• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Liisaan

Tantkerstin: första gången det var lågt så var min bm sjuk och då hade jag en annan, tror det låg på 113 då. Hon sa ta en vitamin kvinna varannan dag det räcker. Gången efter hade jag min ordinarie ovh minns ej var värdet var då men högre än 113 iaf, då sa hon fortsätt med vitamin kvinna. I fredas sa hon att ja skulle börja med niferex efter hon nämnde droppet då ja sa till att det funkade med niferex förra grav. Känner mig redan lite piggare så känns som att det redan gått upp lite. Tycker inte jag har s lågt så jag förstår inte vad hon håller på med, är ju bättre man tar tabletter än dropp, visst tar vissa 2 niferex med? Ne nu ska ja visa henne att det inte behövs :)

• Blondie82

Capa: Jag tycker både Elias och Lias är jättefina namn. Men Lias passar ju lite extra bra med Leonora så om ni fastnat för det namnet tycker jag verkligen det är ett bra alternativ att köra på!! Tror faktiskt inte så många kommer höra fel. Har testat att säga namnen högt både för mig själv och till Jonas och vi hörde båda rätt med en gång Tungan ute så ingen fara på taket där utan ni kan tryggt köra på Lias Skrattande

Hmm det här med järnvärdena gör mig lite förvirrad. Som sagt hade jag 116 när jag kollade sist och då sa hon ju till mig att jag inte behövde äta några extra tabeltter alls. Men ni verkar ju fått annat svar. Bör jag ifrågasätta det vid min BM? Vad är det som hände i kroppen om värdet är för lågt? Är det några risker för bebisen eller är det för ens egen skull??

• Devotion

Lias var ett jättefint namn. jag tycker att tjejnamn är svårare...

Konstigt att de säger så olika om järntsbletter! Jag hade 102 i april och då sa hon att jag kunde ta niferex om jag ville! Nästa gång hade jag över 120 och då trodde hon inte att jag behövde ta dem mer. Men jag tar ett par i veckan för säkerhets skull. Men finns det inte ett annat värde som säger hur bra järndepåer man har också?!

Första gången på Mvc i januari sa hon något om att mina depåer var så bra att jag troligtvis klarar mig på dem under hela graviditeten. Då hade jag 120 tror jag...

• Devotion

Inga tips på gravidkurer mot hosta och halsont?! jag har knappt sovit något alls i natt. All hostmedicin och sånt som vi har hemma ska inte tas under graviditet så det har varit honungsvatten och läkerol som gällt för mig..

• stoltcissi
    Devotion skrev 2011-06-13 11:06:44 följande:
    Inga tips på gravidkurer mot hosta och halsont?! jag har knappt sovit något alls i natt. All hostmedicin och sånt som vi har hemma ska inte tas under graviditet så det har varit honungsvatten och läkerol som gällt för mig..
    ja har åxå kämpat med halsont.. som kommer io går... druckit mkt the..
  • Blondie82
    Då sa din BM samma som min vid inskrivningen. Jag hade 122 i värde då när hon sa att jag nog inte behövde alls. Får fråga när jag skall till en BM här på Gotland nästa vecka och se vad hon säger!

Något jag brukar ta när jag har ont i halsen som fkatiskt hjälper väldigt bra är Ingefärsvatten. Ta bara färsk ingefära och skiv ner den smått i vatten och drick som te. Bara att fylla på med varmt vatten så fort du druckit upp och drick drick drick Glad inte speciellt gott men det hjälper faktiskt! Om man vill kan man ju ha honung i också för extra lindrande effekt och för smakens skull om man gillar det. Funkar också att pressa i citron så smakar det bättre. När jag har riktigt ont brukar jag även göra en liten shot med pressad vitlök och pressad ingefära i ett shotglas och fyller sedan upp med pressad citron och enentuellt lite vatten elle juice för att späda ut lite. Smarkar SKIT och är hur starkt som helst men det hjälper det också Flört Man får ta till alla knep man kan ju när man inte får ta några mediciner!! Lycka till och hoppas du kryar på dig snart {#emotions_dlg.flower}
  • Capa

Tack för allas åsikter om namn!! Nu blev jag ännu mer sugen på Lias då jag hörde att det inte lät konstigt i era öron heller hihi

