• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Plutteli
    giftfri skrev 2011-03-03 22:54:52 följande:
    Va bra, då är ju målet uppnått, nu när du själv skriver att du inte finns några viktiga skillnader att slåss för.
    Då är jag åxå nöjd, för det innebär att de skillnader jag ser å vill bevara, är accepterade av dig..
    Det där var nog en av de märkligaste tankevurpor jag läst av dig måste jag säga...
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 23:13:57 följande:
    Precis vad jag tänkte skriva. Om man accepterar att klädmoden ändras, varför är man så starkt emot dessa förändringar?
    Vem är det, inte jag iaf, jag är enbart emot att folk försöker likrikta, likforma, bortse från könskillnader, trots det omöjliga i det...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    Plutteli skrev 2011-03-03 23:23:34 följande:
    Det där var nog en av de märkligaste tankevurpor jag läst av dig måste jag säga...
    Om du menar henne jag kommenterade, så har du helt rätt, det kan såklart inte finnas några skillnader om man inte ser dom, alltså heller inget behov av att förändra, håller helt med dig där..
  • Plutteli
    giftfri skrev 2011-03-03 23:26:22 följande:
    Om du menar henne jag kommenterade, så har du helt rätt, det kan såklart inte finnas några skillnader om man inte ser dom, alltså heller inget behov av att förändra, håller helt med dig där..
    Nej, du gjorde ett rejält snedtänk, men jag misstänker att det är meningslöst att förklara det för dig.
  • giftfri
    Plutteli skrev 2011-03-03 23:33:21 följande:
    Nej, du gjorde ett rejält snedtänk, men jag misstänker att det är meningslöst att förklara det för dig.
    Jag tycker detsamma om dig, att det är meningslöst att förklara.
    Om du inte kan se ett symbolvärde i ett klädesplagg, nåt som de flesta av oss alltid kan göra, då är det inte så lätt att förklara nåt ö.h.t.
    Är det dessutom ett könsspecifikt klädesplagg, då riktigt skriker det ut sina symboler.. 
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 23:23:37 följande:
    Vem är det, inte jag iaf, jag är enbart emot att folk försöker likrikta, likforma, bortse från könskillnader, trots det omöjliga i det...
    Och vad får dig att tro att det är att likrikta och likforma alla barn som vi är ute efter när vi säger och låter barnen få utvecklas med en större palett än den palett där könen är det som får styra.

Jag kan garantera dig att min son är långt ifrån likriktad och likformad, detta trots att han har klänning ibland. Han är snarare en helt unik individ
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • giftfri
    trollbottom skrev 2011-03-03 23:43:06 följande:
    Och vad får dig att tro att det är att likrikta och likforma alla barn som vi är ute efter när vi säger och låter barnen få utvecklas med en större palett än den palett där könen är det som får styra.

Jag kan garantera dig att min son är långt ifrån likriktad och likformad, detta trots att han har klänning ibland. Han är snarare en helt unik individ
    Men herregud, läs innan du skriver, jag har för fan skrivit massvis med ggr att jag skiter fullständigt i klädvalet, så låt mig slippa kommentera det i vartenda jävla inlägg, det är itrriterande nåt så ini helveta att behöva dra allt om å om å om å om å om igen..
    Ursäkta att jag blir upprörd, men samma argument har jag redan svarat på till leda, så jag orkar inte dra det igen..

Läs gärna #1747, å fundera över det, för i det finner du svaret till varför jag ogillar vissa kläder på barnen, om dom inte ges information å argument om vad kläderna står för..
  • KlasKristian
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 23:13:57 följande:
    Precis vad jag tänkte skriva. Om man accepterar att klädmoden ändras, varför är man så starkt emot dessa förändringar?
    Det är inte själva ändringen så mycket som vad som ligger bakom den.

Att modet ändrades på 1700-talet (?) hade säkert inte speciellt mycket med självutnämnda experter som tävlade i klyschor om att "krossa normer" eller "inte sortera in i fack" att göra. 
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Mumlan74

Kan du inte svara på en rak fråga giftfri? Jag har läst hela tråden och inte en enda gång sett dig ge exempel på de skillnader mellan könen du säger dig kämpa för. I stället vurpar du totalt i ditt svar till mig. Jag ställer en rak och enkel fråga. Tydligen kan du inte svara på den eftersom du duckat den rakt igenom hela tråden. Jag är ärligt nyfiken, för jag vill förstå vad det är du värnar så om. För att förstå hur du tänker. Kan du inte, snälla, ge mig tre exempel på viktiga skillnader mellan könen?

• deep purple

Så länge inte barnen blir verktyget i föräldrarnas kamp för bögeriet,feminismen det könsneutrala eller vadetnukanvara så är det väl ok. Om barnet ska agera pridesymbol blir det bara så sjukt

Svar på tråden Pojke i klänning?!