• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

NSJD skrev 2011-10-15 11:45:12 följande:
    Men på tal om annat, jag drack vin i lördags för en vecka sen precis, och sen dess har jag inte gått ner någonting.. har gått ner kanske 0.2 kg som högst men sen gått upp det igen.. ska det vara sÅ?
    Ska och ska vet jag inte men det är ungefär samma för mig att om jag dricker vin på helgen så går viktnedgången väldigt långsamt eller uteblir helt veckan efter. Det finns lite olika teorier om vad det kan bero på, en teori är att kroppen tar hand om alkoholen och förbränner först och sen fettet. En annan teori är att alkohol är lite uttorkande och att kroppen därför binder lite extra vätska. En annan teori är att vinet kanske innehöll mer kolisar än man trodde.
    Jag vet inte om någon av teorierna är sann eller inte, för mig spelar det heller ingen roll då min kropp står still iaf.
  • Bordeaux
    BeccaStina skrev 2011-10-16 20:27:15 följande:
    är det någon som vet hur många kolhydrater det räknas i frökex som är gjorda på
    2 dl linfrön
    1½dl sesamfrön
    1dl solrosfrön
    1dl pumpakärnor

vet ju inte vad en dl väger i det olika formerna :/
    någon annan som har gjort efter de receptet??
    Jag har gjort efter ett liknande recept, och tyvärr vet jag inte kolisvärdet. Har du provat att googla vad väger 1dl frön?
  • Bordeaux
    Milleman skrev 2011-10-17 10:02:43 följande:

igår bestämde jag mig för att hålla upp med LCHF i en vecka framöver... det har hänt en grej som jag måste fokusera på och då orkar jag inte fokusera på maten... problemet jag har är över om en vecka och det känns som att då kan jag ta nya tag...

är det helt åt helvete att göra så? jag kommer ju säkert gå upp nu två veckor i rad, men sen kan man väl fortsätta med LCHF igen?

Jag har gjort så kört ett par månader men sen slutat ett par veckor pga olika orsaker. Jag tycker inte om när det blir så men det enda som händer är att jag går upp alla kilon igen och får börja om från början med omställningsbesvär etc.
  • Bordeaux
    NSJD skrev 2011-10-17 10:08:24 följande:
    Från att ha stått stilla i en vecka så gick jag äntligen ner! Så -0.8 Denna veckan , bättre än uppåt! :D
    Grattis -0.8 är helt lagom på en vecka!
  • Bordeaux
    Isalisa skrev 2011-10-17 13:36:41 följande:
    Hejsan,

Jag förljer er tråd men brukar inte skriva. Jag undrar om ni brukar äta mörkchoklad och vilken i så fall? Jag är egentligen inte så förtjust  mörkchklad men i helgen smakade jag en med lite mint i och den var helt ok. Dock vet jag inte om den är så bra, den var bara 70 %. Någon som är choklad expert? 
    Jag var på en chokladprovning och sen dess kollar jag mer på näringsinnehållet än %. Det är så här att står det 70% kakao så menas det att i chokladkakan kommer minst 70% från kakaobönan. Kakaobönan innehåller både kakao och kakaofett. Därför finns det vitchoklad och märk choklad som har typ lika hög %.
    Jag har sett vissa chokladkakor där det står hur många % av t.ex. de 70% som är från fettet resp kakaon.
    Nu äter jag sällan choklad längre innan lchf blev det nästan varje dag typ nu blir det nästan aldrig. Så jag kostar på mig att handla handgjorda praliner över disk för då kan jag prata med personalen om vad de innehåller etc.
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-10-18 10:54:27 följande:
    Hur är det att dricka köpt smaksatt bubbelvatten? Typ Loka med smak? Är det ok?
    Beror på vilken sort de flesta är okej för de innehåller bara vatten och naturliga smakämnen. Finns sorter ofta utländska som de av outgrundlig anledning ska moffa i en massa socker och sötningsmedel i. Så det bästa är att läsa innehållet, jag kan lova att de sorter med tillsatt socker/sötningsmedel smakar ruggigt illa.
  • Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-10-19 12:38:33 följande:
    Vaddå?!?!? Vin innehåller ju inte särskilt mycket kolisar, eller har jag missat något?! Jag håller mig i ketos trots att jag dricker rödvin.

