**Den stora feta LCHF-tråden**
Folk - hemmagjord soppa kan vara helt ok. Gissar på att det är mjölkpulver, socker och mjöl i keldas soppa och det har du ju knappast i din egen soppa
Folk - hemmagjord soppa kan vara helt ok. Gissar på att det är mjölkpulver, socker och mjöl i keldas soppa och det har du ju knappast i din egen soppa
Teskedsgumman - Maltdextrin är väl oftast korn?
Googlade och inser att jag har fel. Det är oftast gjort av majs tydligen.
Trskedsgumman - jag har en dotter som är allergisk mot sädesslag och vi undviker maltdextrin då den kan vara gjord av sädesslag utan att det behöver märkas ut. Därför hade jag fått för mig att det oftast gjordes av säd men så var tydligen inte fallet
Skruttefia - hur gammal är din dotter? Har själv en 3-åring som är allergisk mot mjölk, ägg, soja och sädesslag. Jag kan lugna dig med att man vänjer sig. När jag tog bort mjölk när min dotter ammade kändes det inte som jag kunde äta nånting. Men man lär sig ganska snabbt!
Men inte behöver ni äta samma som henne om ni inte vill. Det är ju bara att göra samma mat fast i ena kastrullen har du i havregrädde och i den andra vispgrädde. Inte alls svårt faktiskt.
Fråga gärna om du undrar ngt, har 3 års erfarenhet av matlagning utan mjölk
Skruttefis - rinnande ögon är ju inte symtom på mjölkallergi. Det är mycket möjligt att hon även reagerar på pollen. Testerna ger inte alltid utslag trots reaktion. Min dotter visar tex bara på ägg och jordnötter på test trots att vi är hundra procent säkra på att hon är allergisk mot det andra också (och har diagnos på det). Läkarna tycker i många fall allergitester är onödiga då de så ofta visar fel. Så lita inte på testerna!
Skruttefia - om jag var er skulle jag ta bort även ägg en period nu i början för att sen lägga till det senare. Ägg och mjölkallergi är en väldigt vanlig kombination och fick hon dessutom utslag på testet (även om det är lågt) skulle jag ta bort det ett tag för att testa.
Vi har flera allergitrådar här på fl också. Kolla under menyn förälder/allergi så hittar du allergitråden och mjölkallergitråden. Där finns massor info!
Hoppet3 - ja, migränen vid mens verkar jag inte kunna komma ifrån. Resten av migränanfallen har jag blivit av med sedan jag började med lchf. Hade migrän mellan 6-8 ggr i månaden förut så jag är ändå rätt nöjd att nu bara ha 1gg i månaden