Insanire skrev 2011-10-26 11:23:48 följande:
Hej hej alla LCHFare, började nyligen på LCHF och har några funderingar... Eftersom jag bara kört den här dieten i ca 2 dagar och aldrig kört någon annan diet förr är jag lite osäker på hur mycket av vad som är okej. Är som sagt också troende av myten att fett är dåligt och därmed vet jag inte om jag använder mig av för lite fett som gör att jag blir hungrig, t.ex. min frukost idag var 4 skivor ost, 2 ägg och ca en msk majonäs. Läser om folk som står sig ända till middag på frukosten men jag känner mig fortfarande hungrig, hur ska jag fylla ut frukosten? grönsaker? Vill ju inte direkt överkonsumera och få vågen att peka upp istället för ner.
Det leder till min andra fråga, är det okej att fylla ut hålet efter potatis/ris/pasta med grönsaker, d.v.s. lite större mängder grönsaker (500-800g, 6-7DL) vid måltid eller ska man fylla ut hålet med fett genom att ta en mindre mängd grönsaker (200-300g,2-3DL) och sen steka grönsakerna i smör eller använda sig av någon slags sås?
Och angående såser, hur mycket sås är okej? Kan man göra en sås på t.ex. turkisk yoghurt, majonäs och lite hackad lök/kryddor och ta 2-3 msk av den?
Anledningen till frågorna är att jag lyckats gå ner lite själv genom träning främst, men skulle vilja förbättra resultaten med en striktare dietplan. Och jag skulle bli ganska förkrossad om det visade sig att vågen pekar uppåt istället för neråt om någon vecka (måste komma in i ketos först), äter förövrigt inga kolhydrater förutom dom som finns i det jag äter (oftast grönsaker då.)
MVH,
Mattias
En bra start är att läsa på om lchf, finns bra länkar i TS.
I början blir man oftast hungrigare men det kommer gå över och du kommer bli mätt på mindre mängd när kroppen ställt om sig.
Vill du gå ner i vikt så rekommenderas det generellt sett, sen är alla olika så klart.
1-1.5g protein per målviktskilo
<20g kolhydrater
I E% räknat
75% fett
20-25% protein
<5% kolhydrater.
Om du skriver in allt du äter på
matdagboken.se eller
minmat.se så ser du snabbt hur du ligger till