• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Leoella
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:27:49 följande:
    Jag är själv feminist och uppfostrar mina barn jämställt, men jag klär dem i typiska pojk-och flickkläder ändå, för vet ni? Jag använder genus i UPPFOSTRAN, att de ska lära sig att behandla andra med respekt och att alla är lika mycket värda. Jag ger dem värderingar som är jämställda och lika för båda två (pojke och flicka), lär dem att vara sympatiska, snälla, omtänksamma, självständiga, starka, målmedvetna & respektfulla individer UTAN att behöva visa det genom kläderna. För hur ska barn lära sig att inte sträva efter typiska könsroller då man börjar med kläderna??
    Jag förstår din poäng! Och samtidigt: eftersom  en sån skitsak som kläder  och färger väcker SÅ oerhört mycket provokation  och diskussion så tyder det ju på att det ÄR (otroligt nog) en fråga som är oerhört känslig för många.

Och kan vi inte ens komma över DEN lilla skitgränsen (för det är ju bara tyg och färg!) så säger det en hel del om hur enormt långtifrån riktig jämställdhet vi är.  Och med "vi" menar jag samhället; alla vi människor som finns i det, inte nödvändigtvis just du och jag som enskilda individer.
  • Anonym

Tycker att mamman hade väldigt taskig attityd som fräste sådär. 

Jag tror att jag kommer skaffa lite utklädningskläder till min son när han blir äldre och kanske även någon känning. Tror barn kan tycka det är lite kul att testa olika roller när de är små. Jag kommer inte att välja en klänning till min son när han ska till dagis men skulle han själv jätte gärna vilja ha det så får han väl det. Kanske skulle jag ta med några andra kläder ifall att han skulle ångra sig under dagen.

• THEA och Grodan
    Leoella skrev 2011-02-24 23:32:05 följande:
    Personligen så tänker jag såhär:
    Om nu vår pojke vill ha en kjol eller klänning på sig så är min inställning att jag vill inte vara den "första mobbaren". Vilket jag faktiskt skulle känna att jag var (indirekt) om jag sa åt honom att "nej, det kan du inte för det är ett tjejplagg" eller mer subtilt "nja, det kanske inte är så bra... du kan bli retad eftersom inga andra pojkar har det".

Jag tänker istället såhär: min roll som förälder är att stå för det jag tycker; och en del av det jag står för är allas lika värde, oavsett kläder. Dessutom är jag mycket intresserad av genusfrågor och jämställdhet, min grundmurade värderingsnorm är att flickor och pojkar ska få vara som de själva vill som INDIVIDER, inte tvingas in i en könsrollsmall. Och då tänker jag att det kommer de att göra ÄNDÅ, av samhället, äldre generationer, omedvetna beteenden hos oss föräldrar osv.

Min roll i "klänningsfrågan" är att ge mitt barn den styrkan att VÅGA prova bryta normer, att tala om att det är DE SOM RETAS (om det nu är några) som  har fel. Det talar jag bäst om genom att stå bakom min pojkes beslut att bära kjol (till exempel.). OM nu barnet blir retat (vilket jag också är övertygad om inte sker förrän de blir större i så fall) och därefter inte längre vågar bryta mot normen (även om han skulle älska sin kjol) så får ju jag stötta upp med tröst - precis som i vilket läge som helst när någon retats eller varit dum. Jag ska trösta, tala om att jag tycker "de var dumma". Om sen sonen som resultat finner mod att ÄNDÅ gå sin egen väg eller om modet sviktar och han inte vill så är det min roll att stå bakom det beslut som han tar, oavsett!
    Precis.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 23:32:59 följande:
    Jag tror ju iof att en självkänsla kan försvagas.....beronde på hur man blir behandlad av folk, och är man 4 år så tror jag garanterat att det är så...
    Självkänsla kan försvagas, men det är nog mer troligt att en stark självkänsla försvagas av att en förälder förnekar barnet som individ, än att några typer på förskolan retas.
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 23:37:19 följande:
    Självkänsla kan försvagas, men det är nog mer troligt att en stark självkänsla försvagas av att en förälder förnekar barnet som individ, än att några typer på förskolan retas.
    Ok men då tror vi olika där....
  • Helene OSV
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:27:49 följande:
    Jag tycker att det har blivit lite väl mycket hysteri kring kläder när det gäller genus. Folk verkar glömma bort grunden vad genus handlar om och riktar in all sin energi på att göra "statement" med kläderna. Genus är så mycket mer, men det handlar i skymundan eftersom kläderna tar sån stor plats. Det vanligaste sättet, vad jag kan se över internet, är att många försöker provocera andra genom att välja klänning till pojkar och spindelmannentröjor till killar, ibland känns det som "riktig" genus glöms bort. Det verkar ha blivit någon "innegrej" att genusmedvetna måste klä sin son i klänning för att alla andra gör det. Stöter ofta på människor som köper klänning och rosa till sonen, och jeans och t-shirt med tryck på till flickor, och sedan kommer de med det vanliga påståendet att pojkar minsann också ska få ha klänning och flickor ska få ha jeans. Men jaha? Varför inte då klä båda barnen i klänning eller jeans och t-shirt samtidigt? Då är det ju mest jämställt va? Har märkt att många flickor aldrig bär klänning och att det är mer förekommande på pojkar (nu pratar jag om feminister/genusmedvetna) och då tycker jag det är sån grym dubbelmoral att jag knappt vet hur jag ska formulera mig. Det blir ju bara tvärtom, förstår ni inte det?! Varför har vissa så svårt att klä sin flicka i klänning när en pojke får ha det?

