• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • morotsland
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 12:17:28 följande:
    Ja, det har hänt att jag har köpt byxor på herravdelningen, jeans är jeans oavsett om dom hänger på en herravdelning eller en damavdelning...
    Och min man köpte en kofta på damavdelningen sist. Åh nej, grymma värld, vilken katastrof...
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-25 12:17:07 följande:
    Är du man eller kvinna? jag gissar på att du är kvinna, det är ju 50% chans.....så det är okej om din man skulle klä sig i en rosa spets klänning, samt fylla ut en bh med några strumpor samt lägga en liten fest make up, och sedan skulle ni kunna gå tillsammans hand i hand.....ev till en middags bjudning?
    Ja?
  • snorkan
    RosaNapp skrev 2011-02-25 12:14:12 följande:
    Tror jag inte. Jag tror däremot att många säger till sina barn att det inte är ok, kanske inte alltid med ord, men blickar, "skoj"kommentarer och annat. Sen köper man "tuffa" kläder till pojkarna, skickar dom till skolan och där ges samma blickar och "skoj"kommentarer vilket gör att den där lille killen som verkligen gillade det slutar använda det eftersom det är NÅGOT med det som drar till sig jobbig uppmärksamhet. Att blickarna och kommentarerna inte känns ok.
    Eller på förskolan.

Dessutom, pojkar i klänning har ingen förebild. I tecknade serier, på tv, i tidningar, leksaker och ute på stan så finns det helt enkelt inte. Då behövs att föräldrarna är där och uppmuntrar, aktivt letar efter förebilder för att visa för att hjälpa pojken. För hur det än är, barn anpassar sig efter vad som SYNS. Det finns flickor, prinsessor och allt möjligt i klänning, men inte pojkar.

Jag tror att fler killar skulle gå i klänning, kjol om det fanns fler förebilder. Men någonstans måste man ju starta!
    Di leva.....han är väl en förebild kanske? 

Inte för mig, men för er som vill att era pojkar ska ha klänning.....visa Di leva för era barn, så kanske man får se pojkar i klänningar oftare 
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-25 12:19:41 följande:
    Ja?
    Nice.....jag skulle inte vilja att min man sprang omkring så....men vi är ju alla olika och TUR är väl det
  • augustisten
    KlasKristian skrev 2011-02-25 12:06:18 följande:
    Jag får inte ihop det där. Om det vore norm för många kvinnor att bete och klä sig som vi i dag uppfattar som "typiskt manligt" och vice versa är det kvinnliga och det manliga de facto utraderat. Det är där alla genusdrömmar slutar om man drar dem till sin spets.
    Men vem har sagt att det ska "bli norm". Det viktiga är väl att det är okej. Att man tänjer på könsrollerna så att fler inkluderas.

För genom att säga att vissa plagg är "tjejkläder" och andra "killkläder" skapar man ju barn som är "fel" eftersom det finns - och alltid kommer att finnas - barn som kommer att välja utanför de ramarna.

På samma sätt ogillar jag att man kallar egenskaper för manliga och kvinnliga. För det räcker ju egentligen att en enda man har en egenskap för att den per definition ska vara manlig. För en mans egenskaper kan inte vara kvinnliga. De är alltid manliga. Oavsett vilka de är.

Jag tycker inte att genusdrömmen egentligen innehåller något annat än acceptans för människors olikheter. Inga hinder bara fler möjligheter.
  • morotsland
    augustisten skrev 2011-02-25 12:21:40 följande:
    Men vem har sagt att det ska "bli norm". Det viktiga är väl att det är okej. Att man tänjer på könsrollerna så att fler inkluderas.

För genom att säga att vissa plagg är "tjejkläder" och andra "killkläder" skapar man ju barn som är "fel" eftersom det finns - och alltid kommer att finnas - barn som kommer att välja utanför de ramarna.

På samma sätt ogillar jag att man kallar egenskaper för manliga och kvinnliga. För det räcker ju egentligen att en enda man har en egenskap för att den per definition ska vara manlig. För en mans egenskaper kan inte vara kvinnliga. De är alltid manliga. Oavsett vilka de är.

Jag tycker inte att genusdrömmen egentligen innehåller något annat än acceptans för människors olikheter. Inga hinder bara fler möjligheter.
    Precis!
    Ett samhälle där det är ointressant vilken kön man har för hur man blir bedömd och bemött och där människor är fria att utvecklas som individer utan trånga mallar som säger vad som är rätt/fel och hör till.
  • deep purple

Hänger inte ifrågasättandet av hur man kär sig ihop med HBT explosionen och nu även att de på olika sätt skaffar barn,vilka naturligvis ska agera verktyg i kampen mot inskränkthet och fördomar. Det ska läsas böcker anpassade till HBT, exempelvis Kalle och hans mammor,Kalle gillar smink,Kalle och hans kjol,Kalle upptäcker grannpojken genom lek och smek

Nej,jag är rädd om mina barn
    Och värderingar

Svar på tråden Pojke i klänning?!