• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 13:09:14 följande:

Påståenden om lögner orkar jag inte kommentera..

Nej, jag förstår det.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:21:20 följande:
    Instinkten är, om någon retar dig, att slå honom på käften. Om lagen inte uttryckte att det är straffbart skulle du sannolikt inte se några skäl att låta bli. När lagen var svagare och rättsstaten mindre befäst så var det just det som ledde till släktfejder och blodspillan.
    Fel instinkt tex flyktinstinkt vid fara eller nyfödda barnets sökande efter moderns bröst. 
    Att slåss är ett inlärt beteende som inte en existerar i vissa stammar. 
    Så du menar att det inte existerar lika mycket blodspilla nu för tiden. Då ungdommarna har mer fritid än någonsin och föräldrarna litar på polisen att ta hand om deras barn. Kriminella ligor driver in skulder med våld och hot, Och knark florerar som aldrig förr?
    Förr i tiden hade man jobb med gård eller jakt från morgon till kväll. Man hade inte ork och tid till annat. Utom när det blev fejder förståss. Men jag tror det blir förmätet att jämföra. 
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 13:10:40 följande:
    Ja och nej!
    Jag tror att det är en salig röra av nedärvda anlag och omkringliggande förutsättningar i kombination av egna erfarenheter. Sen kommer det vi får höra av våra föräldra också att spela en stor roll pga att man väljer om man vill lyssna på de vuxna eller skaffa sig en egen uppfattning om hur allt ligger till. Har jag glömt nått.! Jo ! Allt är inte svart eller vitt, utom det påstående förståss. Typ som allt är relativt fast uttrycket är inte relativt.
    Det finns inga nedärvda anlag för normer.
  • Scarlett
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 13:28:21 följande:
    Menar byxor som låter när man går..de prasslar lite. Alltså prasselbyxor
    Typ satin då eller?
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 13:10:49 följande:
    Men se du, det gör inte ett större antal äldre ungar.., å dom minns med all säkerhet pojkar i flickläder..
    Aha. Så du tror alltså att dagens umgdomar har bättre minne än du, eftersom du inte minns vad dina jämnåriga småpaltar hade på sig.

När jag var mobbad brydde de sig om mycket, men inte om hur jag var klädd, kan jag berätta.
  • poirot
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 13:23:16 följande:
    Enligt mig ska inte en pojke gå omkring med klänning. 
    Själv har jag en riktig tjej hemma..ska helst bara vara klänning/kjol och leggings. Nu går jag själv alltid i detta..har sällan byxor på mig.

Men dottern vägrar ta på sig tex en svarta klänningar mm. Ska bara vara tjej färger.

Låt barn klä sig för det kön de tillhör. Skulle aldrig få för mig att tvinga på dottern ett par byxor om hon inte vill det själv. En dag plockade jag fram ett par prasselbyxor. Men hon tyckte de påminde om en pojkes byxor på dagis..just för att de prasslade . Så enligt henne var det mer killbyxor så hon slapp ha dem. 

Så nej en pojke sa slippa gå i klänning enligt mig. 
    Fast det hela handlar ju inte om att man ska tvinga en pojke gå i klänning utan om att han ska få göra det om han vill. Byt ut din situation mot att du har en son som inte vill ha byxor istället.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:25:29 följande:
    Jasså? Om vilket då?
    Ta allt! För du har missförstått mig i varje mening. Kanske på grund ut av att du tror att jag är av skilda åsikter från dig?
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:30:31 följande:
    Det finns inga nedärvda anlag för normer.
    Det har jag aldrig skrivit!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 13:16:34 följande:
    De regler som finns, byxor kan göras unisex, eller könspecifika t,ex genom att skära dom så dom passar en kvinno eller manskropp, hur enkelt som helst att begripa..
    Upp till en viss ålder så spelar inte skärningen nån roll på byxor, å byxor är ofta just unisex, vilket även ett flertal andra för att inte säga de flesta klädesplagg är, så varför då sätta könsspecifika plagg på småungarna?
    Vad är vitsen med att bädda för ev framtida problem, å hur gör du om du upptäcker att det är en anledning till mobbing senare i livet?
    Du fattar ju inte ens vad du själv skriver! Ja, byxor är unisex - därför att föräldrar för inte så länge sedan gjorde exakt det du nu är så upprörd över, och tog sina flickor till dagis med "fel" kläder! Innan det var byxor INTE unisex, utan uttalat pojkkläder! Och vet du vad, jag har inte hört en endaste kvinna klaga på att de blev mobbade för att de hade "pojkkläder" på sig på dagis. Men nu när samma sak sker igen så blir du alldeles till dig över att det ska gå värre nu!
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:29:06 följande:
    Jag är språkvetare. Jag vet en hel del om ordets makt. Men jag vet också att ordets makt är formbart, och definitivt inte absolut.

Litet som med homosexualitet - förr så hittades det på nya ord för homosexuella, som snabbt stals av deras motståndare och omvandlades till något fult. Det fortsatte tills de lärde sig hur det gick, och istället valde att behålla "bög", och vägra fly det ordet. Så de formade om ordet till att bli mer neutralt, oavsett vad homofoberna än försökte med. Idag är ordet neutralt, därför att de homosexuella KÄMPAT sig till ordets neutralitet. Visst finns det de som använder ordet som ett svärord, men det är långt mer acceptabelt idag än tidigare.

Just för att jag vet ordets makt så tycker jag att det är viktigt att lära barnen att vara toleranta och accepterande. För att inte lära barn att tjejsaker är dåliga, mindre värda. Att det är OK för flickor att, ibland, klä sig som pojkar, men att det är värre än domedagen om en pojke klär sig som en flicka.
    Jamen då vet ju hur viktigt det är att vi har ord för allt, å att dom orden i möjligaste mån beskriver en sak eller en händelse.., klänning är ett utmärkt exempel, för att beskriva ett könsspecifikt klädesplagg för kvinnor..

Bra, då borde vi vara överens om att pojkar inte bär klänning, om dom inte gör det för att beskriva sig som en tjej, bär dom ett liknande plagg, så finns namn som t.ex kilt..

Nu borde det vara glaklart för andra att se skillnaderna, å sluta upp med dumheterna/felaktigheterna att klä barn i könsspecifika kläder, om dom inte är ute efter att just föreställa motsatt kön... 
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
Svar på tråden Pojke i klänning?!