• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilda Tiger skrev 2011-10-12 13:18:40 följande:
    Jag brukar ligga runt 75-80 % på en dag. Man äter max 20 gram kolh, 1-1.5 gram protein per kg kroppsvikt och sedan fyller du på med fett tills du hamnar på 1600-2000 kalorier, circus. Så har jag fattat det iaf. Jag vet en del som äter upp till 3000 kalorier om dagen, coh då snackar vi FETT! 50 gram kokosfett i morgondrinken och sådär.
    kalorierna spelar ingen roll vad jag vet så länge det inte är onormalt många.
  • Bordeaux
    Maruid skrev 2011-10-12 14:00:15 följande:
    Jag tycker själv att det är sjukt svårt att äta max 20 kh per dag, hålla nere kalorierna runt 2000 och samtidigt bara äta max 1,5 gram protein per kilo målvikt. Har testat och räknat i flera dagar och får det aldrig att gå ihop.

Kanske det fungerar för dem som inte har så stor övervikt men med tanke på att jag har en lååååång resa framför mig och många kilon att få bort så fokuserar jag framförallt på kolhyderaterna och håller också en del koll på kalorierna så att dem inte skenar iväg. Proteinerna bryr jag mig inte nämnvärt om i nuläget och så får vi väl se vad som händer.

Försöker vara nöjd när jag ligger på en procentfördelning på 75, 5, 20 och inte tänka så mycket på det andra för helt ärligt så kan den ständiga räkningen göra mig totalt överfokuserad på mat, vilket är tvärtom mot vad jag önskar. Att sändigt räkna, tänka och ha ångest över sitt matintag är inget normalt förhållande till mat, oavsett om man för övrigt äter nyttigt eller inte.
    Strunta i kalorierna, kroppen reagerar nämligen olika på kalorier från kolhydrater och fett. Äter du rätt enligt E% mallen 75%, 20-25% <5%, 1-1.5g protein per målviktskilo, dricker mycket vatten och <20g kolisar bör du gå ner. När du stått still där ganska länge då kan det vara idé att se över maten och kanske gå över till mindre fett, mer kolisar och kalori-koll.

Att strunt i proteinet är ingen bra idé., för lite protein är dåligt för musklerna medan för mycket protein inte heller är bra då det omvandlas till glukos(har jag för mig att det är) och kan sabba viktnedgången.
  • Bordeaux
    Maruid skrev 2011-10-12 15:08:13 följande:

Min målvikt är 60 kilo till 167 cm. Vilket gör att jag ska äta mellan 60 och 90 gram proteiner per dag.

Om jag då föreställer mig att jag äter en burk makrill och ett ägg till frukost, en stekt korv med lite grönsaker till lunch och en kycklingfilé till midddag så är jag där uppe i nästan 70 gram proteiner. Då har jag inte räknat några proteiner för mjölkprodukter, ost eller annat som man kanske äter till eller blandar med sin mat på ena eller andra sättet. Alltså tycker jag att det är rätt svårt att hålla sig till 90 på en dag.

Ni får gärna berätta mer detaljerat vad och hur mycket ni äter för kolla jag i måltidsförslagen i den andra tråden så blir det rätt mycket både kh och proteiner vissa dagar.

Bordeaux skrev 2011-10-12 14:16:54 följande:
    Strunta i kalorierna, kroppen reagerar nämligen olika på kalorier från kolhydrater och fett. Äter du rätt enligt E% mallen 75%, 20-25% <5%, 1-1.5g protein per målviktskilo, dricker mycket vatten och <20g kolisar bör du gå ner. När du stått still där ganska länge då kan det vara idé att se över maten och kanske gå över till mindre fett, mer kolisar och kalori-koll.

Att strunt i proteinet är ingen bra idé., för lite protein är dåligt för musklerna medan för mycket protein inte heller är bra då det omvandlas till glukos(har jag för mig att det är) och kan sabba viktnedgången.

Att strunta i kalorierna går tvärt emot vad många som håller på med lchf säger. I flera frågor och svar dokument på olika bloggar står det tydligt att man inte kommer gå ner i vikt om man ligger högt i kaloriintag, oavsett om kolhyderatsintaget ligger lågt.

Jag läser inte så många bloggar, håller mig till kostdoktorn, alltomlchf och de böcker jag har. Där står det att man inte behöver räkna kalorier av olika anledningar. Men skulle du stå still och göra det länge och inget annat hjälper ja då kan det vara läge att börja räkna kalorier.
  • Bordeaux
    poune skrev 2011-10-12 21:05:06 följande:
    jag har tänt att börja ned lchf men jag är rädd att gå  upp i vikt istället
    måste veta hur mycket fett ska man äta 
    det första du ska göra är att läsa på ordentligt, så du har koll och vet vad du har att vänta.

