• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-03-03 23:55:25 följande:
    Men herregud, läs innan du skriver, jag har för fan skrivit massvis med ggr att jag skiter fullständigt i klädvalet, så låt mig slippa kommentera det i vartenda jävla inlägg, det är itrriterande nåt så ini helveta att behöva dra allt om å om å om å om å om igen..
    Ursäkta att jag blir upprörd, men samma argument har jag redan svarat på till leda, så jag orkar inte dra det igen..

Läs gärna #1747, å fundera över det, för i det finner du svaret till varför jag ogillar vissa kläder på barnen, om dom inte ges information å argument om vad kläderna står för..
    Men gisses. Kan du bli mer otrevlig?

Du säger ju att vi genusförespråkare vill likrikta och likforma våra barn och jag säger att du fått det om bakfoten
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:39:20 följande:
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
    Men jag måste få påpeka här att vad jag argumenterar för är det "fria valet" dvs att man ska få klä sig som man vill och vara annorlunda dvs inte norm och det är OK för mig .

Jag bryr mig inte om vad andra har på sig och skulle inte bli arg för att en kille har kjol eller klänning . Jag fattar inte hysterin . Låt folk vara ifred !

Jag klär mig själv i klänning när väder tillåter , eller jeans helst . Ena dottern leker prinsessa varje dag och den andra Zlatan . Jag gör ingen skillnad .
    De väljer själv ! och så kommer det fortsätta vara .

Jag lär även mina barn att vara öppensinnade och att de kommer möta många människor genom livet som inte ser ut eller klär sig precis som dem .
    I'm the me I choose to be ...
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Vad är farligt med det? Att det inte finns något typiskt kvinnligt och manligt? Vad är typiskt kvinnligt och manligt idag?
  • uniMog
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
    Fast de flesta (flest = min gissning, jag kan ha fel) av oss som argumenterar för att våra barn ska få ha de färger & kläder de vill gör det inte för att vi vill tvinga på er våran politiska åsikt utan för att vi vill att våra barn ska få uttrycka sin personlighet som de vill. Jag har inte tvingat min son att vilja ha klänning, han ville det för att han tyckte det var fint. Nästa dag kanske han ville ha blixten mqQueen-tröja och "springskor".
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • trollbottom

Varför anser du att det behövs könsnormer? Räcker det inte med att det finns normer! Det är skillnad på normer och könsnormer. Och allvarligt så ser iaf jag inte en enda anledning till varför könsnormer behövs
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-03-04 10:46:18 följande:
    Vad är farligt med det? Att det inte finns något typiskt kvinnligt och manligt? Vad är typiskt kvinnligt och manligt idag?
    Måste jag förklara det verkligen? Räcker det inte med att titta sig omkring för att se det?

Debatten ser dessutom, så upplever jag det i alla fall, ofta ut som så att det "kvinnliga" antyds vara mindre värt än det "manliga". Det förstår jag inte heller.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Candelavern

Fast där är jag inte med dig heller, de allra flesta vill bara att ungarna ska få lov att utvecklas fritt, att man sen måste försvara sig mot alla som får dåndimpen av blotta tanken på en pojk med klänning gör ju såklart att man kan framstå som rabiat.

Men har jag fattat dig rätt om du eg. inte bryr dig så mycket om huruvida en killa har klänning eller inte, utan du debatterar mest bara för att?
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:48:37 följande:
    Måste jag förklara det verkligen? Räcker det inte med att titta sig omkring för att se det?

Debatten ser dessutom, så upplever jag det i alla fall, ofta ut som så att det "kvinnliga" antyds vara mindre värt än det "manliga". Det förstår jag inte heller.
    Du får väldigt gärna förklara varför det skulle vara farligt med att det typiska kvinnliga och manliga försvinner
  • KlasKristian
    Candelavern skrev 2011-03-04 10:49:17 följande:
    Fast där är jag inte med dig heller, de allra flesta vill bara att ungarna ska få lov att utvecklas fritt, att man sen måste försvara sig mot alla som får dåndimpen av blotta tanken på en pojk med klänning gör ju såklart att man kan framstå som rabiat.

Men har jag fattat dig rätt om du eg. inte bryr dig så mycket om huruvida en killa har klänning eller inte, utan du debatterar mest bara för att?
    Jag tycker det ser förjävligt ut med män i kvinnokläder, eller pojkar i flickkläder, men vill man ha det så vem är jag att döma utifrån min egen högst subjektiva smak?

Det är genusmaffians medvetenhet om sin egen förträfflighet och alla andras inskränkthet jag har mycket mycket svårt för.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
Svar på tråden Pojke i klänning?!