• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 12:15:24 följande:
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...
    ...i motsats till dig? Jag hörde just ett enormt kras när din meteor träffade glasplaneten.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 12:53:56 följande:
    Den inre kompassen beror på vad vi lärt oss. Den är inte medfödd. Därför är det viktigt att lära barn att den kompassen ska inkludera folks rätt att klä sig som de behagar.
    Ja och nej!
    Jag tror att det är en salig röra av nedärvda anlag och omkringliggande förutsättningar i kombination av egna erfarenheter. Sen kommer det vi får höra av våra föräldra också att spela en stor roll pga att man väljer om man vill lyssna på de vuxna eller skaffa sig en egen uppfattning om hur allt ligger till. Har jag glömt nått.! Jo ! Allt är inte svart eller vitt, utom det påstående förståss. Typ som allt är relativt fast uttrycket är inte relativt.
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:05:44 följande:
    Fyraåringar skiter i märkesbyxor. Och vilka kläder folk har på sig.
    Men se du, det gör inte ett större antal äldre ungar.., å dom minns med all säkerhet pojkar i flickläder..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Decnet

*host*...

www.pageantinfo.com/

Sen om det varit itutade från vuxna eller inte.. men uppenbarligen finns det tillräckligt stor marknad för att göra evenemang över "hur lite oavsett ålder barn bryr sig om kläder och utseende".. Det gäller tydligen barn ända ner till.... 0 års ålder?.. Det du..

Tänk på det nästa gång ni skiter ut en unge.. Det kan hända att hon eller han fullkomligt AVSKYR den rosa sängen ni köpte in i tron om att ungen inte har en smak redan från början..

*tihi...

I need you to step out of the car sir...
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:00:26 följande:
    Fel. Barn vill hitta flera förebilder, och de skiter högaktligen i dennes kön. Och de skiter högaktligen i varandras kön, tills vi lär dem att det är det viktigaste av det viktiga, vad man har mellan benen.
    Ja det var det jag menade.
  • Dorian Ertymexx
    poirot skrev 2011-02-26 12:29:30 följande:
    Jag tycker inte att mammans reaktion var proportionell till frågan, kul för ungen liksom ...  

Jag sympatiserar helt med att  ett barn är ett barn och inte ett kön och att barnen ska få klä sig enligt det de själva gillar. Men det gagnar inte barnen att man är otrevlig mot folk som inte har samma tankesätt och det kommer inte att öka de personernas förståelse och vidsynthet. 

Om man bara ser verkligheten som man vill att den ser ut och inte accepterar de människor som ser den annorlunda är risken väldigt stor att man bara hamnar i en krets av liktänkande som är för upptagna av sin egen förträfflighet för att kunna förändra ett dugg i världen. Dessutom kostar det ingenting att vara trevlig. 
    Oj, har du missat Alliansens trevlighetsskatt? ;)
  • Dorian Ertymexx
    Mrssydow skrev 2011-02-26 12:40:11 följande:
    Tycker att de så otroligt korkat att man som föräldrar sätter på strumpbyxor och kläning på sin son, det är sjukt!
    Sen e det en annan sak om han klär ut sig o leker att han e flicka m.m. men inte skall sina föräldrar göra så mot sin egen son!!!!!

Vart är vägen på väg egentligen?!?!?!?
    Vägen är på väg till vägs ände, som alla vägar.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 12:42:05 följande:
    Klart det hänger enormt mycket på namnet, det är exakt  det som beskriver för oss människor vad som avses, du kan ju inte göra felaktiga beskrivningar, då begriper ingen vad du menar.
    Så säger du klänning, så tänker folk ett könsspecifikt klädesplagg, det här måste du ju lärt dig på svensklektionerna i grundskolan..
    ...bortsett då från att fyraåringar inte kan namnet på alla plagg, och dessutom skiter högaktligen i vad de heter, annat än för att kunna referera till dem. För dem är det ingen skillnad på tunika och klänning, och de blir nog mest förvirrade om man ger samma plagg två namn bara för att Det Skall Vara Så.

Men som sagt - framöver får du kalla alla klänningar som pojkar och män har på sig för tunika. Känns det bättre då?
  • giftfri
    feministbrud skrev 2011-02-26 13:06:21 följande:
    Du svarar inte på frågan om det bara gäller tjejkläder på killar. Vilka regler gäller för exempelvis byxor på tjejer?
    De regler som finns, byxor kan göras unisex, eller könspecifika t,ex genom att skära dom så dom passar en kvinno eller manskropp, hur enkelt som helst att begripa..
    Upp till en viss ålder så spelar inte skärningen nån roll på byxor, å byxor är ofta just unisex, vilket även ett flertal andra för att inte säga de flesta klädesplagg är, så varför då sätta könsspecifika plagg på småungarna?
    Vad är vitsen med att bädda för ev framtida problem, å hur gör du om du upptäcker att det är en anledning till mobbing senare i livet?
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 12:52:14 följande:
    Så barn blir aldrig äldre, och om dom blir det, så har dom glömt allt som hänt tidigare? Tyvärr så bäddar det som händer på dagis å förskola, för vad som händer längre upp i åren.
    Å hur lätt är det inte för en mobbare att ge sig på en grabb, som gått i könsspecifika kläder för tjejer...
    Jag har umgåtts under många år med ungar/ungdomar upp till ca 18 år, så jag vet att just kläder kan vara väldigt känsligt, å föremål för mobbing, nåt som du nu uppmuntrar till... 
    Du minns alltså hur dina dagiskamrater klädde sig när de var fyra. Grattis, du har ett exceptionellt minne! Fast rätt selektivt, då du verkar minnas saker som folk inte skrivit.
Svar på tråden Pojke i klänning?!