• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2011-10-19 17:39:29 följande:
    Fast jag tycker att det är onödigt att krångla till det i början. Att hålla sig under 20 gram och 5e% kolisar om dagen kommer man oftast ganska långt på
    Och jag tycker det är bättre att lära sig ha koll på allt från början. Jag hade inte det och önskar att jag haft det, därför jag tjatar om det men jag kom iaf ihåg att nämna att vi är alla olika och räknar olika mycket
    Fast sen är det ju den lilla detaljen om att det inte är bra att äta varken för lite eller för mycket protein, så det är bra att hålla lite koll på.
  • Bordeaux
    Milleman skrev 2011-10-19 19:18:44 följande:
    vi är bortbjudna i helgen. värden undrar vad jag kan äta till efterrätt... kan ni ge några tips? det ska ju helst inte vara för meckigt och ta tid att göra, får gärna finnas färdigt redan i affären ;)

jag kan göra det i för väg om det är något enkelt men som behöver förberedas innan...

jag gillar inte FÖR stark chokladsmak... men älskar choklad. men det får inte bli beskt.   
    Lchf pannacotta med lite mörka mintchokladbitar till kanske eller hallon. Hemgjord lchfglass, bär och grädde med lchfmaränger och chokladsås
  • Bordeaux
    Milleman skrev 2011-10-19 19:47:30 följande:
    har du bra recept på pannacotta samt maränger?
    Maränger har jag inte provat än för jag är lat
    Jag använde ett vanligt pannacotta recept tog bort sockret och lade till en extra vaniljstång. Hade jag möjlighet skulle jag prova det här receptet.
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

Här finns det lite tips och idéer
    www.lchfrecept.com/category.aspx
  • Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-10-19 22:01:31 följande:
    Tränar gör jag redan hyfsat regelbundet. Brukar bli sådär 2-3 ordentligt högintensiva pass i veckan utöver cykelturer och promenader.

Hur menar du med GI-inspirerad mat? Menar du att det skulle hjälpa att äta MER kolisar?!?!!?  
    Jucea hade problem med viktnedgång om du kommer ihåg. Hon provade det mesta inom lchf, strikt, fakir osv. För henne krävdes det att räkna kalorier, äta lite mindre fett och mer kolisar.
    Vi är ju alla olika och reagerar olika på olika kost, lchf fungerar ju tyvärr inte som viktminskningsmetod för alla det är bra att komma ihåg.

2-3 högintensiva pass, cykelturer och promenader samt att du kan dricka vin utan att det sabbar något. Jag är inte alls avis
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-19 20:25:17 följande:
    EmmaU: tack! Första frågan; i min fina cirkel är jag över 5 på kolhydraterna (6,2) men ligger på 15g för dagen... Det blir fel då ju?
    Teoretiskt är det ju fel men frågan är hur din kropp mår av den kombon. En dag skulle jag inte bry mig så mycket om utan försöka bättra mig till nästa
    Teorin säger en sak sen får du ju se hur just din kropp reagerar på olika mängder av de olika sakerna.
  • Bordeaux
    Milleman skrev 2011-10-19 23:05:51 följande:
    Jag undrar hur mycket fett ni äter på en dag ungefär.

Jag har helt slutat äta pasta, ris, potatis och bröd samt äter väldigt få grejor som innehåller mer än 5 g kolhydrater.

Jag har istället ökat på protein och fett men jag misstänker nu att jag kanske borde äta ännu mer fett för att vara en LCHF:are?

jag har en app på telefonen som säger att man kan äta obegränsat av den mat som innehåller 5 g kolhydrater eller mindre. men så kan det ju omöjligt vara. i den listan finns mjölkprodukter med. om jag dricker ett glas mjölk har jag ju fått i mig 10 kolhydrater isåfall... hur går det ihop?        
    En generell grundtanke med lchf är att man plcokar bort potatisen och tillsätter fett. Vissa personer anser att man äter lchf om man äter <100g kolisar om dagen (har för mig det är annika Dahlqvist) Sen finns det andra tycker gränsen går lägre <50g kolisar om dagen.

Lchfare brukar börja med att äta <20g kolisar för att få lite koll och generellt sett så går man ner i vikt om man äter <20g om dagen. Vi är alla olika vissa går ner av att äta 50g andra måste ner till 5g.
    Jag skrev ett inlägg igår du kan läsa om du klickar på mitt namn så får du ju upp bara mina inlägg.

Det här med varorna är ett riktmärke med undantag, vitlök innehåller ganska mycket kolisar men man äter så lite så det är ok. Mjölk är inte bra för som du säger så blir det ganska snabbt många kolisar trots att det är godkänt. Jag brukar räkna på hur många kolisar är det i hela förpackningen och hur snabbt äter jag upp den.
  • Bordeaux
    Ventres skrev 2011-10-20 12:50:47 följande:
    Det är nog därför jag står still i vikt trots 2 månaders LCHF. Har alltid slarvat med maten och hankat mig fram på musli och yoggi eller något annat som höjer blodsockret för stunden.
    Ska kanske försöka få i mig mer fett också, tror jag äter för mycket protein. Men grädde i kaffet måste väl vara ok? Läste någonstans att för mycket mjölkprodukter kan göra att (speciellt kvinnor) har svårt att gå ner i vikt. Int elätt så här i början...
    Kokosfett i kaffet är bättre, men grädde är okej absolut. Kokosfett kan faktiskt kicka igång en viktnedgång, enligt erfarenheter i tråden.
    Skriv upp allt du äter i matdagboken.se så får du svart på vitt hur du äter om du ligger så som du borde eller om du får i dig för mycket kolisar eller något annat.
  • Bordeaux
    Ventres skrev 2011-10-20 15:04:26 följande:
    Vilket kokosfett ska det vara? En kompis sa att det inte ska vara det vanliga som man gör ischoklad på.
     (Har svårt att tänka mig det i kaffet!)
    Det silvriga foliepaketet som många köper för att göra ischoklad av ska man undvika för att det är härdat och inte lika bra som de andra.
    Renée Voltaire (osäker på stavningen) har en kokosolja som vissa använder och tycker är bra. Cocosa finns det ett kokosfett som heter som andra använder. Cocosa har jag för mig finns i hälsokosten både med och utan kokossmak.
  • Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-10-20 15:14:00 följande:

Ok. Ska nog börja lägga in det jag äter på matdagboken.se under en tid för att se hur många kalorier jag egentligen äter. Nu JÄKLAR!!! 66 kg here I come!!!! Ska börja hänga här med er varje dag igen så att jag får tillbaka motivationen.

linelullan: Grattis till delmålet!!!!

Vilda tiger: Bara att kämpa på!!!! Tänk dock på alla andra hälsoeffekter du får av lågkolhydratkost än just bara viktminskningen. Det är definitivt inte förgäves!

Låter bra det, heja heja heja!!!!!

Jag vill också ner till 66kg och sen vill jag ner lite till
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-20 17:38:13 följande:
    Tack för tipset om matdagboken.se! Jätteskönt och nyttigt att skriva ner allt. Det ser bra ut för dagen, men har lite svårt att låta bli att snegla på kalorierna... Ni som har gått ner, vet ni hur många kalorier ni legat på ungefär per dag? Kolhydrater samt fördelning i cirkeln är bra iaf!
    omkring 2000kcal brukar det nog blir på ett ungefär.

Försök att glöm kalorierna, det finns lite sanning i kalori in-kalori ut MEN en fettkalori beter sig på ett annat sätt i kroppen än en kolhydratkalori. Jag vet att det är svårt att glömma kalorierna men försök iaf.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**