Jag har ett gammalt recept mot halsont och hosta som är suuuuperbra men det kanske låter lite äckligt.... Nåja, du smälter smör i en kastrull, ner med lite strösocker tills det har smällt och blivit brunt sen häller du mjölk som du värmer upp. Drick det sen när det är varmt, ju varmare desto bättre, även om det bränns lite så lindrar det nåt fruktansvärt i halsen. Ett riktigt gammalt husmorsknep som jag tycker funkar iaf Flört Hoppas du kryar på dig snart!!
    stoltcissi skrev 2011-06-13 09:47:09 följande:

ahh varsegod el nåt hehe.. ja har titt som tätt vissa dagar mer än andra.. beroende på om min äldsta son är medgörlig.. bråkar han får ja mer värkar.. o de e ju vääärlkigen inte kul:P störd humor har ja..
    asså du surfar på jobbet du nu kom ja allt på dig:P

TantKerstin skrev 2011-06-13 09:25:27 följande:
    Blondie: Weeee Gött med trycket där! Har du sett doptavlorna som finns på Ateljé Margaretha förresten? Vissa av dom är ju bara så tokfina så det finns inte!

Myran: Herregud! Vad skönt att allt såg bra ut när ni åkte in ändå, hoppas bebisen får ligga kvar så länge det bara går utan att det blir någon fara

Inda: Ja gör gärna det! Det skulle vara kanon!

Liisaan: Men sa hon att du inte behövde Niferex? Det fick jag börja med varannan dag trots att jag låg på 130 i värde. Och nu ligger jag på samma som dig och det är inga problem. Börjar du med Niferexen så tror jag det kommer gå superbra

Cissi: Vi kanske kan ta en lekdag nån dag med våra små galningar?

Och nu har jag äntligen sommarlov!! Med världens pluggabstinens och jag är såå rastlös Men det är bra på samma gång för då får man saker gjorda!

Hoppas ni alla får en underbar dag, att bebisarna stannar kvar i magarna och mår bra, att värkarna inte blir för smärtsamma och att allas järnvärden stiger!

Fyy ja, helt klart påverkar det större barnet värkarna. Leonora trillade innan när vi var ute och skrapade upp båda knäna vilket resulterade att jag ju var tvungen att lyfta upp henne då hon grät så hysteriskt, ajaj i magen nu!! Sen tycker jag att bara hon gnäller kan jag känna hur det drar ihop sig i magen, får du så med??
    Capa: Jag tycker både Elias och Lias är jättefina namn. Men Lias passar ju lite extra bra med Leonora så om ni fastnat för det namnet tycker jag verkligen det är ett bra alternativ att köra på!! Tror faktiskt inte så många kommer höra fel. Har testat att säga namnen högt både för mig själv och till Jonas och vi hörde båda rätt med en gång Tungan ute så ingen fara på taket där utan ni kan tryggt köra på Lias Skrattande

Hmm det här med järnvärdena gör mig lite förvirrad. Som sagt hade jag 116 när jag kollade sist och då sa hon ju till mig att jag inte behövde äta några extra tabeltter alls. Men ni verkar ju fått annat svar. Bör jag ifrågasätta det vid min BM? Vad är det som hände i kroppen om värdet är för lågt? Är det några risker för bebisen eller är det för ens egen skull??
    Haha, vad snäll du e som testar namnet på Jonas med, kul med lite manliga åsikter med om man hör skillnad Tungan ute 
    Ang järnvärdet så är det ju helt normalt att det sjunker när man är gravid, det SKA nästan göra det så man vet att bebisen tar det den behöver. Men under 110 räknas som lågt för en gravid, är det under 100 måste man få spruta för att få upp värdet då det innebär en stor risk vid en förlossning. Man säger ju att man har blodbrist om man har järnbrist, det känner man lätt av med trötthet, huvudvärk och lättirriterad, har du blodbrist/järnbrist vid en förlossning är det en stor påfrestning för mamman som blöder mer då blodet är tunnare och mest sannolikt behöver hon få blod. Högsrisksförlossning med andra ord. Bebisen är det väl ingen nöd på då det är pga den lille krabaten som stulit allt järn som man själv har brist. Hmmm...... fick jag det rätt nu tro.... Tantkerstin ssk du borde väl kunna detta nu eller Flört
  • ciccile

Ferritin-värdet visar hur bra järndepåer man har. Det tar man vid inskrivningen och mitt var högt så min barnmorska kunde säga redan då att det inte skulle behövas något järn under graviditeten. Järnet eller Hb:t transporterat syre i kroppen, vet inte hur mycket fostret kräver men den tar säkert det den behöver och sen är det vi som blir trötta istället.

• ciccile

Dagens höjdpunkter för mig är över nu, CTG och UL såg bra ut. Så skönt att få se den lilla igen!

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011