• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • KlasKristian
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 15:59:49 följande:
    Ingen har väl skrivit att de inte skall tala med sina barn, men att de inte berättar för sina barn exakt vad DU tycker att de skall säga är väl inte konstigt?

Jag är trettiofem år. Och ville ofta ha klänning när vi lekte hemma på gatan när jag var liten (jag gick inte i förskola). Det var inga andra barn eller föräldrar som tyckte det var konstigt. När vi hade en sminkös i klassen i femte klass ville de flesta andra pojkar bli sminkade till monster eller ville ha en blåtira. Jag sminkades som en kvinna, och var jättestolt, så stolt att jag behöll sminket på hela kvällen för att visa grannar och min musiklärare. Ingen reagerade negativt. Jag blev inte det minsta mobbad i klassen. Snarare tvärtom. Hela pojke i klänning-hysterin verkar ju ha blossat upp i takt med att feministrädslan har spridit sig. Jag menar, Alice Cooper hade klänning på sig för att provocera på SEXTIOTALET! Jag är jätteförvånad över att folk blir så provocerade än i dag...
    Jahaja, så var man "provocerad" igen. Suck.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Candelavern
    giftfri skrev 2011-03-04 15:03:59 följande:
    Men om det är  som genusfanatikerna menar, att kläder saknar både symbolik och könstilhörighet, så spelar väl inte en symbol för solen nån roll,  så varför gör du det då till en nazisymbol istället?
    Eler är det så att du ser en symbolik i kläder å attribut, att t.ex en slöja betyder något, solsymbolen som en nazisumbol, kanske läser du in saker från uniformer åxå, eller är det som genusfanatikerna säger, att det inte finns något sån`t?
    Varför frågar du mig detta när jag nyss skrev att jag anser att kläder har en symbolik? Att jag anser att just könet inte är en anledning till att neka vissa barn kläder som man skulle låta ett barn med motsatt kön ha på sig betyder inte att jag vill ta på mitt barn politiska eller religiösa symboler. Som jag sa, vill någon annan ta på sin unge en jesutröja eller vadförslags religiös symbol så fine, JAG skulle inte ta på min unge det. Men det har inte med könet att göra. Vilket är det som är topic i tråden.
    Det hade varit en relevant jämförelse om tråden hade handlat om ngn som såg en unge med bamsetröja och tyckte det var fruktansvärt att sätta symboler på barnens kläder men nu handlar den om ett barn som har klänning på sig fast han har snopp. Men det kanske spelar mindre roll om man är en könstaliban vad vet jag. Allt för att få fram en poäng, som inte finns...
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 15:54:39 följande:
    Och jag tror det kallas "missuppfatta med vilje" eller, mer ickelekmannamässigt, "straw man", dvs tillskrivande av åsikter motparten inte har.

Din smiley där förresten är ett utmärkt exempel på förlöjligande... och jag som trodde det var en s.k. manlig härskarteknik.
    Jag missuppfattar inte. Det finns ingen normalt funtad person i världen som kan tycka att det är samma sak även om man bajsnödigt försöker med alla medel att hävda sin åsikt .

Det är inget förlöjligande , det är ett tecken på att jag är glad . Jag tycker det är roligt att diskutera . Du kanske ska hålla dig till sakfrågan istället för att köra med offer teorierna . De är rätt uttjatade .
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 15:52:35 följande:
    Nej. Men ett barn gör inte samma associationer kring en naziuniform som vi vuxna gör och det är ett av argumenten som är vanligast förekommande när man insisterar på att det ska vara normalt för pojkar att bära klänning. Barnet har inte hunnit indoktrineras med normer.
    Nej men som förälder har jag ett ansvar också . Därbland ligger ansvaret att inte låta mina barn gå i nazisymboler - det säger väl sig självt ?
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 15:59:49 följande:
    Ingen har väl skrivit att de inte skall tala med sina barn, men att de inte berättar för sina barn exakt vad DU tycker att de skall säga är väl inte konstigt?

Jag är trettiofem år. Och ville ofta ha klänning när vi lekte hemma på gatan när jag var liten (jag gick inte i förskola). Det var inga andra barn eller föräldrar som tyckte det var konstigt. När vi hade en sminkös i klassen i femte klass ville de flesta andra pojkar bli sminkade till monster eller ville ha en blåtira. Jag sminkades som en kvinna, och var jättestolt, så stolt att jag behöll sminket på hela kvällen för att visa grannar och min musiklärare. Ingen reagerade negativt. Jag blev inte det minsta mobbad i klassen. Snarare tvärtom. Hela pojke i klänning-hysterin verkar ju ha blossat upp i takt med att feministrädslan har spridit sig. Jag menar, Alice Cooper hade klänning på sig för att provocera på SEXTIOTALET! Jag är jätteförvånad över att folk blir så provocerade än i dag...
  • Quintus Zebra
    KlasKristian skrev 2011-03-04 16:00:54 följande:
    Jahaja, så var man "provocerad" igen. Suck.
    Har jag skrivit att du är provocerad? Har jag ens skrivit till dig i denna tråd? Du behöver inte ta illa upp. Läser du igenom TS och tråden så upptäcker du nog att det är ganska många som verkar anse att det är provocerande med pojkar och män i klänning...
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 16:13:48 följande:
    Jag missuppfattar inte. Det finns ingen normalt funtad person i världen som kan tycka att det är samma sak även om man bajsnödigt försöker med alla medel att hävda sin åsikt .

Det är inget förlöjligande , det är ett tecken på att jag är glad . Jag tycker det är roligt att diskutera . Du kanske ska hålla dig till sakfrågan istället för att köra med offer teorierna . De är rätt uttjatade .
    Nej, inte du. Men MammaG. Och någon annan som jag inte minns namnet på ställde en liknande fråga till mig tidigare.

Kräks <-- inget förlöjligande utan ett tecken på att jag verkar ha fått i mig något konstigt på lunchen.

;)
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 16:22:17 följande:
    Har jag skrivit att du är provocerad? Har jag ens skrivit till dig i denna tråd? Du behöver inte ta illa upp. Läser du igenom TS och tråden så upptäcker du nog att det är ganska många som verkar anse att det är provocerande med pojkar och män i klänning...
    Indirekt ja, eftersom jag är en av dem som vänt mig mot hela den här "killar-i-klänning-som-ett-sätt-att-krossa-normer"-grejen.

Men det där är rätt vanligt när någon tycker tvärtemot. Är man inte provocerad så är man avundsjuk. Eller både och.
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 16:28:24 följande:
    Nej, inte du. Men MammaG. Och någon annan som jag inte minns namnet på ställde en liknande fråga till mig tidigare.

Kräks <-- inget förlöjligande utan ett tecken på att jag verkar ha fått i mig något konstigt på lunchen.

;)
    Jaha !

Skål
  • patti87

pojken kanske kännes sig som "flicka" ?

han kanske föddes i "fel" kropp...?

Svar på tråden Pojke i klänning?!