• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-10-04 21:49:31 följande:
    Funderar på att byta frukostvana.

Jag har kört på äggmjölkslatte i ca två månader och stått still viktmässigt under lika lång tid... Kanske kan det vara problemet?
    Min äggmjölkslatte innehåller:

3 äggulor
    50g smör
    en skvätt grädde
    3 koppar kaffe
    3 tsk Cocosa

Funderar på om jag ska göa som sambon som äter keso och creme fraiche med kanel till frukost? Bättre eller sämre? Tänkte jag kunde dricka kaffe med cocosa till?
    Det är nu 4 veckor tills jag vill vara förbenat jäkla svinhet (har vernissage i USA då och SKA i min blåsa för jag vägrar köpa en större!)

Vad tror ni? Kan det funka?

till lunch brukar jag äta SSS biff med bea men jag kanske ska skita i den och bara köra på smör?

Middagen äter vi ju tillsammans och är alltid av LCHF recept med få kolisar.

Yes No? Hjälp en svullen blobb! 
    Keso och CF tror jag är dumt att byta till då det innehåller ganska många kolisar trots allt. Dessutom har vissa svårt att gå ner i vikt om de får i sig för mycket laktos. Det är det jag grundar min åsikt på.

Jag skulle byta recept. Skippa smöret, ta istället så mycket kokosfett du klarar av gärna 20-30g, två äggulor,  ca 15g grädde, och sen kaffe. Det receptet fungerar för mig. Men så är vi alla olika och reagerar olika.
    Jag går ner mer och lättare i vikt när jag dricker ägglatte med kokosfett och jag går upp eller står still om jag tar smör istället.
  • Bordeaux
    mamman i skogen skrev 2011-10-05 00:50:59 följande:
    Ja visst kan det bli svält. Det är hormoner som styr detta grelin är "hungerhormonet" och leptin är "mättnadshormonet" det är viktiga signaler men kan stimuleras när vi äter mat grelun tex vid stort kolhydratsintag och leptin vid högt fettintag och avsaknaden av socker i kosten därför blir vi LCHF:are inte sugna och hungriga på samma sätt som en kolhydratsätare.
    Tycker svenskarnas älskade havregrynsgröt är ett strålande exempel ät en tallrik gröt på morgonen görna med ngt sött uppepå som sylt fler än mig som det aldrig har fungerat på? Jag är vrålhungrig efter bara en halvtimme och skulle utan problem kunna äta en häst, att hålla mig fram till lunch på en tallrik gröt har varit omöjligt då har illamående och hunger varit helt överjävligt...Tacka vet jag ägg och ngt fett...     
    Det där känner jag så väl igen, havregrynsgröt gör mig hungrig snabbt också. Jag märker även det de dagar jag fuskar och äter något kolhydratrikt så blir jag snabbare hungrig. Sushi, pizza, hamburgare med pommes mm är också sådan mat som jag blivit hungrig av kort efter att jag ätit. Tycker det är så skönt att få vara mätt på ett härligt sätt.
    Faile skrev 2011-10-05 07:27:00 följande:
    Jo, jag förstår hur du menar, men det känns inte nyttigt längden att äta så lite.

Iof kan jag inte förklara varför det inte är nyttigt, kroppen säger väl till om vad den behöver kan man ju anta, så kanske är det gamla reglerna så hårt inpräntade att två små mål om dagen känns "fel"?

Dessutom är det lite tråkigt att mat nu bara känns som nödvändigt när magen säger ifrån, inte alls någon form av njutning. Vilket väl på sätt och vis också är bra, men ändå känns....tomt?!

Fast det kanske är tillfälligt, kör på så länge jag inte mår dåligt av det tror jag.
    Jag har för mig att jag läst om att det finns personer som äter varannan dag på lchf. Det är nog därför jag inte känner att det är så farligt för dig. Dessutom saknar jag Adams Family's kunskaper
  • Bordeaux

Vad är det med folk?
    En person vill bjuda mig på middag, personen vet att jag inte äter kolhydrater och vill ta hänsyn till det och bjuda på något jag äta. Fick ett menyförslag idag, bönor av olika typer och linser kokta med en hel del lök, serveras med tomatsås som är kryddad med koriander. Jag hör till dem som inte kan äta om det är koriander i maten. Till efterrätt blir det sockerbomb med te som troligtvis kommer innehålla mer socker än te.

Är det verkligen så svårt att veta vad som är kolhydrater och inte?
    Kanske ska fråga tallriksmodell älskarna istället

• Bordeaux
    Husali skrev 2011-10-05 11:20:34 följande:
    Jag känner mig egentligen aldrig hungrig... Borde jag bli orolig över den känslan?

Började 19/9. Har gått superlätt hela tiden, inte minsta problem eller besvär. Allt fungerar toppen. Magen, sömnen. Rubbet. Har gått ner 5,3 kg(har stooor övervikt) och mår alldeles fantastiskt.

Men jag är aldrig hungrig. Mår lite lätt illa, emellanåt, när jag tänker på mat. Är det nåt jag borde äta, som jag inte äter? Eller vad beror det på?
    Illamående kan ibland vara en hungerskänsla. Inte alltid men ibland, speciellt om illamåendet går över om man äter något. Kan också vara ett övergångsbesvär. Du har ju inte ätit så länge och det tar lite tid innan kroppen ställer om sig helt och hållet på alla plan.
    Det är svårt att säga vad du borde äta mer eller mindre av när vi inte vet vad du brukar äta
  • Bordeaux
    Husali skrev 2011-10-05 11:36:10 följande:
    Såklart är det svårt. Tänkte mer om det kanske var "vanligt" att må lite illa, och fanns något tips på vad man kan äta för att motverka det!

