det snabbt kan bli ganska mycket kh.
  • solrosen81

Sigrid: Jag sprang också till köket i tid och otid tidigare. Var alltid sugen på något kolhydratrikt. Men jag har faktiskt blivit av med det värsta. Det kan vara om jag har ätit något som triggar mitt sug lite som gör att jag kikar i kylen en extra gång och kanske tar ett par ostskivor.

Frajda 80 skrev 2012-05-30 13:58:37 följande:
    Det känns inte som att du borde gå upp i vikt av den maten. Äter du stora portioner? Även om man inte ska räkna kalorier när man käkar LCHF så ska man ju fortfarande inte äta för många...

Min frukost ser ut så här ungefär:
    - 1,5 dl turkiskt yoghurt
    - 0,25 dl grädde
    - 0,5 tsk vanlijpulver
    - 0,5 tsk kanel

En annan del är att du ska tänka på att äta tillräckligt av vitaminer och mineraler med tanke på att du fortfarande ammar så extra vitamintablett skadar ju inte.
    Försök att undvika light produkter även om det är 0 kalorier eller 0 kolhydrater. Vissa produkter triggar igång både insulinproduktioner och att man blir mer sugen på allt och äter kanske mer än man borde.
    Det är inte alla som kan äta massa mejerier vid viktnedgång tyvärr och jag är en av dem.
  • Kayla

Tack för era rader! Snällt av er Det är ju inte varje kväll jag äter ngt och finn crisp har jag bara ätit några gånger. Tycker att jag har koll på det där som är "farligt" och slösar inte med kolhydraterna, men ska tänka ännu mer på det där. Jag måste ändå berätta att det minskat i cm här och var på kroppen. Tex 2 cm runt midjan, 1,5 cm vid rumpan etc. Det måste väl ändå tyda på något bra? Jag tycker dock att allt blir så ensidigt... Får väl skylla mig lite själv då jag inte älskar matlagning och har tvillingar på snart två år så tiden är inte alltid på ens sida om man säger så! Till frukost vill jag gärna äta ngt lätt så som yoghurt men verkar ju inte bra för mig

• Jag1977

Jag gick ned ordentligt av lchf första månaden men hamnade sen på en platå som nu håller i sig 3v. Fuskar INGENTING förutom att jag ibland tagit ett glas rött till middagen. Nu har jag gått över till fakir och är inne på dag5, det går förvånansvärt lätt- men jag saknar min grekiska yoghurt nåt hemskt. Ska hålla ut 14dagar och då hoppas jag verkligen på lite viktnedgång. Nån som har goda tips på fakirmat?

• Kattdamen
    Boost skrev 2012-05-30 13:16:22 följande:
    De bröden är bäst! Håller mig också riktigt mätt på dem hur länge som helst :)
    Skönt att de är lätta att göra också, eftersom det tycks vara någon mer än jag som går och norpar dem ur frysen :) 
    Vad är det för bröd?
    En kopp te, tack.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**