• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Leija
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:50:31 följande:
    För att vi ska få jämställdhet ska vi inte börja med kläderna. Att själv få välja vad man vill ha på sig tillhör en helt annan kategori tycker jag.
    För mig handlar det om att inte kränka mina barns åsikter och viljor.

Genus tänket ligger djupare (mkt djupare) än så... Jag försöker vara så genus medveten jag kan utifrån mina kunskaper och erfarenheter.
    Dvs jag låter mina barn vara barn, precis som de är utan krusiduller....
  • THEA och Grodan
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:50:31 följande:
    Det är det här jag menar, går man emot strömmen om vad som de "nyblivna" feministerna tycker angånde klädval så blir man i princip dumförklarad direkt, precis så som TS blev. Jag har varit feminist i 15 år, jag VET att det är först nu det blivit så hysteriskt med kläder, och det verkar vara det enda sättet för vissa att få fram sin ståndpunkt, det enda sättet att få uppmärksamhet - för att påstå att man inte blir provocerad vore fel.

Jag tycker inte det är fel med att pojkar har klänning, men jag tycker att det är fel att börja där och sedan försöka få andra som inte väljer att gå samma väg att tro att de är  "sämre" för att de inte ger sina barn samma möjligheter. Surprise surprise, alla familjer kanske inte vill att deras barn ska få välja allt, som t.ex jag vill inte att mina barn ska få välja det som de inte förstår vad det handlar om, kläder är en typisk sak som är lite både och, att man kan få bestämma men ändå inte. Jag har valt att klä mina barn utifrån det jag tycker är fint och lekvänligt, men när de är gamla nog att själv bestämma om de vill gå emot normen så får de gärna göra det. Men då vill jag få fram det genom uppfostran att det ska vara OKEJ, och att de väljer det själva för att dom VILL. För börjar man klä t.ex pojkar i klänning vid 3 veckor som någon hade gjort så trycker man nästan bara på sina egna värderingar på ett barn som inte förstår vad det handlar om.

För att vi ska få jämställdhet ska vi inte börja med kläderna. Att själv få välja vad man vill ha på sig tillhör en helt annan kategori tycker jag.
    Jag har inte börjat med kläderna (ur jämställdhetsfrågan) , var fick du det ifrån? Jag är och har alltid varit feminist och min dotter fick för 10 år sedan också själv bestämma vad hon ville ha på sig. Varken min dotter eller son har haft kjol eller klänning i bebisålder då det är oprakltiskt eftersom klänningen eller kjolen har en förmåga att glida upp till armhålan och lämna magen bar... Båda mina barn har genom egen önskan fått sina klänningar och kjolar när dom själva har bett om det. Som någon annan skrev så är jusst kläder tydligen en big deal för många och även för dig som det verkar. Som sagt mina barn har sina kläder för att DOM själva vill, inte för att jag eller någon annan vill. Jag ser dock inte någon som helst vettig anledning till varför jag skulle neka mina barn kläder?
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (feminist)
    Leoella skrev 2011-02-24 23:53:34 följande:
    Men att trycka på en flicka på 3 veckor klänning är inte att "trycka på några värderingar"??
    Bara det att värderingen följer normen och det givna och blir därför "osynlig" i alla andras ögon...
    Fast först och främst förstår jag inte varför man ens tar på en 3-veckors oavsett kön en klänning, fruktansvärt opraktiskt. Men jag är av samma åsikt där, såklart man trycker på sina värderingar på en flicka genom att ta på henne klänning, men samtidigt, barn är helt oskyldiga i det hela oavsett vad de har för kön, det är föräldrarna som formar sina barn och jag anser att de ska ha rätten att bestämma hur de vill vara när de förstår vad det handlar om, vill de vara indelade i roller så visst - det är deras val! Vill de vara den som bryter normen så gärna för mig! Men då ska de vara gamla nog att förstå och framförallt vilja det. Man kan uppfostra barn till att gå sin egen väg och bryta normer och få dem att våga vara sig själva och bli självständiga individer med stark självkänsla utan att gå genom kläderna. Eller hur?

Jag har så svårt att formulera mig i text utan att det låter helgalet, men jag hoppas du förstår vad jag menar. :)
  • mysfaaktor
    Leoella skrev 2011-02-24 23:46:01 följande:
    Exakt. Jag och mina vänner blev retade för att vi var "plugghästar".
    Det hade kanske varit på sin plats att våra föräldrar hade lärt oss att prestera lite sämre i skolan så vi hade sluppit det?? Obestämd
    Jag blev retad för mina glasögon.
    Mamma, varför prioriterade du min syn framför popularitet? ;)
  • Cocco

Kränkande, Hur då?