Igår såg min dag ut såhär:

2 Msk Turkyoghurt utblandat med 2 msk vispad grädde. Hallon, solrosfrön och linfrön. 2 ägg. Kaffe med Grädde.

Svampomelett, grönsallad och lite creme fraiche.

Korv & Blomkålsmos.

Inga konstigheter, tycker jag... Eller?
    Du är fortfarande i början och då är det vanligt med illamående, som ett övergångsbesvär. Jag tycker inte du ska oroa dig om det inte blir någon skillnad efter 1-2v. Glöm inte att dricka mycket vatten det är viktigt.

Igår ser det ut som du åt ganska mycket kolisar. Skriv in det du äter på matdagboken.se eller minmat.se så räknas allt ut automatiskt
  • Bordeaux
    Isola80 skrev 2011-10-05 14:13:00 följande:
    Skrev in mig i vikttåden. Alla har med massa delmål så jag skrev in två ocskå. Men vad innebär det egentligen?
    Jag har ett mål ca 60-63kg eller jag vill att kläderna jag hade vid tiden då jag vägde 60-03kg ska sitta lika snygg som de gjorde då.
    Mitt delmål tror jag är 65kg(kan iaf få vara det nu när jag förklarar ) och när jag når dit kommer jag känna mig superglad och att  jag kommer klara det här och unna mig något ordentligt. Nej, ingen vanlig glass, tårta, chips eller så utan nya kläder eller en heldag hos frissan.
  • Bordeaux
    Husali skrev 2011-10-05 17:03:05 följande:
    Även om det är mycket kolisar, så går jag ner i vikt. Och så länge jag gör det, så tänker jag inte ändra något. Trivs med det jag äter just nu. Skulle viktnedgången stanna, så stramar jag åt "kolisbudgeten".
    Bra tänkt bra tänkt
  • Bordeaux
    LinnyUK skrev 2011-10-05 17:56:38 följande:
    Så idag till kvällmat lagar jag en hel kyckling i ugn. Gnider in den i smör och lägger små klickar på istället för olja som jag brukar + kryddning. Äter en sallad till. 

Låter detta som lchf? Är det en bra rätt?
    Kanske gör en yoghurtsås till (fet yoghurt)

*nybörjaren* 
    Kyckling helt okej, salladen beror på vilka grönsaker som är i. Finns bättre och sämre grönsaker. Jag skulle nog skippa yoghurtsåsen för det är risk att kolisarna drar iväg.

Jag har provat att grilla kyckling två gånger, gnida in kycklingen med smör, soja och kryddor enligt recept. Sen enligt receptet ska kycklingen grillas på galler med en långpanna under som samlar upp vätskan. Så det gör jag. Men varje gång blir ugnen super skitig, det blir som ett brunt fettlager i hela ugnen. Vad gör jag för fel? Kan man ha folie runt kycklingen, eller?
  • Bordeaux
    LinnyUK skrev 2011-10-05 22:39:33 följande:
    Nej det blev ingen yoghurtsås för jag råkade ha i för mycket salt men hade jag gjort en ny skulle det inte finnas tillräckligt till frukost.

Salladen var en helt vanlig på grön sallad, tomat, gurka, oliver och olivolja.

Nu sitter jag och smaskar på lite valnötter. Det är ok va?
    Jag hade ett hopp om att jordnötssmör skulle vara ok men tror inte det efter att ha läst baksidan :( attans!

Kanske kan du lägga kycklingen i folie och när den är kokt lägger du den snabbt under grillen en stund så att den får fin färg? Aldrig tänkt på detta problem förut. 
    Kycklingen blev otroligt god, men jag tvekar om de är värt smutsen i ugnen. Jag rensar hellre avlopp än städar ugnen, tycker den är svår och medlen starka. Yes diskmedel och grönsåpa kollar jag efter men har inte lyckats hitta. Ska iaf köpa på mig ett lager i jul.

Det är en okej sallad om tomaterna inte blir för många, tomat innehåller ganska många kolisar att man bör se upp lite.
    Jag vet hur innehållet ser ut på valnötter. Alltså man kan äta saker som innehåller mer än 5gkolisar/100g men man får inte äta mycket. Vitlök är inte okej enligt 5% regeln med eftersom man äter så lite blir det ändå ok. Jordnötssmör finns det vissa som äter men då bara en tsk i veckan kanske. Jag har en burk som jag tar en sked av då och då, den fyller snart 4mån och hela burken innehöll väl kanske 30g kolisar. Det beror också lite på hur mycket man äter av varorna. Det går åt andra hållet med, grädde är godkänt men inte bra att äta för mycket av för kolisarna kan springa iväg, detsamma med vitkål t.ex. Man kan alltså inte äta obegränsat av livsmedlet för att det innehåller <5% kolisar.

Det bästa är som jag brukar tjata om, att väga och mäta maten och föra in i minmat,se eller matdagboken.se för då får man svart på vitt om man äter rätt enligt konstens alla regler.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**