• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym (men)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 00:41:04 följande:
    Det finns också en hel del män som bär klänning eller kjol
    Jag vet, har redan kommenterar tidigare i tråden om du orkar läsa, men jag förstår inte jämförelsen?

Att killen vill ha klänning är väl för att han gillar det, inge mer med det. Men varför måste "ryttaren" jämföra med en häst? still, whats the point?
  • andraadvent

Klänning på en pojke i förskoleåldern är väl gränsen mellan utklädningsplagg och "vanliga kläder". Likställt med att han hade spindelmannendräkt, poliströja och prinsesskläder.

Möjligvis hade det varit "vanliga kläder" om flera pojkar på förskolan använde klänning och inte bara när de klär ut sig men det är väl föga troligt.

Det är väl inte oartigt att fråga, "om man inte frågar får man inget veta" och ibland tar ju nyfikenheten över.

• PennyD
    andraadvent skrev 2011-02-25 00:52:20 följande:
    Klänning på en pojke i förskoleåldern är väl gränsen mellan utklädningsplagg och "vanliga kläder". Likställt med att han hade spindelmannendräkt, poliströja och prinsesskläder.

Möjligvis hade det varit "vanliga kläder" om flera pojkar på förskolan använde klänning och inte bara när de klär ut sig men det är väl föga troligt.

Det är väl inte oartigt att fråga, "om man inte frågar får man inget veta" och ibland tar ju nyfikenheten över.
    Jag håller med dig. Samtidigt tycker jag att det mest logiska vore att se det som utklädningsplagg även när flickor har klänning. Kvinnliga klänningar (för att specificera mig) är ju sydda för att smickra/framhäva/forma en kvinnokropp, och sådana har ju inte barn. Så i mina (teoretiska) ögon är flickor i klänningar utklädda till kvinnor.
  • Ablan
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-25 00:31:08 följande:
    Jag tycker att man ska lära barnen samma värderingar, att de är värda lika mycket och fullt kapabla till att göra samma saker. Nu lever vi i ett redan så pass könsfördelat samhälle att en drastisk förändring kommer bli svår p.g.a mycket fördomar, men jag tror att folk blir mer och mer genusmedvetna och många uppfostrar den nya generationen med sunda värderingar, att det ska vara lika för alla osv. När man skapat en majoritet i samförstånd med att alla ska ha samma förutsättningar och att det inte är någon skillnad förutom den vi skapar själva, så kan man göra förändring. Jag tror som sagt inte på att man kan skapa förändring genom kläder.

Har du några konkreta förslag?
    Jag tror att könsneutrala kläder kan göra skillnad, det gör skillnad i hur barnen bemöts vilket påverkar hur dem uppfattar sig själv och vilka förväntningar som dem känner att de har på sig, det gör att andra barn som inte får en genusmedveten uppfostran får se andra alternativ än bara pojke/flicka vilket leder till att det blir "normalare" även för dem. Man kan läsa böckor som ställer sig positiva till mångfald och visar andra alternativ än normen, man kan prata med sina barn om hur de upplever saker och försöka ge dem nya perspektiv och försöka uppmuntra och inspirera till nya lekar och användningsområden för olika leksaker. Man kan som förälder föregå med gott exempel och visa att mamma och pappa kan göra både "tjej och killsaker". det finns massor man kan göra.
  • violatricolor

Tycker det var bra att hon sa ifrån. Självklart ska ett dagisbarn kunna ha klänning på sig, oavsett kön. Jag kan förstå att du blev förvånad, har själv varit med om en liknanade händelse men då frågade jag barnet varför han hade nagellack (rosa). Föräldrarna var inte där och ingen fräste åt mig men jag skämdes ändå. Tycker det var dumt av mig att fråga så men alla gör vi våra misstag i denna könsuppdelade värld.

• Anonym

har bara läst ts.....

men tycker att det hela med barnkläder och färger/former börjar bli lite väl hysteriskt numera....

den mamman tycker förmodligen att killar ska kunna ha va fn som hälst på sig...lr så är hon deppad för att hon inte födde en flicka istället, lr nått... nä, men det är så fjantigt det där med kläder nu.
    överdrift tycker jag. stackars pojke.

himmla fjantigt faktiskt.

• AnnaT

Jag tycker det är sjukt att föräldrar gör så för att dom vill visa vad dom tycker om saken!
    Fan pappan kan väl sätta på sig en klänning om dom nu tycker att det är okej att killar har klänningar

• violatricolor
    AnnaT skrev 2011-02-25 01:23:15 följande:
    Jag tycker det är sjukt att föräldrar gör så för att dom vill visa vad dom tycker om saken!
    Fan pappan kan väl sätta på sig en klänning om dom nu tycker att det är okej att killar har klänningar
    Så om pojken själv säger att han vill ha klänning så ska man säga "Nej, lilla gubben, klänning är för flickor."?
  • Anonym

ett smart sätt att fostra en transvestit är att förbjuda ex små pojkar att ha klänning eller testa nagellack...

DO IT och ni kommer hitta klänningar i grabbens garderob typ 20 år senare.. :D Låt dom leka och vara. Ingen fara..

• Anonym

Detta genusskit har gått för långt, som allt annat i detta Velourputt-land! Inte fan styr man väl ut en grabb i klänning!!

Svar på tråden Pojke i klänning?!