• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Devotion

Oj vad det händer grejer här.

Myran: tänker på dig och hoppas att allt går bra!! Tänk att bebisen snart är här!!

Blondie: hoppas att allt ser bra ut så att du får åka hem. När är det ni ska gifta er?!

Jag ligger fortfarande hemma och är sjuk. Hostar hostar o hostar... :( man tycker ju att det skulle bli bättre efter en vecka men icke då! :( var hos Läkaren igår men hon kunde inget annat göra än att skriva ut lite hostmedicin.

Det är såå tråkigt att vara hemma... Inte nog med att jag mår skitdåligt så har jag även missat informationstillfällena på både Mölndal och östra samt den sista gången på vår föräldrautbildning. Snacka om att INTE vara förberedd... Ingen BB-väska packad här inte...

• Liisaan

Vad det händer mkt här nu! Tänker på dig Myran och tröstar lite med att det regnar ute och vädret är riktigt trist. Snart får du gosa bebis och jag håller tummarna här för att allt skall gå bra :)

Blondie82: Håller tummar och tår för att du får komma därifrån och att eran dag blir underbar!

Här har förvärkarna med börjat bli kraftigare, speciellt efter mina promenader fram och tillbaks till dagis. Trycker på nått fruktansvärt ibland och kan knappt gå när det hugger till men än sålänge känner jag ändå att det inte är dags än. Känns som jag är den enda här som vill gå tiden ut, mig gör det inget om jag går över 1 dag eller 2. Dock inte mer haha. Monterade spjälsängen med dotter häromdan. Lite tidigt tycker jag men hon är riktigt trotsig nu och blir så rastlös ibland så hon tillslut blir arg på sig själv. Svårt att låta bli att skratta när hon har sina utbrott och det är även tufft att inte räcka till. Fast det är skönt att ha det gjort och det blir mer verkligt för Maya och nu pratar hon om att lillebror ska sova där. Hon pussar på magen varje kväll och säger "Godnatt lillebror Maya älskar dig överaaaallt!" Behöver jag ens skriva att jag smälter :)

Hon har även gått utan blöja hemma i 2 veckor nu och har inte kissat eller bajsat i trosorna en enda gång! Nu går hon på dagis nästa vecka med och då blir det hela dagar så om det fortsätter så bra som det gör nu är hon blöjfri när lillebror kommer. Vilket jag hoppas så vi bara har ett blöjbarn men vi tar det lugnt och stressar inte fram så det blir tokigt för henne :) Är nog världens stoltaste mamma just nu iaf :)

Nu blev det lite mammapladder men ni som väntar på eran första skatt snart snart snart förstår ni och ni kommer att bli lika knäppa som jag :) Ni som har barn redan har ni lika svårt som jag att förstå att det skall komma en till som man skall dela denna kärleken med, jag kommer ju bli aldeles tokig och sväva på rosa moln när liten tittar ut!

Imorgon blir det även möhippa för min kompis som gifter sig. Dock undrar jag hur jag skall orka med hela dagen men vissa aktiviteter får jag hoppa över och titta på så får jag va me så gott jag kan. Lär nog dras med dessa förvärkar under dagen och kvällen men vad gör man inte :) Dottern och sambon åker till farmor så jag får vila innan så det skall bli skönt att få sova i lugn och ro och ha kvällen för mig själv.

• stoltcissi
    Capa skrev 2011-06-17 09:19:07 följande:
    Hoppas nu att du ligger och sover då och inte hittar på andra dumheter!! Tungan ute Liseberg har jag inte alls orkat med än..... bara tanken av att gå fram och tillbaka i evigheter samtidigt som man ska hålla reda på en liten får mig att tappa håret haha Jag håller lillan hemma idag, orkade inte lämna henne imorse då jag hade så ont i magen..... fasen alltså. 8 veckor kvar bara..... om han inte kommer innan men då får han komma om MINST 4 veckor så han iaf klarar sig själv.....
    ja vilade ej alls.. var på shoppingtur.. åkbräda o en stor härlig golvflält e inhandlad:D
    ahh de var ansträngande.. åkte en del barnsaker.. o vissa kunde barnen åka sjlva.. ahh de e helt galet  att man har en till liten sen..
    Fru R skrev 2011-06-17 10:38:26 följande:
    stlotcissi: gud att du orkar!! Vi hade diskussionen här hemma igår att mannen får åka till Borås djurpark och sånna saker själv med dottern i år. Finns inte en chans att jag orkar om jag inte har rullstol och det lockar inte!
     ja fattar ej sjlv hur ja orkade.. e  helt död idag kan ja säga..- ne nu blir de inga mer såna utfllykter fören bebis e född..

