• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

timoteja00 skrev 2011-10-24 08:07:06 följande:
    Idag vägde jag mig, har inte gått ner ett gram (inte upp heller) sen jag hoppade från pulver till LCHF i onsdags. Jag förstår att det kan ta tid där efter, men skulle bara vilja ha nåt litet litet bevis på att jag är rätt ute... Hur länge tycker ni att jag ska köra på med max 20 g kolhydrater innan jag börjar justera kaloriintaget också? Hur lång tid kan det dröja innan det visar nåt på vågen? Jag har inte mätt mig men känner iaf på kläderna att det känns bättre och bättre
    Om jag fick välja skulle jag hellre märka på måttbandet än vågen att jag gått ner. Men vågen är enklare att hålla koll på när man inte vet var måttbandet är.
    Det är olika för alla (du hade kanske velat ha ett annat svar ) Det kan ta upp till 3mån innan du märker något, så lång tid tog det för en annan här i tråden. Men generellt sett borde du märka något inom första månaden. Men som sagt alla är olika.
  • Bordeaux
    Joggi skrev 2011-10-24 12:37:00 följande:
    Vägning idag! -0 kg. Suck:( Inte så roligt alls! Men jag får ta med mig mina resultat från vecka 1 och 2 och kämpa vidare!

Vecka 1, - 5 kg
    Vecka 2, -4 kg
    Vecka 3, -0 kg

Tänkte dra ner på mejeri den här vecka. Har ätit ganska mkt mejeri vecka 3 och jag tror det är boven faktiskt. Känns som jag slösat bort en hel vecka:( 
    Varför inte ta det lugnt och ge kroppen en chans att vänja sig?
    En vecka är ingenting och med tanke på de tidigare veckorna så är det väl klart att kroppen vill hinna med så att säga.
  • Bordeaux
    Joggi skrev 2011-10-24 14:33:39 följande:
    Jag är lugn!! Är jättenöjd med mina fina resultat... Men ingen vill väl se en nolla:)

Tänkte äta det här lääääänge oavsett om jag går ner eller står still... 
    Hellre en nolla än plus

Jag skulle ha väntat med att ändra mer på kosten och ge det mer tid. Skulle jag fortfarande stå still om ett par veckor då hade jag kollat på hur mejerierna och efter ytterligare veckor kollat på kalorierna. Men det är jag det
  • Bordeaux
    Milleman skrev 2011-10-24 15:57:38 följande:
    jag hittar ingen lchf-glass. var köper ni den? har tittat både på coop forum och ica maxi...
    kolla avestaglassens hemsida som jag tyvärr inte har adressen till, men googla.
  • Bordeaux
    Insanire skrev 2011-10-26 11:23:48 följande:
    Hej hej alla LCHFare, började nyligen på LCHF och har några funderingar... Eftersom jag bara kört den här dieten i ca 2 dagar och aldrig kört någon annan diet förr är jag lite osäker på hur mycket av vad som är okej. Är som sagt också troende av myten att fett är dåligt och därmed vet jag inte om jag använder mig av för lite fett som gör att jag blir hungrig, t.ex. min frukost idag var 4 skivor ost, 2 ägg och ca en msk majonäs. Läser om folk som står sig ända till middag på frukosten men jag känner mig fortfarande hungrig, hur ska jag fylla ut frukosten? grönsaker? Vill ju inte direkt överkonsumera och få vågen att peka upp istället för ner.

Det leder till min andra fråga, är det okej att fylla ut hålet efter potatis/ris/pasta med grönsaker, d.v.s. lite större mängder grönsaker (500-800g, 6-7DL) vid måltid eller ska man fylla ut hålet med fett genom att ta en mindre mängd grönsaker (200-300g,2-3DL) och sen steka grönsakerna i smör eller använda sig av någon slags sås?

Och angående såser, hur mycket sås är okej? Kan man göra en sås på t.ex. turkisk yoghurt, majonäs och lite hackad lök/kryddor och ta 2-3 msk av den?

Anledningen till frågorna är att jag lyckats gå ner lite själv genom träning främst, men skulle vilja förbättra resultaten med en striktare dietplan. Och jag skulle bli ganska förkrossad om det visade sig att vågen pekar uppåt istället för neråt om någon vecka (måste komma in i ketos först), äter förövrigt inga kolhydrater förutom dom som finns i det jag äter (oftast grönsaker då.)

MVH,
    Mattias
    En bra start är att läsa på om lchf, finns bra länkar i TS.
    I början blir man oftast hungrigare men det kommer gå över och du kommer bli mätt på mindre mängd när kroppen ställt om sig.
    Vill du gå ner i vikt så rekommenderas det generellt sett, sen är alla olika så klart.
    1-1.5g protein per målviktskilo
    <20g kolhydrater
    I E% räknat
    75% fett
    20-25% protein
    <5% kolhydrater.

Om du skriver in allt du äter på matdagboken.se eller minmat.se så ser du snabbt hur du ligger till
  • Bordeaux
    Insanire skrev 2011-10-26 11:23:48 följande:
    Hej hej alla LCHFare, började nyligen på LCHF och har några funderingar... Eftersom jag bara kört den här dieten i ca 2 dagar och aldrig kört någon annan diet förr är jag lite osäker på hur mycket av vad som är okej. Är som sagt också troende av myten att fett är dåligt och därmed vet jag inte om jag använder mig av för lite fett som gör att jag blir hungrig, t.ex. min frukost idag var 4 skivor ost, 2 ägg och ca en msk majonäs. Läser om folk som står sig ända till middag på frukosten men jag känner mig fortfarande hungrig, hur ska jag fylla ut frukosten? grönsaker? Vill ju inte direkt överkonsumera och få vågen att peka upp istället för ner.