Måste be er om råd. Jag har gått upp ca 3 kg sen i somras trots att jag inte ändrat mina matvanor. Jag gör strikt LCHF. Någon som har någon teori?!
    När det gäller vinet så är det nog inte kolisarna som spelar roll utan alkoholen. Det finns olika teorier om varför och jag har inte satt mig in i det för att för min egen personliga skull så spelar det ingen roll. Jag vet att jag går upp eller står still om jag dricker vin. Sen spelar nog mängden roll då vi ofta delar en flaska på två, och flaskornas storlek är mellan 75cl-100cl.
  • Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-10-19 12:38:33 följande:
    Vaddå?!?!? Vin innehåller ju inte särskilt mycket kolisar, eller har jag missat något?! Jag håller mig i ketos trots att jag dricker rödvin.

Måste be er om råd. Jag har gått upp ca 3 kg sen i somras trots att jag inte ändrat mina matvanor. Jag gör strikt LCHF. Någon som har någon teori?!
    Sen som vi brukar tjata om du vet så är alla olika och reagerar olika på olika saker.
    Vissa klarar ju mer kolisar än andra och sådär. Får man fråga var du hållit hus på sistone? Det är så många nya i tråden, viket är roligt men det blir lite extra kul när man/jag känner igen en gammal goding så att säga
  • Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-10-19 13:13:56 följande:
    Kul att bli tagen som en gammal goding! Har inte varit här på jättelänge...vet inte varför... Men nu känner jag att jag behöver lite ny inspiration och ta nya tag för att få kärringkroppen i form och då sökte jag mig tillbaka igen.

Ska nog försöka begränsa rödvinsintaget till 1 kväll i veckan och dra ner lite på de goda ostarna jag brukar kunna gå och nalla av i tid och otid. LCHF i alla ära, men man kan väl inte äta hur mycket ost som helst utan att det straffar sig antar jag... :-/
    Fast du är väldigt snygg på din bild/avatar
    Har du tänkt något om motion ett gymkort(om man nu också går dit) kan göra underverk för figuren. Att dra ner på vinet kan vara värt att prova, ost är svårare då det är så gott. Gurkskivor med camozola, roquefort och en brie skulle sitta fint nu känner jag.
    I värsta fall (ehh kanske inte rätt ord) får du göra som Jucea och hoppa till GI-inspirerad mat.
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-19 14:33:23 följande:
    Så där ja, då har jag blivit medlem! Vilken bra sida! Ska skriva ner allting nu, och så återkommer jag när alla frågor hopar sig...
    Det är inte bara kolisarna som är bra att räkna, det är inte bra att få i sig för mycket protein heller t.ex.
    Det är bra att sträva efter att äta 75% fett, 20-25%protein och <5% kolhydrater. I matdagboken kommer du se enkelt han räknar åt dig och visar dig allt i ett fint cirkeldiagram
    Sen rekommenderas det att äta 1-1,5g protein/målviktskilo. Vi har kört med exemplet att man vill väga 60kg för det är enkelt att räkna på men målvikten ska vara realistisk och inte drömvikten
    Så vill du väga 60kg blir det 60-90g protein och jag tror det blir ca 120-130g fett.
    Det här är den räkning och fördelning som rekommenderas generellt sett men vi är alla olika, vissa behöver öka fettet och minska proteinet lite för att få en viktnedgång, andra måste strypa kolisarna och vissa behöver minska på fettet med öka kolisarna. Det märks efter ett tag vilken typ man är tycker jag.
    Huvudsaken är att man mår bra, sen är det upp till var och en hur mycket man vill räkna och ha koll. Men i början tycker iaf jag att man bör räkna för att få koll, allt är nytt och ju mer man förstår och vet desto bättre.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**