• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Candelavern

En sak som jag reflekterat över är att rent generellt så verkar det som om alla "genusmotståndare" tror att "genusivrare" vill begränsa sina barn eller få alla att bli likadana, det är ju ett argument man sett genom hela tråden, alla vi villa göra alla till en "grå, könlös" massa. Inte en gång har jag sett någon som förespråkar genuspedagogik säga att de vill göra sin barn könlös. I själva verket är det precis tvärtom, man vill att ens barn ska få tillgång till alla kulörer, färger och former. Hur är det grått och könslöst?

Sen tänker jagf så här också: Jag ser en himla skillnad i bemötandet av min dotter beroende på vad hon har på sig för stunden. Om hon har exempelvis jeans och en färgglad tröja, typ röd/grön/och gul så blir andras reaktion "Hej xxxxx va roligt att se dig, kul att du är här hos oss".
    Har hon en klänning, speciellt om den är typiskt "flickig" och rosa, är reaktionen "heeeeej xxxxxx, guuuuuud så söt klänning, åh va fin du är, jättesöt!" och superlativen haglar över ungen. Hon är inte dum, hon fattar attt om hon är "fin, snygg och söt" får hon uppskattning för det= bekräftelse, och är det något att eftersträva? Jag gillar reaktion nummer 1 mycket mer, där får hon bekräftelse för sin person, inte sitt utseende. Jag vill inte att hon ska få uppfattningen att hennes värde stiger om hon ser söt ut.

VEM är det ni anser begränsar sina barn? De jag känner som förespråkar genus ger sina barn tillgång till alla kläder som finns att tillgå, de jag känner som inte gillar genustänket, tar bort och begränsar sina barn ivalet av kläder, eftersom pojkar inte "får" ha rosa, glitter eller tunikor/klänningar whatever det är de har hängt upp sig på.

• TheCoopers
    Candelavern skrev 2011-03-04 08:56:25 följande:
    En sak som jag reflekterat över är att rent generellt så verkar det som om alla "genusmotståndare" tror att "genusivrare" vill begränsa sina barn eller få alla att bli likadana, det är ju ett argument man sett genom hela tråden, alla vi villa göra alla till en "grå, könlös" massa. Inte en gång har jag sett någon som förespråkar genuspedagogik säga att de vill göra sin barn könlös. I själva verket är det precis tvärtom, man vill att ens barn ska få tillgång till alla kulörer, färger och former. Hur är det grått och könslöst?

Sen tänker jagf så här också: Jag ser en himla skillnad i bemötandet av min dotter beroende på vad hon har på sig för stunden. Om hon har exempelvis jeans och en färgglad tröja, typ röd/grön/och gul så blir andras reaktion "Hej xxxxx va roligt att se dig, kul att du är här hos oss".
    Har hon en klänning, speciellt om den är typiskt "flickig" och rosa, är reaktionen "heeeeej xxxxxx, guuuuuud så söt klänning, åh va fin du är, jättesöt!" och superlativen haglar över ungen. Hon är inte dum, hon fattar attt om hon är "fin, snygg och söt" får hon uppskattning för det= bekräftelse, och är det något att eftersträva? Jag gillar reaktion nummer 1 mycket mer, där får hon bekräftelse för sin person, inte sitt utseende. Jag vill inte att hon ska få uppfattningen att hennes värde stiger om hon ser söt ut.

VEM är det ni anser begränsar sina barn? De jag känner som förespråkar genus ger sina barn tillgång till alla kläder som finns att tillgå, de jag känner som inte gillar genustänket, tar bort och begränsar sina barn ivalet av kläder, eftersom pojkar inte "får" ha rosa, glitter eller tunikor/klänningar whatever det är de har hängt upp sig på.
    I'm the me I choose to be ...
  • KlasKristian
    Candelavern skrev 2011-03-04 08:56:25 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Blir det inte en ganska grå massa OM man inte får sticka ut från normen ?
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 10:27:40 följande:
    Blir det inte en ganska grå massa OM man inte får sticka ut från normen ?
    Tycker du vi är gråa i dag? Kom nyss upp ur tunnelbanan och där var det som vanligt en salig blandning av alla möjliga sorters färger och klädstilar.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Rigmor Mortis

Men könstillhörigheten hos vuxna sitter ytterst sällan bara i kläderna, på de allra allra flesta kan man se könet ändå. Varför vore det så illa om kläderna slutade signalera kön?
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:28:50 följande:
    Tycker du vi är gråa i dag? Kom nyss upp ur tunnelbanan och där var det som vanligt en salig blandning av alla möjliga sorters färger och klädstilar.
    Ja lite tråkigt är det allt tycker jag . De flesta klär sig väl nästan likadant ? Stockholm är väldigt alla lika - HM syndromet Det tänkte jag mest på när jag flyttade hem från NYC  . Vi är väldigt "mainstream"

Menar du att vi skulle bli gråa om vi lät våra barn ha klänning om de vill ?
  • Candelavern

Vi tror nog olika då, jag tvivlar starkt på att det i framtiden kommer vara svårt att se skillnad på män och kvinnor bara för att vi kan välja fritt bland kläder.

Men även om, vi säger att det skulle bli så i framtiden, så ser jag inte det som en anledning att propsa på barn kläder de inte är bekväma i, eller neka de kläder de vill ha, självklart inom rimliga gränser och med rimliga gränser menar jag uppenbara hinder som att inte ränna runt i klänning när det är 20 minus, lika bra att påpeka detta eftersom det är FL vi sitter på.
  • TheCoopers

Det jag aldrig får svar på är om det är lika "illa" med flickor som VÄGRA klänning , kjol , som inte vill ha tofsar , inte leker med Barbie . Kanske tom har fotbollskläder , kalsonger och kort hår ?

• KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 10:33:56 följande:
    Ja lite tråkigt är det allt tycker jag . De flesta klär sig väl nästan likadant ? Stockholm är väldigt alla lika - HM syndromet Det tänkte jag mest på när jag flyttade hem från NYC  . Vi är väldigt "mainstream"

Menar du att vi skulle bli gråa om vi lät våra barn ha klänning om de vill ?
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
Svar på tråden Pojke i klänning?!