Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:27:49 följande:
Jag tycker att det har blivit lite väl mycket hysteri kring kläder när det gäller genus. Folk verkar glömma bort grunden vad genus handlar om och riktar in all sin energi på att göra "statement" med kläderna. Genus är så mycket mer, men det handlar i skymundan eftersom kläderna tar sån stor plats. Det vanligaste sättet, vad jag kan se över internet, är att många försöker provocera andra genom att välja klänning till pojkar och spindelmannentröjor till killar, ibland känns det som "riktig" genus glöms bort. Det verkar ha blivit någon "innegrej" att genusmedvetna måste klä sin son i klänning för att alla andra gör det. Stöter ofta på människor som köper klänning och rosa till sonen, och jeans och t-shirt med tryck på till flickor, och sedan kommer de med det vanliga påståendet att pojkar minsann också ska få ha klänning och flickor ska få ha jeans. Men jaha? Varför inte då klä båda barnen i klänning eller jeans och t-shirt samtidigt? Då är det ju mest jämställt va? Har märkt att många flickor aldrig bär klänning och att det är mer förekommande på pojkar (nu pratar jag om feminister/genusmedvetna) och då tycker jag det är sån grym dubbelmoral att jag knappt vet hur jag ska formulera mig. Det blir ju bara tvärtom, förstår ni inte det?! Varför har vissa så svårt att klä sin flicka i klänning när en pojke får ha det?
Det är bara för att göra ett statement. För att provocera. Och att använda barnen för att få fram sina budskap.
Jag är själv feminist och uppfostrar mina barn jämställt, men jag klär dem i typiska pojk-och flickkläder ändå, för vet ni? Jag använder genus i UPPFOSTRAN, att de ska lära sig att behandla andra med respekt och att alla är lika mycket värda. Jag ger dem värderingar som är jämställda och lika för båda två (pojke och flicka), lär dem att vara sympatiska, snälla, omtänksamma, självständiga, starka, målmedvetna & respektfulla individer UTAN att behöva visa det genom kläderna. För hur ska barn lära sig att inte sträva efter typiska könsroller då man börjar med kläderna??
Så ska det ju inte vara.
Här är det iaf INTE så!
Mina barn (två flickor och två pojkar) har de kläder jag gillar och det de ärver helt enkelt.
Jag köper såklart mest kläder till Olivia eftersom hon är äldst, hon får alla möjliga olika kläder i alla möjliga olika modeller och färger som jag gillar och jag slutar inte gilla dem varken när det är dags för Sigrid att ärva dem eller när det är dags för Valter och sen Holger att ärva dem.
Jag tänker på kläder som... kläder helt enkelt. De ska vara praktiska och sköna och bra att leka i och det skadar ju inte om de är lite fina också.
Jag uppfostrar dem till att bli tänkade kritiska individer som vågar stå för dem de är.