THEA och Grodan skrev 2011-02-25 00:14:53 följande:
Eftersom du svarade på mitt inlägg så uppfattade jag det så, men ber om ursäkt om jag missuppfattade.
Som svar kan jag ju återigen skriva detta.
Det lär ju inte vara så att man som förälder förbättrar dessa "odds" genom att tala om att en pojke inte kan ha klänning för att det är för flickor eller att tala om för en flicka att hon inte kan ha "killjeans" från "killavdelningen"... Det är ju i detta handlande som dessa "odds" försämras...
Eller som i omskrivning kan överföras till att man faktiskt lär sina barn att vissa saker endast är för flickor och andra för pojkar, vilket jag som feminist aldrig kan eller kommer att acceptera.
Det kommer jag aldrig att acceptera själv heller. Jag har aldrig lärt mina barn att vissa saker endast är till för en typ av kön. De har gemensamt rum och således gemensam garderob, de har allt man kan tänka sig i leksaksväg (förutom vapen eller andra våldsrelaterade leksaker) och de leker med varandra med allt! De leker "Mamma-pappa-barn" också. De tar hand om en docka tillsammans, och bara där känner jag att jag och min man lyckats framföra budskapet om att det inte bara är "mamman" som ska ta hand om bebisen t.ex. Faktiskt så älskar min son att leka med dockor och laga mat på deras spis, aldrig någonsin att jag skulle vägra honom det! Likadant som min dotter tycker det är kul, men är hon intryckt i en könsroll då, om att kvinnor ska laga mat m.m?
Jag tycker inte att kläder är så viktigt, vad de har på sig skiljer sig inte speciellt mycket från varandra, det är mest mjukisbyxor, strumpbyxor, leggings (mjuk modell), jeans, tröjor m.m de har på sig, i alla regnbågens färger! Skulle min son ta fram en klänning så självklart får han ha på sig den om han vill, men jag lägger fram kläder på morgonen efter duschen och de klär på sig. Och jag tycker inte att jag skapar könsroller p.g.a det.