Generellt sett ska du äta 75E% fett
    20-25E% protein och <5E% kolhydrater

Om du vill ner i vikt ska du äta <20g kolhydrater, resten beror på vilken som är din målvikt.
  • Bordeaux
    jelica skrev 2011-10-12 21:40:47 följande:
    Dudelings! Någon som testat på äggmjölk? står i valet och kvalet om jag ska göra det men jag är lite feg helt ärligt, känns suspekt! :)
    Beror lite på vilket recept. Tror det finns lika många recept som människor
    Jag kör oftast på
    2ägg antingen hela eller bara gulorna
    30g kokosfett (massor jag vet men jag klarar det och känns rätt för mig, i början hade jag ca 12g)
    <40g grädde

Vispar ihop allt och fyller på med te tills koppen är full
  • Bordeaux
    jelica skrev 2011-10-12 21:40:47 följande:
    Dudelings! Någon som testat på äggmjölk? står i valet och kvalet om jag ska göra det men jag är lite feg helt ärligt, känns suspekt! :)
    Vissa kör med smör ist för kokosfett, vissa kör utan grädde, med kaffe istället för te. Prova och se vad du tycker är gott.
  • Bordeaux
    Teskedsmamman skrev 2011-10-12 22:09:33 följande:
    By the way... jag är inte lika "politiskt korrekt" som andra i tråden *heder* jag skriver vad jag tycker....

Jag begriper inte vad jordnötssmörets pris har i LCHF-tråd att göra... och om man nu inte kan leva på ägg.... så undrar jag varför det innehåller allt som en människa behöver (förutom kalcium) alla påståenden jag har läst ikväll påvisar en stor okunskap.
    Personen åt inte lchf utan verkade mest vara ute efter att vi skulle göra det och tjata på mataffärerna för att på så sätt få ner priset, så kunde personen sitta och mumsa bananer och jordnötssmör i godan tro till billigare pris.
    Min tolkning av det iaf. 
  • Bordeaux
    The Kittycats skrev 2011-10-13 08:37:20 följande:
    By the way...
    Ni som har hängt här ett tag, vet ni hur det har gått för helene306? Har inte sett henne på ett tag.För min egen del har jag inga problem med att äta kött, den här livvstilen och mitt (och många andras) mående av den har övertygat mig om att det är det "riktiga" och mest naturliga för kroppen. Jag äter f.ö inte mer kött (inkl fisk, kyckling etc) efter att jag började äta LCHF, däremot äter jag defintivt mer grönsaker och använder mer mejeriprodukter. 

Men jag är också emot dålig djurhållning/uppfödning, och äter allra helst sådant som jag vet att någon släkting har skjutit i skogen.
    Men vi kan ju påverka genom att efterfråga naturbeteskött etc. Påverka betyder ju inte att man behöver demonstrera och ställa sig med listor och plakat överallt (om man inte vill eller orkar). Men ju fler som frågar och ifrågasätter hur djuren har behandlats när man handlar, desto större eftefrågan blir det ju. Krasst men inte så konstigt så vill ju handlarna tjäna pengar, och de vill ju därför ge kunderna det de vill ha oavsett om det är det allra billigaste kött som finns att få eller ekologiskt och närproducerat.

Om ni bor nära Järna så är det här ett tips:
    www.devilda.se/omdevilda/
    Hon kämpar på med lchf så gott det går och jag tror att det går ganska bra för henne.
  • Bordeaux
    emmiz01 skrev 2011-10-13 22:10:36 följande:
    Såg att fler "misslyckats"
    Idag när jag var i affären och skulle plocka åt mig grönsaker kom jag på mig själv ståendes och stirrandes framför SATSUMAS!!!
    Jag sitter nu framför datan med en hel påse satstmas. Kommer inte sluta fören alla är i magen.. mmm!!
    Suck alltså, att det ska vara så svaårt.
    Imorgon är en ny dag.
    Jag har börjat se cola zero, lchf pannacotta, chokladmousse och grädde med hallon som förbjuden lyx. Så nu när jag vill fuska och unna mig något väljer jag något av de alternativen som är helt okej. Då blir det inte så jobbigt med fusket, och så länge jag inte vågar äta min 100% chokladkaka så får jag ingenting
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-10-14 17:48:42 följande:
    Ingen som har ett bra recept på äggmjölkslatte?
    Det jag tycker är bäst är
    2 ägg eller bara gulorna
    ca30g kokosfett
    <40g grädde försöker dra ner på det
    Vispa ihop allt och sen slå på så mycket te eller kaffe som får plats i koppen.

Om jag gör med smör ist för kokosfett får jag problem med viktnedgången det är anledningen till varför jag har kokosfett ist för smör.
    Smaka dig fram tills du hittar din version.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**