Det är bara för att göra ett statement. För att provocera. Och att använda barnen för att få fram sina budskap.

Jag är själv feminist och uppfostrar mina barn jämställt, men jag klär dem i typiska pojk-och flickkläder ändå, för vet ni? Jag använder genus i UPPFOSTRAN, att de ska lära sig att behandla andra med respekt och att alla är lika mycket värda. Jag ger dem värderingar som är jämställda och lika för båda två (pojke och flicka), lär dem att vara sympatiska, snälla, omtänksamma, självständiga, starka, målmedvetna & respektfulla individer UTAN att behöva visa det genom kläderna. För hur ska barn lära sig att inte sträva efter typiska könsroller då man börjar med kläderna??
    Så ska det ju inte vara.

Här är det iaf INTE så!
    Mina barn (två flickor och två pojkar) har de kläder jag gillar och det de ärver helt enkelt.
    Jag köper såklart mest kläder till Olivia eftersom hon är äldst, hon får alla möjliga olika kläder i alla möjliga olika modeller och färger som jag gillar och jag slutar inte gilla dem varken när det är dags för Sigrid att ärva dem eller när det är dags för Valter och sen Holger att ärva dem.
    Jag tänker på kläder som... kläder helt enkelt. De ska vara praktiska och sköna och bra att leka i och det skadar ju inte om de är lite fina också.

Jag uppfostrar dem till att bli tänkade kritiska individer som vågar stå för dem de är.
  • Veladis

Jag tycker att kläder är en självklar del av jämställdhetsbiten. Inte den viktigaste biten, men en självklar bit.
    För hur kan jag sitta och hävda att jag inte ska begränsa mina barn utifrån deras kön i deras val av lekar, fritidsaktiviteter, utbildning, yrke, etc, men ändå göra det i deras val av kläder? Det blir ju... fel!
    Så, därför gör jag inte det. Jag statuerar inte exempel. Jag låter bara helt enkelt bli att sätta gränser för kläder baserat på kön.

• Anonym (Hm....)

Min personliga åsikt är att mammor som fick pojkar men innerst inne önskade sig en flicka gärna låter de små killarna klä sig i klänning eller andra typiska "tjejplagg". Mig stör det inte det minsta, men för många är det nog det som ligger till grund.

• Leoella
    snorkan skrev 2011-02-24 23:34:37 följande:
    Så vad än din son vill bära är det ok med dig?
    Så länge det inte är opraktiskt, ja.
    Och med opraktiskt menar jag: kläder som är tokiga för ändamålet eller vädret.
    (Ex: ska han gå ut i 10 minusgrader så diskuteras inte mössa eller inte mössa. Ska han bada på sommaren så diskuteras inte att ha på sig vinteroverallen i sjön då det är lite riskabelt rent säkerhetsmässigt. Osv)

Nu är han 3 år och hans främsta val är "något gammalt" - han vill helst ha på sig kläder som han redan använt. :)
  • mysfaaktor
    snorkan skrev 2011-02-24 22:43:35 följande:
    Jo jag tycker visst att mobbing kan handla om kläder....kom ihåg en tjej på min skola som typ fick ärva kläder från någon i släkten som hade haft barn för lääänge sedan....riktigt fula kläder.

Det var många som kommenterade henne för det, och det var inga snälla ord. hon hade det nog rätt kämpigt hela skoltiden, många såg henne som "udda"....i övrigt så var hon "som oss andra" så frågar du henne, så hade nog hon önskat att hennes föräldrar hade köpt lite mera normal kläder så hon fick känna sig som alla andra.

Och om något är annorlunda så kan ju barn ha en förmåga att retas. jag vill inte utsätta mina barn för det.
    Barn kan bli retade för ALLT. De är aldrig skyddade.
Svar på tråden Pojke i klänning?!