• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:39:26 följande:
    Hmm. Om jag missförstått dig så ber jag om ursäkt. Och nej, jag tar inte för givet vilken sida du står på (om någon), utan jag svarar på det som står skrivet. Men som sagt, har jag missförstått så ber jag om ursäkt, vi kanske inte är språkligt kompatibla helt enkelt. ;)
    Jag har inget imot att få mothugg tvärt om, då skulle jag inte skriva provocerande. Men jag gillar att diskutera ur olika synvinklar. Min synvinkel är utifrån mina personliga förutsättningar och dito. Men problemet i denna tror tror jag ligger mycke i att det finns så otroligt många aspekter på dom problem som skapas i en sådan situation.
    Bara av det faktum att det är två personer i frågan (mamma son) gör det hela svårt eftersom barnet kommer att få reaktioner. Men  huruvida det är rätt eller fel att utsätta ett barn för dom reaktionerna är ingen här kapabel nog att dömma i. Pga att alla är olika och alla fall är olika. 
    Jag säger inte att du har fel men jag säger inte att du har rätt heller. 
  • Decnet

Satt och konstaterade en sak..

Jag skulle förmodligen ta en man eller pojke i klänning lika seriöst som allmänheten ser på Thomas Di Leva..

"Kul prick, men ge honom inga betydande ansvarsuppgifter för alla oss andra..."

I need you to step out of the car sir...
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 13:48:13 följande:
    Nä du, jag är inte rädd för nåt av det där, jag är enbart mån om att barn ska få en så enkel resa som möjligt till vuxenlivet.
    Problem kommer dom att få nog av ändå, utan att jag/vi behöver bädda för fler..
    Jag vet inte vad du försöker bevisa, men att du inte känner dagens ungdomar, det är jag rätt säker på..
    Aha. Men då gör du barnen en björntjänst. Curlingomtanke, så att säga. Barndomen handlar i mycket om att lära sig hantera ALLA livets problem, även inkluderat sociala motgångar. Får barn inte lära sig sådant blir de curlingbarn, och vi vet ju alla hur bra det går för dem, eller hur?

Din säkerhet är felbaserad.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    poirot skrev 2011-02-26 13:49:50 följande:

Men självklart handlar mobbing  inte om enskilda saker, men det är skillnad på hur mycket mobbing biter på en person och det påverkar det fortsatta mobbandet.
    Ja, det är klart att mobbing biter olika på olika personer, men vad har det med saken att göra? Jag förstår inte riktigt vart du försöker komma.
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:45:00 följande:
    Nej, det vi är överens om är att du får kalla Linus klänning för tunika, så att du kan känna dig trygg. Linus har en rosa tunika med tyllvolanger, köpt på flickavdelningen på H&M! Se där, du kan sluta oroa dig för pojkar i flickkläder, utan bara kalla dem för något manligt! Vi andra kallar det för klänning och tycker att det är lika unisex som byxor.
    Ja klä du dina barn som du vill, klä dina pojkar i könsspecifika kvinnokäder, jag vet ju var det här kommer att sluta, då det inte är 1:a gången det här är uppe på tapeten..
    Jag lämnar nu tråden, så får ni älta ordet klänning, å ordets betydelse, med vetskapen om att pojkar kommer att bli män, å att flickor blir kvinnor, med alla dessa underbara skillnader som finns, å som för evigt kommer att bestå
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 13:50:16 följande:
    Jag har inget imot att få mothugg tvärt om, då skulle jag inte skriva provocerande. Men jag gillar att diskutera ur olika synvinklar. Min synvinkel är utifrån mina personliga förutsättningar och dito. Men problemet i denna tror tror jag ligger mycke i att det finns så otroligt många aspekter på dom problem som skapas i en sådan situation.
    Bara av det faktum att det är två personer i frågan (mamma son) gör det hela svårt eftersom barnet kommer att få reaktioner. Men  huruvida det är rätt eller fel att utsätta ett barn för dom reaktionerna är ingen här kapabel nog att dömma i. Pga att alla är olika och alla fall är olika. 
    Jag säger inte att du har fel men jag säger inte att du har rätt heller. 
    Men, alltså, ALLA barn får reaktioner. Hela tiden. Det kallas interkation, och är livsviktigt för oss Homo Sapiens. Alla reaktioner är inte positiva, hur mycket man än anpassar sig, och det är något man får lära sig att leva med. Om man lär sig det som barn har man lättare att hantera det som vuxen. Om man inte lär sig hantera det, av en eller annan anledning, så riskerar man att hamna i en mycket värre sits, nämligen att man blir beroende av andras acceptans hela tiden. Jag vet inga människor som är så svaga, så patetiska, så sorgliga som de som hela tiden måste passa in, måste vara "rätt", istället för att göra vad de VILL göra.

Och då jag bryr mig om hela individen, inte bara tills det fyller femton, så tycker jag att det är grymt att förleda barn till att slösa bort sin barndom på silkeskuddar för att sedan slänga dem åt vargarna.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 13:53:54 följande:
    Ja klä du dina barn som du vill, klä dina pojkar i könsspecifika kvinnokäder, jag vet ju var det här kommer att sluta, då det inte är 1:a gången det här är uppe på tapeten..
    Jag lämnar nu tråden, så får ni älta ordet klänning, å ordets betydelse, med vetskapen om att pojkar kommer att bli män, å att flickor blir kvinnor, med alla dessa underbara skillnader som finns, å som för evigt kommer att bestå
    Helt korrekt, det är inte första gången. Sist detta gjordes blev byxor ett unisexplagg. Nu är det dags för klänning att bli ett unisexplagg också. Bra att du förstått det nu!
  • liag
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Nej jag tycker inte det är kränkande. Mer kränkande av dig att fråga.
  • Pallas
    giftfri skrev 2011-02-26 12:15:24 följande:
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...
    Nej, jag vill inte göra om människor, jag vill att de ska få tillträde och tillgång till allt. Förklara gärna för mig på vilket sätt det är trångsynt. Är det jag eller min son som är trångsynt när vi gnäller över att han inte kan hitta en röd tröja med glittrigt draktryck?
  • Dorian Ertymexx
    Pallas skrev 2011-02-26 14:47:01 följande:
    Nej, jag vill inte göra om människor, jag vill att de ska få tillträde och tillgång till allt. Förklara gärna för mig på vilket sätt det är trångsynt. Är det jag eller min son som är trångsynt när vi gnäller över att han inte kan hitta en röd tröja med glittrigt draktryck?
    Det är trångsynt av er att inte acceptera gamla normer och värderingar? :P
Svar på tråden Pojke i klänning?!