• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 11:19:37 följande:
    Exakt min poäng tror jag! Fast behovet av att faställa kön är ju ur barnens perspektiv något viktigare än ur vuxna människors. Barn vill gärna hitta en förebild, någon att identifiera sig med. Det ger dem trygghet. Man kan inte ta för givet att barn skall förstå och kunna tänka utifrån någon annans perspektiv utan det är något som kommer naturligt hos vissa. "icke narcissistiska"personer:)  
    Fast alla har rätt och fel på samma gång så orka diskutera igentligen. 
    Fel. Barn vill hitta flera förebilder, och de skiter högaktligen i dennes kön. Och de skiter högaktligen i varandras kön, tills vi lär dem att det är det viktigaste av det viktiga, vad man har mellan benen.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-02-26 12:57:46 följande:
    Återigen, mobbning handlar om helt andra mekanismer.
    Och nej, jag uppmuntrar inte till mobbning. Jag uppmuntrar till vidsynthet, fritänkande och tolernas mot olikheter.
    Du tror du gör det, jag vet hur det ser ut, genom ungänget med ungdomarna, å det tvivlar jag ändrats på, sen jag la av med för två år sedan..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 11:34:03 följande:
    Om det vore så väl, men om du följt genusextremisternas framfart, så framgår det tydligt att barnes vilja är underordnad, det är föräldrarnas egna principer som gäller.
    Bara användanet av ordet klänning, å sen applicera det på mäns liknande kladesplagg, bevisar med all tydlighet vad det är frågan om, d.v.s inte rätten att bära valfria kläder, utan att pojkar ska kunna bära kvinnospecifika kläder, ungefär som att göra om dom till minitransor...
    Du ljuger så det ryker om det. Men du får gärna visa på några inlägg, säg tre, där någon, vem som helst, som är för "genustramset" skriver att de tänker tvinga på sina barn "fel" kläder. Du behöver bara skriva numret på inläggen så jag kan läsa.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 12:45:20 följande:
    Du vet förstås att det finns judar och andra som kör med manlig könsstympning i Sverige va? Även av medicinska (eller "medicinska") skäl?

Och när barnet är vuxet får det könsstympa sig bäst det vill. En del gör det. Kallas könsbyte, om du inte hört talas om det.
    Du får nog läsa om!
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 12:55:49 följande:
    Så det är namnet som är det viktiga? Om Linus hade kommit i en rosa kaftan så hade han inte blivit mobbad, men om den rosa tygbiten hade hetat klänning så hade alla andra barn mobbat skiten ur honom? Fast barn inte ens vet vad en kaftan är?

Jäkligt intressant teori, Giftfri. Helt uppåt väggarna, men intressant.
    Ja ungefär så, men jag har förstått att du/ni vägrar inse ordets makt...
  • Dorian Ertymexx
    skruttnorpan skrev 2011-02-26 11:43:14 följande:

Jag förstår helt hur du tänker och i grunden håller jag med dig.  Jag tycker också att varje människa har rätt att välja hur de ska se ut, men när det gäller små barn är min rädsla att de gör något på ingivelse som sedan får som koncekvens att de inte har möjlighet att välja vem de ska vara, då andra barn faktiskt har gjort bilden av honom som "han i klänning". Förstår självklart att det inte händer barn i treårsåldern, men låt oss säga i 5års åldern. Då tror jag att barn har en uppfattning om normer, och även om jag önskar att jag kunde tro att pedagogers avdramatisering och föräldrars stöd kunde göra allt för ett barn så har jag ändå en känlsa av att någonstans kommer ett barn till en punkt där omgivningens ord och tyckande väger tyngre än föräldrars och andra vuxnas peppning. Och då kanske det är för sent att göra om sin roll- stämpeln är redan satt!

Jag går bara tillbaka till min egen lekis- och skolgång och tänker på hur det var där och adderar dagens hets på märkesval och modeideal. Jag önskar att du har rätt, Veladis, och att min oro är obefogad! Men någonstans kommer jag känna mig lugnare som förälder om min son väljer byxor och tröja framför klänning, hur många goa vuxna som än finns runt om.

Fyraåringar skiter i märkesbyxor. Och vilka kläder folk har på sig.
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-02-26 13:04:51 följande:
    Ja ungefär så, men jag har förstått att du/ni vägrar inse ordets makt...
    Du svarar inte på frågan om det bara gäller tjejkläder på killar. Vilka regler gäller för exempelvis byxor på tjejer?
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 12:03:02 följande:
    Varför en klänning, var inte en mansplagg som är liknande? Motivera varför pojkar ska bära kvinnospecifika kädesplagg, när det finns alternativ? För mig inneböär inget annat än att man visar upp en felaktig könstillhörighet...
    Å inbilla inte mig att om du ser en vacker transa, att du säger, å vilken vacker man, om du ens ser att det är en man, du kanske ser en kvinna..., kan ju iofs bli kul om du stöter, å sen upptäcker ditt misstag i sängen..
    Men vet du vad, om vi lovar att du får kalla Linus klänning för särk eller kjortel eller något annat manligt ord, blir du trygg och glad igen då?
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:04:16 följande:
    Du ljuger så det ryker om det. Men du får gärna visa på några inlägg, säg tre, där någon, vem som helst, som är för "genustramset" skriver att de tänker tvinga på sina barn "fel" kläder. Du behöver bara skriva numret på inläggen så jag kan läsa.

Påståenden om lögner orkar jag inte kommentera..

Svar på tråden Pojke i klänning?!