• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Så du berättar precis allt för dina barn om varför du uppfostrar dom som du gör. Att du begränsar deras utvecklingsmöjligheter eftersom de måste hålla sig inom vad som anses vara okej beroende på vilket kön de har? Berättar du det?

Att överföra åsikter och värderingar till sina barn kallas för uppfostran
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 15:52:59 följande:
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Kanske för att man inte ser klänning som ett könsspecifikt plagg. De plagg som jag ser som könsspecifika är trosor och kalsonger, bh:ar. Sen när man blir vuxen så finns det även vissa plagg som är sydda för att kvinnor har byst och män inte tex. Men dessa plagg kan vara av samma sort. Alltså tröjor bara sydda olika för att passa kropparna.
    Små barn har inte dessa attributer än och kan alltså ha samma kläder
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Mumlan74

Uhm. Jag har killkompisar som har burit kjol utan att vare sig vara transvestiter eller vilja bli tagna för något annat än killar. Dags att vidga världsbilden lite?
    Jag saknar också svar på min raka fråga om vad det är för fel med att lära sina barn tolerans gentemot andra? Att även om de själva inte får eller vill bära klänning som killar så kan de se att det är ok för andra killar att göra det. Att det är ok att vara olika. Det om något är väl en fin egenskap att ge sina barn, oavsett kön?

• Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 09:10:01 följande:
    Jag orkar inte ännu en gång med det här tramsandet kring skillnader, så du för nöja dig med att jag m.fl vet att det finns många skillnader, å att vi värnar om dom, för dom ger oss glädje i umgänget mellan könen..
    http://www.guardian.co.uk/society/2005/jun/15/childrensservices.familyandrelationships

Japp. Så olika är vi.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-03-03 10:14:03 följande:
    Att du tror/tycker/vill/inbillar dig att  dessa ännu ej definerade skillnaderna" finns där betyder inte att de rent faktiskt existerar, eller hur.

...och även om det finns vissa skillnader så kan de lika gärna vara kulturella snarare än genetiska.
  • Dorian Ertymexx
    gumtree skrev 2011-03-03 13:00:53 följande:

Seriöst - blir folk verkligen så här hotade av en liten kille i en klänning?

Japp. En liten kille i klänning är farligare än en medelålders man i klänning (den där Usama Bin Laden). :P
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 13:32:03 följande:
    Seriöst, är folk så dumma, att dom inte vet vad ett könsspecifikt klädesplagg t.ex klänning är för något?
    Är folk så dumma, att dom på allvar tror att en klänning på en grabb, ska uppfattas som könsneutralt?
    Är folk så dumma, att en klänning på en grabb inte kan uppfattas som utklädd, att föreställa en tjej?

Svarar själv. Ja faktiskt, det har många redan gång på gång hävdat, så grabbarna får nog springa omkring som små ovetande minitransor, när deras föräldrar vägrar förklara eller inse vad det handlar om.. 

PS. Lägger mig medvetet på din debattnivå..
    Men jisses människa, har du inget tidsperspektiv alls? Som flera påpekat nu så var byxor ett mansplagg fram till väldans nyligen. Men det har du inga problem med. Varför? Tja, jag gissar på att du är född i en tid när byxor redan var accepterade för kvinnor. Det du liksom vägrar förstå är att klänning på samma vis kan bli accepterat för män. Hade du blivit född i en värld där det varit tvärtom, att klänning hade varit accepterat på män men inte byxor på kvinnor, hade du orerat emot byxor på kvinnor istället! Det är helt enkelt otroligt arbiträrt vad det råkar vara du är emot!

Och om det nu finns så definitiva skillnader mellan män och kvinnor, vad spelar då kläderna för roll? Menar du att dessa definitiva skillnader raderas om män börjar bära klänning? Eller ska vi skriva "Tunika" på klänningarna först, så att du kan känna dig trygg med att de är unisexplagg?
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Vi vet varför dom finns - för att markera skillnader på kön, och göra det mer opraktiskt för ett kön att röra sig. Är det bra, tycker du?
  • TheCoopers
    Mumlan74 skrev 2011-03-03 18:04:58 följande:
    Uhm. Jag har killkompisar som har burit kjol utan att vare sig vara transvestiter eller vilja bli tagna för något annat än killar. Dags att vidga världsbilden lite?
    Jag saknar också svar på min raka fråga om vad det är för fel med att lära sina barn tolerans gentemot andra? Att även om de själva inte får eller vill bära klänning som killar så kan de se att det är ok för andra killar att göra det. Att det är ok att vara olika. Det om något är väl en fin egenskap att ge sina barn, oavsett kön?
    I'm the me I choose to be ...
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 13:54:06 följande:
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
    Och vi skiter i vad "de flesta" tycker om. Det är liksom irrelevant. Om de flesta gillar att kapa av sig tummen, måste vi också börja göra det då, eftersom det är "norm"?

Om du av någon anledning hamnar i nordafrika, ska du då automagiskt börja skära i dina döttrars underliv, bara för att "de flesta" i området tycker att det är en schysst trend? Att det är så man gör för att framvisa könstillhörighet?
Svar på tråden Pojke i klänning?!