Det leder till min andra fråga, är det okej att fylla ut hålet efter potatis/ris/pasta med grönsaker, d.v.s. lite större mängder grönsaker (500-800g, 6-7DL) vid måltid eller ska man fylla ut hålet med fett genom att ta en mindre mängd grönsaker (200-300g,2-3DL) och sen steka grönsakerna i smör eller använda sig av någon slags sås?

Och angående såser, hur mycket sås är okej? Kan man göra en sås på t.ex. turkisk yoghurt, majonäs och lite hackad lök/kryddor och ta 2-3 msk av den?

Anledningen till frågorna är att jag lyckats gå ner lite själv genom träning främst, men skulle vilja förbättra resultaten med en striktare dietplan. Och jag skulle bli ganska förkrossad om det visade sig att vågen pekar uppåt istället för neråt om någon vecka (måste komma in i ketos först), äter förövrigt inga kolhydrater förutom dom som finns i det jag äter (oftast grönsaker då.)

MVH,
    Mattias
    En köttbit med bearnaisesås eller kryddsmör och lite grönsparris eller broccoli är toppen bra.
    Läs på innehållsförteckningarna och räkna i huvudet hur mycket av livsmedlet du använder, för att hålla koll på kolisar. Mjölk är godkänt och innehåller lågt antal kolisar men eftersom man oftast konsumerar ganska mycket mjölk så blir det snabbt många kolisar. Lök innehåller många kolisar men eftersom man använder så lite så är det okej ändå.
    Generellt sett är det bra att äta av livsmedel där det är max 5% kolhydrater men som sagt det finns undantag.
  • Bordeaux
    Loreena och vilda tiger
    Grattis så mycket till er båda!
  • Bordeaux
    änglen skrev 2011-10-26 12:39:16 följande:
    hej hopp kan ni peppa mig? Jag är så rädd att jag ska gå upp i vikt av allt fet... Jag måste komma i en klänning till mitten på dec jag väger 76 nu & måste ner till 71 kilo Har lite fobi för att jag stoppar i mig fett... när börjar man märka jag har hållit på sen måndag kan jag märka skillnad i slutet på nästa vecka tro? Jag är iallafall duktig med att inte äta kolhydrater åtmionstone inte mer än 5 kolhydrater per dag ca... hjälp hoppas det funkar känner mig bara så stressad just nu.
    Tyvärr är peppning inte min grej så jag ber om ursäkt om du inte får höra det du vill.

Alla är olika och vi reagerar olika snabbt på kosten, vissa går ner direkt för andra tar det tid. Jag vet att det inte är roligt men tyvärr är det så. Därför är det svårt att svara på hur snabbt din kropp kommer reagera på kosten.
    För att bränna fett måste du äta fett, det kanske gör det enklare att äta fettet. Tålamod är bra att ha och skulle det nu inte visa sig någon större förändring i december trots att du håller dig strikt och äter enligt kostens alla regler. Så finns det ju korsetter, gördlar och andra hålla-in-fettet-och-framhäva-kurvorna-plagg man kan ta till
  • Bordeaux
    Insanire skrev 2011-10-26 13:03:38 följande:
    Testade lägga in ungefär en dags kost för min del, kolhydraterna såg väl helt okej ut men vet inte hur jag ska få upp fetthalten. Protein intaget låg på 110-120G vilket är väl rätt okej med tanke på min vikt (88).. Antar att jag får sitta o sleva i mig majonäs eller smör för att få upp fetterna lite.. här är en dags käk från minmat.net

Energi kcal: 1337,55
    Energi kJ: 5587,55
    Proteiner: 117,40
    Fiber: 13,50
    Kolhydrater: 16,25
    Vatten: 886,69
    Alkohol: 0,00

5% kolhydrater
    36% protein
    59% fett

50Gram Ost hårdost 23% fett
    125Gram Lax stekt
    500Gram Broccoli fryst
    150Gram Kycklinglårfilé u skinn
    100Gram Béarnaisesås fryst el pulver tillagad
    10Gram Majonnäs 80% fett
    200Gram Ägg kokt

Kanske skulle kunna ugnsgratinera broccolin med lite ost ovanpå?
    Jag tränar like oregelbundet nu som innan lchf och känner att kroppen orkar mer och konditionen är bättre och mer stabil än innan. Nu kan orkar jag springa 5kmi skogen utan vidare träning. Innan lchf var jag tvungen att träna upp mig och springa regelbundet för att orka. När det gäller Lchf och lchf och träning så är adams family den bästa av oss, då hon går lchfkurser.

För att få upp fettet kan du ha grädde, smör eller lite kokosfett i teet. Smör i teet tycker jag själv inte om så mycket men det finns folk som gör, jag fördrar en liten skvätt grädde och kokosfett.
    Lite citronkryddsmör till laxen kanske.
    Göra egen beasås då får du i dig ägg och smör.
  • Bordeaux
    Joggi skrev 2011-10-26 13:12:10 följande:
    Tänkte laga kyckling med coccosmjölk och röd curry idag! Mums! Såg att curryn innehåller 27 gram kh/100 och undrar då om det är okej eftersom man använder ganska lite? Hmm.... Måste allt innehålla så mkt socker???
    Beror ju som sagt på hur mycket du ska ha av curryn. Ska du bara ha ca 10g så är det ju ok då det bara blir 2.7kolisar men ska du 200g så är det 54g och väldigt mycket.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**