• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

timoteja00 skrev 2011-10-20 22:15:45 följande:
    På söndag ska jag på hundutställning (i ridhus). Åker 07.30 och hemma runt 17. Hinner ju äta innan jag åker, men nån som har nåt bra tips på vad man kan ta med sej och äta under dagen? Mackor och korv m bröd + fika som säljs där är ju inget alternativ och kanske inte värsta matlådan heller..
    Beror ju på vad det är för korv förstås. Kommer korven från typ Tyskland så är det ju okej för de korvarna innehåller ju faktiskt kött
    Jag brukar äta korv, bratwurst(vad annars?) med majonnäs och senap funkar fin fint.

Du kan ta med kokta ägg och en tub majonnäs, babybel och andra ostar funkar, stekta ägg, termos med äggmjölk kanske
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-20 23:00:43 följande:
    Tack! Kom precis på att jag kanske kan göra skinkrullar med philadelfiaost i också, istället för tunnbrödsrullar brukar dock inte vara så hungrig, man är mest nervös men gott att ha när man åker hem iaf! Tror att det är vanlig simpel korv där...typ bullens. Hittade några "minichoritzo" från Ica med 78% kötthalt i, de är väl nästan ok?
    Jag brukar kolla näringsvärdet och hur många kolisar det är i och skumma innehållsdeklarationen.
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-21 11:47:04 följande:
    Smart! Synd att jag är så sjukt dålig på att göra pannkakor... men har en sambo som är expert så får tvinga han att steka de till mej  Lät ju riktigt gott med baconröra i! Och när jag ska skriva ner det i matdagboken, är det enklast att lägga upp ett recept eller skriva ner del för del man använt? La upp ett recept för kvällens mat idag (i sin helhet) och trodde sen att jag kunde välja antal portioner nånstans.. hittade inte det så fick ändra och bara lägga in siffor för 1 portion istället. Är det så man ska göra?

Jag har 2 st tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever), en äldre underbar herre som fyllde 10 år igår! Och en fullständigt galen 7 månaders... kontraster Och båda ska med! Plus sonen på 3,5 år (och mamma tack o lov!) då sambon också ska iväg och tävla (fast i badminton - men svårt att ha med sonen då )

Krya på dej!
    Jag gör inte recept vet inte jag kan det i gratis versionen. Så jag spaltar upp allt var för sig så att säga
  • Bordeaux
    Loreena skrev 2011-10-21 11:52:43 följande:
    Jag startade på 62,5 i somras och är nu nere på 55 kg. Jag tycker att det är i minsta laget faktiskt. Jag vill väga ca 57. Jag försöker äta lite mer, unna mig lite mer kolhydrater och så, men aptiten har liksom minskat sedan sonen slutade amma. Jag äter LCHF för att jag mår så bra av det. Äntligen har jag en lugn och fin mage... men ändå... jag vill ju inte förtvina helt!
    Spelar de där 2kg egentligen så stor roll?
    Så länge du är snygg spelar ju vikten egentligen ingen roll, jag vet det gäller oss alla.
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-22 16:06:08 följande:

Vad var det i den där äggmjölken nu igen? Måste testa, eller börja dricka svart.. får också i mig mängder med kalorier pga grädden.. dricker massor av kaffe på helgerna, så gott!

Det finns olika recept så du får prova dig fram tills du hittar ditt. Jag brukar iaf använda
    2ägg ibland hela äggen ibland bara gulorna
    <30g grädde försöker dra ner på grädden
    20-30g kokosfett
    som jag blandar med elvispen och sen häller i en mugg, fyller sen på med te tills muggen är lagom full.

Endel kryddar med kanel, använder choklad ist för te, vissa gör med kaffe ist för te osv.
  • Bordeaux
    Martina 76 skrev 2011-10-22 15:04:54 följande:
    Men någonstans måste ju gränsen gå för hur mycket kalorier man kan trycka i sig utan att gå upp i vikt. Jag kan lätt dricka 5-6 koppar på en dag. 5-6 koppar med vispgrädde blir MASSOR med kalorier... Vill inte ge upp mitt kaffedrickande heller då jag tycker att det är så gott. Vad göra??? Kanske ta med mig egen äggmjölk då...?
    Visst finns det en gräns men frågan är lite var. En fettkalori beter sig annorlunda i kroppen mot en kolhydratkalori t.ex. därför kan många äta <3000kcal med lchf och gå ner men om samma person äter efter tallriksmodellen kanske bara kan få i sig 1500kcal för att få samma effekt.
    Jag ligger runt 2000kcal ibland mer ibland mindre, och jag går sakta men säkert ner.

I början av lchf äter man också generellt sett ganska mycket men när kroppen ställt om sig så kommer man generellt sett äta mindre och då även färre kalorier.
    VI är ju alla olika och reagerar olika på olika saker.
  • Bordeaux
    Beckaa skrev 2011-10-22 20:44:26 följande:
    Tänkte kolla lite hur ni resonerar. Jag äter en del proteinsmoothies som jag gör med lite bär, kesella, proteinpulver och isbitar som mixas ihop. Min fundering är vad ni skulle välja mellan följande:

1. Smoothie gjord på proteinpulver med sötningmedel
    2. Smoothie gjord på naturellt proteinpulver, men istället behöva ha i mer bär (kanske till och med en bit banan) eller en tesked agavesirap eller liknande som sötning

Hur skulle ni valt och varför?
    Svårt, alternativ 2 ökar ju kolhydraterna vilket inte alltid är bra. Alternativ 1 innehåller sötningsmedel som jag personligen försöker sluta med för jag tror inte de är bra på långsikt.
    Jag hade nog tagit alternativ 2, hellre fler kolisar från bra livsmedel än mindre kolisar från livsmedel som jag misstror.
  • Bordeaux
    timoteja00 skrev 2011-10-22 17:39:30 följande:

Nu bestämde vi oss för att inte göra nån middag ikväll, jag åt rester från igår vid 16 och är fortfarande så mätt så kan inte ens tänka på mat! Det är ju som ni säger, man äter ju mindre! Det blir nåt lätt senare ikväll, typ några kokta ägg eller så.. Så jag tar tillbaka det där med 2500 kalorier idag Tror det är av gammal vana också som man planerar så många måltider, känns ju onödigt att äta om man inte är hungrig dock... Trevlig lördagkväll alla!

Precis det är svårt att komma ur tänket att man måste äta frukost, lunch, middag och minst två mellanmål. Men man ska äta när man är hungrig tills man är mätt, det säger sig självt att det är bättre.
    Eftersom väldigt många äter mycket i början men mindre när kroppen ställt om sig och man börjar tänka på ett annat sätt så blir det automatiskt mindre kalorier och helt onödigt att haka upp sig på dem. Men så vet jag ju att det finns undantag som måste räkna dem och hålla koll.
  • Bordeaux
    änglen skrev 2011-10-22 18:12:20 följande:
    tack :) finns det även färgigt knäcke i butik som e lchf vänligt?
    Det receptet som du länkade finns som färdiga kex, renée voltaire heter märket och kostar ganska mycket har jag för mig. Betydligt billigare att göra egna.
  • Bordeaux
    DunklaRum skrev 2011-10-23 21:22:08 följande:
    Hellu gott folk! 
    Jag ville bara berätta om min resa med LCHF hittills. Har gått ner 22.9 kg på 102 dagar.
    Bilder: fruarnalyrehed.wordpress.com

Bra jobbat!
    Hur har dina tatueringar reagerat på ev viktuppgång och nedgång?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**