L tycker han är fin i klänning.

• mysfaaktor
    snorkan skrev 2011-02-24 23:46:31 följande:
    Nej så är det verkligen, men att låta barnet ha på sig något som verkligen är i högriskzonen (tycker jag) 

Lär ju inte förbättra oddsen....

Förbättra oddsen...

Min mamma klädde mig verkligen "flickigt" när jag var liten (jag är en tjej), men jag har ändå varit otroligt utsatt för mobbning. Om min mamma hade dragit på mig någonting som inte är accepterat av samhället så kanske jag hade blivit mobbad för det också, men det hade inte direkt påverkat mig mer än vad den ndra mobbningen redan gjorde.
  • Anonym (feminist)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-24 23:58:43 följande:
    Jag har inte börjat med kläderna (ur jämställdhetsfrågan) , var fick du det ifrån? Jag är och har alltid varit feminist och min dotter fick för 10 år sedan också själv bestämma vad hon ville ha på sig. Varken min dotter eller son har haft kjol eller klänning i bebisålder då det är oprakltiskt eftersom klänningen eller kjolen har en förmåga att glida upp till armhålan och lämna magen bar... Båda mina barn har genom egen önskan fått sina klänningar och kjolar när dom själva har bett om det. Som någon annan skrev så är jusst kläder tydligen en big deal för många och även för dig som det verkar. Som sagt mina barn har sina kläder för att DOM själva vill, inte för att jag eller någon annan vill. Jag ser dock inte någon som helst vettig anledning till varför jag skulle neka mina barn kläder?
    Jag har inte sagt att just du har börjat med kläderna, eller har jag? Om så är fallet så ber jag om ursäkt, men kan faktiskt inte se någonstans i min text där jag nämnde ditt namn angående vad man börjar med.

Ja det är en big deal, från båda hållen! Jag vet flera av mina vänner som också är feminister som inte kan förstå varför vissa är så inriktade på kläderna? Och om man inte låter sitt barn välja vilka kläder de vill är man inte en "riktig feminist" (har fått höra det, så dra inga slutsatser om att du lindat in det på något knasigt sätt i din text hi hi Flört)
    Jag bryter ju t.ex "normen" där, att inte låta mitt barn välja fritt bland alla kläder som "alla andra" feminister gör. Det är ett exempel på att det finns många sätt att inte följa efter strömmen, och jag tror som sagt inte att jämställdhet sitter i kläderna, men rätta mig gärna om jag har fel.
  • THEA och Grodan
    snorkan skrev 2011-02-24 23:46:31 följande:
    Nej så är det verkligen, men att låta barnet ha på sig något som verkligen är i högriskzonen (tycker jag) 

Lär ju inte förbättra oddsen....

Det lär ju inte vara så att man som förälder förbättrar dessa "odds" genom att tala om att en pojke inte kan ha klänning för att det är för flickor eller att tala om för en flicka att hon inte kan ha "killjeans" från "killavdelningen"... Det är ju i detta handlande som dessa "odds" försämras...
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (MajBjörn)

Tycker det här är såååå löjligt det finns viktigare saker i jämställdhetsfrågan än kläder.  Det räcker med att lära sina barn att alla är olika! Det har räckt för mig! Jag har inte blivit påtvingad att ha klänning eller ens velat ha det för att veta det!

• Ablan
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-25 00:10:59 följande:
    Jag har inte sagt att just du har börjat med kläderna, eller har jag? Om så är fallet så ber jag om ursäkt, men kan faktiskt inte se någonstans i min text där jag nämnde ditt namn angående vad man börjar med.

Ja det är en big deal, från båda hållen! Jag vet flera av mina vänner som också är feminister som inte kan förstå varför vissa är så inriktade på kläderna? Och om man inte låter sitt barn välja vilka kläder de vill är man inte en "riktig feminist" (har fått höra det, så dra inga slutsatser om att du lindat in det på något knasigt sätt i din text hi hi Flört)
    Jag bryter ju t.ex "normen" där, att inte låta mitt barn välja fritt bland alla kläder som "alla andra" feminister gör. Det är ett exempel på att det finns många sätt att inte följa efter strömmen, och jag tror som sagt inte att jämställdhet sitter i kläderna, men rätta mig gärna om jag har fel.
    Fast att alla feminister skulle låta sina barn välja själv stämmer inte riktigt, alla som jag känner ger sina barn valmöjligheter, men välja vad de vill? Knappast.

Hur tycker du att man ska börja för att jobba mot jämställdhet? Några konkreta förslag?
Svar på tråden Pojke i klänning?!