caoa hoppas dina blödningar slutar,myran hoppas allt går bra för dig a o blondie hoppas du får åka hem
    liisan:ahh de e helt galet att man ska ha en liten.. snacka om ovant.. nästan 3 år sen.. o håller med om att man smälter när ens stora barn säger såna söta saker..
    håller med de där me ett blöjfritt barn.. o bara ha en med blöja heheh
    jesper sa till simons vagn som e i hallen iiiimon där.. ahh de e simons blivande vagn han ej född än..
    ahh mammas mage bebis...såå himla sött o så pussar på min mageHjärta plus idag skulle han ha med nallen från liseberg t dagis då virade han in nallen i sin snuttefilt o bar den precis som man bär en liten bebis.. man bara smälter ahhh
  • Fru R

myran: förstår dig helt och hållet. Det var så lugnt där uppe och jag hann faktiskt också vänja mig vid det. Va en stund på stan idag och åt lunch med en kompis och nu är jag helt slut. Fördelen är att Alicia faktiskt får gå på dagis som vanligt. De är jättebra!!
    Har redan talat med min handläggare på FK och hon såg inga problem alls. Ska bara få lite papper som jag måste fylla i, men det är ju knappast ovanligt för dem!

Blondie: Neeeejjjj!!!! Hur ser CTGn ut och har du värkar? Hoppas de släpper ut dig. Ha ha. Lyssna bara liite på de bredvid dig och gör som du gör nu, se mållinjen och priset på andra sidan. Hjärta

Capa: ja idag vart det inte så mycket vilande... Hade en lunch med en kompis och hämtade sedan ut presenten jag beställt till systerdotterns dop. Sedan en liten present för vi ska på grillfest imorgon (om jag orkar)
    Sedan hittade jag ett kafe i Haga som säljer kanelbullar i en ENORM storlek. Den är säkert 25 cm i diameter!! OCh den är helt min. {#emotions_dlg.djavulsk} Men nu ska jag sitta ner.

Devotion: nej men dumma hosta! Jag har ett litet recept på hemmagjord hostmedicin som är jättebra, men det låter jätteilla. Hacka en lök fint och varva löken med socker i en liten burk. Lägg lock/folie på och låt stå varmt så saften släpper. Det är den du ska dricka. Det låter jätteilla, men du ska ha så mycket socker att det inte ska smaka stark lök. Funkar jättebra och man hostar upp det som finns. Ett litet tips bara.

Liisaan: va härligt det låter! Förstår dig helt och hållet ang trotsen, man blir tokig och det gäller att bara sysselsätta dem och andsas själv.
    Va duktig hon är som går utan blöja. Det är väldigt skönt att vara förbi det stadiet med första barnet! Hade inte velat ha två blöjbarn hemma samtidigt om jag hade fått välja heller!

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    lawendel skrev 2011-06-17 15:20:38 följande:
    Vad är hallonbladste bra för?
    att sätta igång förlossningen säger de.
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • lawendel

Jaha då ska man inte dricka det än då :)

• Fru R
    lawendel skrev 2011-06-17 15:48:20 följande:
    Lite osäker när man ska börja faktisk. Ska fråga "de visa" och återkommer med svar.
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • lillahumla84
    lawendel skrev 2011-06-17 15:48:20 följande:
    När jag kollade runt hittade jag de här

" Hallonbladste
    Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen.  I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar
    Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten."

Så det är lugnt att dricka de nu =)

Källa : nellshr.hellberg-kling.se/open/ortrecept.html
  • lillahumla84
    Devotion: Det finns även bra tips för halsaont och hosta

Halsont och hosta

Blanda salvia med vitlöksklyftor. Koka två matskedar torkad salvia och fyra till fem krossade vitlöksklyftor i en liter kokade vatten. Låt svalna och gurgla sedan med blandningen ett par gånger om dagen.

En annan variant är att pressa en vitlöksklyfta i två matskedar yoghurt och äta blandningen två gånger om dagen.

Vid hosta kan man göra timjansirap.

40 g timjan och 7,5 dl vatten som får koka upp och sedan sjuda i 10-15 minuter. Sedan silas timjan bort och dekokten  sätt tillbaks på värmen och får sjuda försiktigt utan lock tills det återstår 2,5 dl, kan ta ett par timmar. Tillsätt 4,5 dl (600 g) honung eller 6 dl (500 g) socker och rör om tills det lösts upp helt. Häll upp det på en mörk väl rengjord flaska och märk med datum.

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011