timoteja00 skrev 2011-10-19 14:33:23 följande:
Så där ja, då har jag blivit medlem! Vilken bra sida! Ska skriva ner allting nu, och så återkommer jag när alla frågor hopar sig...

Det är inte bara kolisarna som är bra att räkna, det är inte bra att få i sig för mycket protein heller t.ex.
Det är bra att sträva efter att äta 75% fett, 20-25%protein och <5% kolhydrater. I matdagboken kommer du se enkelt han räknar åt dig och visar dig allt i ett fint cirkeldiagram
Sen rekommenderas det att äta 1-1,5g protein/målviktskilo. Vi har kört med exemplet att man vill väga 60kg för det är enkelt att räkna på men målvikten ska vara realistisk och inte drömvikten
Så vill du väga 60kg blir det 60-90g protein och jag tror det blir ca 120-130g fett.
Det här är den räkning och fördelning som rekommenderas generellt sett men vi är alla olika, vissa behöver öka fettet och minska proteinet lite för att få en viktnedgång, andra måste strypa kolisarna och vissa behöver minska på fettet med öka kolisarna. Det märks efter ett tag vilken typ man är tycker jag.
Huvudsaken är att man mår bra, sen är det upp till var och en hur mycket man vill räkna och ha koll. Men i början tycker iaf jag att man bör räkna för att få koll, allt är nytt och ju mer man förstår och vet desto bättre.