• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gissar på att minimjölk innehåller fler kolhydrater än mellanmjölk. Och dessutom skulle jag säga att minimjölk inte går ihop alls med lchf! Man ska äta feta mejeriprodukter!

• Allrona
    tiiitti skrev 2012-05-09 19:28:15 följande:
    tänkte göra pannkakor eller plättar imorn till frukost. Finns hundra olika recept, vilket rek. ni?
    kokospannkakor? med mandelmjöl? fiberhusk? 
    Jag gjorde imorse på 1 ägg, 1 dl grädde, 0,5 dl mandelmjöl, lite mindre än 0,5 msk fiberhusk och lite salt. De blev kanongoda
  • Allrona
    tiiitti skrev 2012-05-09 20:52:08 följande:
    Ok tack! ska prova detta imorn då? vet du hur mycket kh i den satsen?
    Tror det är ca 5 gram kolhydrater i smeten. Sen äter man ju med lite grädde och bär så jag skulle gissa att det blir totalt 7-8 kolhydrater i en sån frukost.
  • Allrona

Folk - för att fiberhusk suger åt sig väldigt mycket vätska. Det sväller efter en stund och har man för mycket blir det ingen smet utan mer en tjock geleig massa.

• Allrona
    Krambjörn skrev 2012-05-11 09:26:39 följande:
    HAr ni haft några besvär i början???

Alltså som jag tidigare sagt så är man lite rädd också då det snackas massa om just LCHF både ris och ros men framförallt att detta skall vara farligt och för hjärtat, och just det när folk nämner det gör mig fasligt rädd.
    För mig är det ganska enkelt. Innan hade jag migrän mellan 6-8 ggr i månaden och åt starka migränmediciner 5 av 7 dagar i veckan. Tror dessa mediciner är bra mycket farligare än vad lite fett kan vara. Jag tycker man får lyssna på hur kroppen mår när man har ätit en tid. Jag känner ganska snabbt när jag äter för mycket/för lite kolhydrater och har anpassat min kost efter vad jag mår bäst av. LCHF ser ju inte lika ut för alla utan man mår bra av olika saker och får anpassa kosten efter det. Och nej, jag tror inte alls att det är farligt för hjärtat men har bestämt mig för att ta kolesterolprover när jag har ätit lchf ett år, vilket är i augusti.
  • Allrona

Har en "Björn ferry"-tårta i frysen nu. Den blir efterrätt till kvällen Enligt de sidor jag fick upp när jag googlade ska den vara riktigt god. Och superenkel att göra var den också

Blanda 150 gram Mandelmjöl med 40 gram mjukt smör (i receptet är det även 1-2 tsk florsocker men det uteslöt jag).
    Koka upp 2 msk vatten och rör ner 70 gram mörk choklad så den smälter. Häll den smällta chokladen i mjöl- och smörblandingen. Blanda ordentligt.
    Klä en liten springform med bakplåtspapper och tryck ut smeten i den. Låt stå i frysen minst 1 timme.
    När den ska ätas - toppa tårtan med 3 dl vispad grädde, bär och nötter.

• Allrona

Ia86 - jag tycker också det ser ut att vara lite mat. Försök äta ordentligt vid lunch och middag. Det är speciellt viktigt nu i början så det inte slinker ner en massa skit av bara farten för att man är hungrig.

• Allrona

Men kokossocker är väl inte ok? Har för mig att jag har läst att det inte är ok i lchf?

• Allrona

Eee - jag tror det är bättre att leta efter sötningsmedel som är godkända enligt lchf om du ska baka något nån gång.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**