• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-03-04 10:50:46 följande:
    Du får väldigt gärna förklara varför det skulle vara farligt med att det typiska kvinnliga och manliga försvinner
    Jag har inte sagt att det är farligt, bara att det inte är ett samhälle jag skulle vilja leva i.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:53:55 följande:
    Jag har inte sagt att det är farligt, bara att det inte är ett samhälle jag skulle vilja leva i.
    Nä, jag vet. Jag frågade varför det skulle vara så farligt. Men vad är det som stör, varför kan inte människor få utvecklas utan trånga könsnormer?

Ge gärna anledning till varför könsnormer behövs övh och varför det inte räcker med normer
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:53:28 följande:
    Jag tycker det ser förjävligt ut med män i kvinnokläder, eller pojkar i flickkläder, men vill man ha det så vem är jag att döma utifrån min egen högst subjektiva smak?

Det är genusmaffians medvetenhet om sin egen förträfflighet och alla andras inskränkthet jag har mycket mycket svårt för.
    Fast jag är inte med i "genusmaffian" let that be told .

Jag låter bara mina barn välja själv . Det kan väl inte vara så upprörande ?
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    trollbottom skrev 2011-03-04 10:59:05 följande:
    Nä, jag vet. Jag frågade varför det skulle vara så farligt. Men vad är det som stör, varför kan inte människor få utvecklas utan trånga könsnormer?

Ge gärna anledning till varför könsnormer behövs övh och varför det inte räcker med normer
    Vi fick en liten föreläsning/utskällning av en dagisfröken för att vår dotter hade spiderman kalsonger på sig på dagis .
    - Det är absolut inte OK att hon som flicka använder kalsonger ! Hon kan bli fruktansvärt retad för det !

Jag svarade bara att jag inte hittade några spindelmannen trosor i affären och att hon ville ha dem . Om hon tycker det är så upprörande så ligger problemet hos henne . Dessutom hade jag högre förväntningar på henne som pedagog .

Demon Förbannad blir jag !
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri

@trollbotten.
    Det enda du gör är gnäller å klager på alla som inte delar dina åsikter, enligt mig är du en skitjobbig egoist, som tror du har alla rätt,.
    Uppenbart är du inte ute efter att debattera, utan enbart att gnälla på alla som inte delar din uppfattning.

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Candelavern
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:53:28 följande:
    Jag tycker det ser förjävligt ut med män i kvinnokläder, eller pojkar i flickkläder, men vill man ha det så vem är jag att döma utifrån min egen högst subjektiva smak?

Det är genusmaffians medvetenhet om sin egen förträfflighet och alla andras inskränkthet jag har mycket mycket svårt för.
    Det står ju dig fritt att tycka naturligtvis, alla tycker vi väl att det finns snygga och ass-ugly kläder, men som du själv säger, vem är du (eller jag) att döma?

Det där sista pallar jag faktiskt inte kommentera, varför dessa epitet? Blir knappast en saklig diskussion om vi ska börja kasta öknamn på varandra.
  • KlasKristian
    Candelavern skrev 2011-03-04 11:18:43 följande:
    Det står ju dig fritt att tycka naturligtvis, alla tycker vi väl att det finns snygga och ass-ugly kläder, men som du själv säger, vem är du (eller jag) att döma?

Det där sista pallar jag faktiskt inte kommentera, varför dessa epitet? Blir knappast en saklig diskussion om vi ska börja kasta öknamn på varandra.
    Om jag ändrar "genusmaffian" till "genusförespråkarna" då?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • giftfri

Dottern klär sig som trash hora på dagis, med  tighta rosa lack hotpantas, så hon får en fin å tydlig cameltoe.., trasiga nätstrumor, högklackat o matchande BH, + sminkning har hon själv valt ut.., hon tycker det är jättefint å jag stöttar såklart henne i valet av kläder.., för det har jag lärt mig att det ska man göra..

Pojken har fått en exakt kopia av en SS nazistuniform, inkl kopplel mössa, stövlar å vapen, då han tycker det är så fint, å jag stöttar han förstås, för det har jag lärt mig att så ska man göra.., kläder saknar ju symbolvärden å att dom är kösnsspecfika kan man bara bortse från, sån´t miskar bara paletten som kan användas, å det är viktig..

Nu vill min dotter klä ut sig till profeten Mohammed, men det säger dom på dagiset att hon inte får, det kan va farligt.., å är visst förbjudet enligt nån religion.., jag fattar ingenting, jag har ju lärt mig att ungar ska få bestämma sin klädsel själva, å att jag ska stötta dom i det..
    Nästa vecka kommer grabben att vara klädd som bödel, han vet förstås inte vad det är, symbolik är oviktig har jag lärt mig, så det gör ju inget, utan han tycker bara det är snygga kläder å en tuff lädermask...

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Candelavern
    giftfri skrev 2011-03-04 11:48:05 följande:
    Dottern klär sig som trash hora på dagis, med  tighta rosa lack hotpantas, så hon får en fin å tydlig cameltoe.., trasiga nätstrumor, högklackat o matchande BH, + sminkning har hon själv valt ut.., hon tycker det är jättefint å jag stöttar såklart henne i valet av kläder.., för det har jag lärt mig att det ska man göra..

Pojken har fått en exakt kopia av en SS nazistuniform, inkl kopplel mössa, stövlar å vapen, då han tycker det är så fint, å jag stöttar han förstås, för det har jag lärt mig att så ska man göra.., kläder saknar ju symbolvärden å att dom är kösnsspecfika kan man bara bortse från, sån´t miskar bara paletten som kan användas, å det är viktig..

Nu vill min dotter klä ut sig till profeten Mohammed, men det säger dom på dagiset att hon inte får, det kan va farligt.., å är visst förbjudet enligt nån religion.., jag fattar ingenting, jag har ju lärt mig att ungar ska få bestämma sin klädsel själva, å att jag ska stötta dom i det..
    Nästa vecka kommer grabben att vara klädd som bödel, han vet förstås inte vad det är, symbolik är oviktig har jag lärt mig, så det gör ju inget, utan han tycker bara det är snygga kläder å en tuff lädermask...
    Om du tror att kläder saknar symbolvärde har du fullständigt missuppfattat precis allt.
  • Candelavern
    KlasKristian skrev 2011-03-04 11:47:22 följande:
    Om jag ändrar "genusmaffian" till "genusförespråkarna" då?
    Kör hårt. Klart det finns de som anser att deras väg är den enda rätta, trist läge såklart, men knappast alla som förespråkar ett genustänk. Och de finns inom alla läger, lika drygt oavsett.
Svar på tråden Pojke i klänning?!