• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-03 21:30:02 följande:
    Vad är det du ser när du "kollar historien" menar du?
    Att skillnader mellan könen alltid har framhävts i många olika sammanhang, t.ex genom kläder, utsmyckning, kroppsspråk, rollspel m.m..
    Det här gör vi hela tiden, oftast omedvetet, men ibland väldigt utstuderat, i vissa kulturer så är det i våra ögen extremt utstuderat, där resp kön inte ens har tillträde till varandras "platser"..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 21:41:37 följande:
    Du missar poängen. Vi behöver inte förändras som art, därför att vi är inte ödlor, primitiva fåglar eller andra djur som beter sig enligt fasta, medfödda instinktiva mönster. Vi lär oss praktiskt taget allt vi behöver veta från andra. Det betyder att vi kan förändras enormt mycket utan att generna förändras ett skvatt. Vi är påverkbara, modulära varelser. Kulturella varelser. Och våra roller, både som individer, samhällsmedborgare men också som sociala kön (genus) förändras ENORMT under historiens gång. Eller hur förklarar du 1700-talet?
    Har redan skrivit om 1700-talet långt tidigare här, om du avser kläder smink peruker, å det finns inget att förklara, mer än att allt går i cirklar vad gäller det.. 
  • Mumlan74
    giftfri skrev 2011-03-03 22:06:44 följande:
    Jaha.., och? Jag har försökt säga "tusen gånger" att t.ex klänning är könsspecifikt för kvinnor NU! Att vi ska förklara vad för ungarna vad som gäller NU, ge dom argument för vad som gäller NU.
    Det är ju för fan det jag tjatat till leda i hela tråden, å nu plöstligt blir JAG anklagad för att blanda ihop dom sakerna, å ändå är det nästan bra JAG som vågat stå upp för de skillnader som finns NU. 
    jag undrar fortfarande vilka skillnader du menar? och varför de är så viktiga att slåss för?
  • Newbride2008

Men om det nu är så föränderligt det här med könsspecifierade kläder och allt möjligt annat som förknippas med kön, varför orka rätta sig efter det istället för att bara vara sig själv? Det låter väldigt onödigt jobbigt att hela tiden göra allt för att passa in oavsett om det stämmer överens med det man själv vill och tycker. Varför är vi så styrda av yttre förväntningar snarare än att gå efter hur vi själva känner? Jag tycker att det verkar så osäkert att man måste gå efter vad andra tycker. Klarar man inte att vara sig själv?

• Lingonflickan
    Veladis skrev 2011-03-03 14:48:08 följande:
    Det är klart det har med varandra att göra.

Jämställdhet handlar om att alla människor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett kön.
    Varför ska de rättigheterna gälla allt annat i vårt samhälle (utbildning, jobb, lön etc), utom rätten att klä sig hur som helst, oberoende av kön?

Och nej, man uppnår inte jämställdhet genom att "klä sig könsneutralt eller könsöverskridande". Det är kanske ingen stor bit i jämställdhetsarbetet. Men det är likväl en bit.
    Den jämställdhet som samhället i stort eftersträvar är lika lön för lika arbete, lika rätt till samma arbete och sådant. Den jämställdheten är inte ett dugg hjälpt av hysteriska könsneutralitets-ivrare, tvärtom då det får fler och fler av os att kalla oss anti-feminister.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • giftfri
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 22:41:15 följande:
    Den jämställdhet som samhället i stort eftersträvar är lika lön för lika arbete, lika rätt till samma arbete och sådant. Den jämställdheten är inte ett dugg hjälpt av hysteriska könsneutralitets-ivrare, tvärtom då det får fler och fler av os att kalla oss anti-feminister.
    Instämmer helt i det, men dom/könsneutralitets-ivrarna tror oss inte, trots att det finns trådar om det du påpekar, å har sagts i ännu fler..
  • bastardized
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 22:41:15 följande:
    Klockrent !!!
  • giftfri
    Mumlan74 skrev 2011-03-03 22:28:33 följande:
    jag undrar fortfarande vilka skillnader du menar? och varför de är så viktiga att slåss för?
    Va bra, då är ju målet uppnått, nu när du själv skriver att du inte finns några viktiga skillnader att slåss för.
    Då är jag åxå nöjd, för det innebär att de skillnader jag ser å vill bevara, är accepterade av dig..
  • Dorian Ertymexx
    Newbride2008 skrev 2011-03-03 22:34:24 följande:
    Men om det nu är så föränderligt det här med könsspecifierade kläder och allt möjligt annat som förknippas med kön, varför orka rätta sig efter det istället för att bara vara sig själv? Det låter väldigt onödigt jobbigt att hela tiden göra allt för att passa in oavsett om det stämmer överens med det man själv vill och tycker. Varför är vi så styrda av yttre förväntningar snarare än att gå efter hur vi själva känner? Jag tycker att det verkar så osäkert att man måste gå efter vad andra tycker. Klarar man inte att vara sig själv?
    Precis vad jag tänkte skriva. Om man accepterar att klädmoden ändras, varför är man så starkt emot dessa förändringar?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 21:42:06 följande:
    Inte 1700-talet i alla fall.
    Inte 14, 15, eller 1600 talet heller för den delen. Aristokraterna på 1800 talet var ju rena fjollorna f.ö....
Svar på tråden Pojke i klänning?!